Nyheter

Nattis i fokus under budgetdebatt

Publicerad 28 juni, 2026 06:45

Tillgången till barnomsorg under kvällar, nätter och helger blev åter en fråga när budgeten debatterades i kommunfullmäktige.

Värnamo kommun har bedrivit nattisverksamhet i över 14 år. Bild: David Alin

I sitt budgetförslag ville Socialdemokraterna stärka nattisverksamheten genom ett tillskott på 3,1 miljoner kronor.

– Ni som känner mig vet att nattis ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Jag började arbeta för att Värnamo kommun skulle inrätta nattis redan i mitten av 90-talet, berättade Britt-Marie Sellén Nilsson (S).

Hon beskrev hur verksamheten enligt henne skapade möjligheter för föräldrar att arbeta utan att vara beroende av släktingar och vänner för barnpassning. Socialdemokraterna ser nattisverksamheten som avgörande för många familjer där föräldrar arbetar inom vård, industri och andra verksamheter med obekväma arbetstider. Enligt Sellén Nilsson (S) och hennes partikamrater har tidigare begränsningar i verksamheten gjort det svårare att kombinera arbete och familjeliv.

– Många familjer arbetar när andra sover. Då måste samhället kunna erbjuda barnomsorg som fungerar, för den helgen den ena föräldern jobbar måste den andra vara ledig så de får aldrig en ledig helg tillsammans, sade hon.

Alliansen i Värnamo betonade att frågan är viktig, men framhöll samtidigt behovet av ekonomisk balans.

– Vi delar uppfattningen att frågan är betydelsefull, men alla satsningar måste vägas mot andra behov, sade Arnold Carlzon (KD).

Fakta: Nattis

∗ Socialdemokraterna föreslår 3,1 miljoner kronor i tillskott
∗ Ska stärka tillgängligheten under obekväma arbetstider
∗ Berör främst familjer med kvälls-, natt- och helgarbete

Skriv en kommentar

Genom att skicka kommentaren godkänner du vår GDPR-policy för kommentarer.