Kommunfullmäktige klubbade igenom affären mellan Värnamo kommun och bostadsrättsföreningen Gröndal.
Miljonaffär klubbad: "Äntligen"

Affären mellan kommunen och bostadsrättsföreningen Gröndal innebär att föreningen köper kommunens 40 bostadsrätter och gemensamhetslokaler på Västrabo för 27,5 miljoner kronor. Samtidigt köper kommunen förskolebyggnaderna och tomtmarken för 21 miljoner kronor.
– Äntligen, får vi säga till detta ärende som har pågått under väldigt många år. Under början av den här mandatperioden intensifierade vi arbetet tillsammans med bostadsrättsföreningen och nu har vi landat i ett avtal som vi tar beslut om här i dag. Vi lämnar över 40 bostadsrätter till en summa av totalt 27,5 miljoner kronor. Vi tar också i och med detta över Pepparmyntans förskola som vi har hyrt av bostadsrättsföreningen under många år. Nu kommer vi åt den, kan göra åtgärder och insatser där också och det gör vi för 21 miljoner kronor, så mellanskillnaden (6,5 miljoner kronor) är det som föreningen betalar till kommunen. Väldigt väldigt glädjande att vi nu är i mål med detta ärende, sa Tobias Pettersson (M).
Målsättningen är att kommunen ska tillträda förskolan efter sommaren.





