Debatt

Anmälda lärare och maktutnyttjande

Debatt "Men utan att påtala behovet av fronesis och medmänsklighet i vårt utövande av påverkan och makt gentemot andra, är vi, som det heter, bara en liten lort". Läs insändaren om anmälda lärare och maktutnyttjande här.

Arkivbild

Artikeln om en lärare som polisanmälts för att kalla en elev och dennes vårdnadshavare för sjuka i huvudet, verkade i mina ögon inte det minsta förvånande, då det är helt i linje med det beteende och utövande av befogenheter som skolverket och skolinspektionen löpande tillåter tjänstemannen i sitt myndighetsutövande.

Utifrån vad jag fått ta del av, är det i sammanhanget endast avsteg från skollagen och läroplanen i så ringa utsträckning, att man troligen räknar med att rektorns förnedrande kommentar gentemot mamman och som till del flyttar fokus till just mamman som okunnig, kommer räcka för att släta över det lagbrott som tjänstemannen gjort sig skyldig till.

Jag har själv varit anhörig till en elev som efter 13 års trogen ihärdighet, inte fick slutbetyg enligt dåvarande föreskrifter om hur tjänstemannen skulle fatta beslutet. Hela kuppen genomfördes i formen av en trestegsraket.

1. Först fick eleven ett förödande slutbetyg som inte motsvarade den samlade dokumentationen av dennes prestationer. Eleven hade flertalet gånger under kursens gång tilldelats omdömen av dennes kunskaper och förmågor av undervisande läraren själv, som motsvarade kunskapskriterierna för A till C.

2. När eleven begär en skriftlig motivering till varför slutbetyget inte motsvarade denna uppvisade kunskap och förmåga, fick eleven det ologiska och icke-underbyggda svaret att ”Eleven har aldrig uppvisat annat än E”. Eleven fångade läraren på skolgården för att klara ut missförståndet och fick då till svar, ”Så går det när man gör livet besvärligt för andra”.

3. När vårdnadshavare därefter begär möte med rektorn och visar upp de flertal dokumenterade omdömen av A -C i samtliga kunskapskrav, presenteras den sista och ultimata förolämpningen. ”Eleven kan ha fuskat”. Ja, eleven kan ha fuskat på såväl alla hem- och skoluppgifter som denna fått sina omdömen för, men det är inte samma sak som att säga att eleven ”har” fuskat och bör rimligen underbyggas med någon form av bevis eller dokumentation, om det ska användas som grund för myndighetsutövning som går mot läro- och skollagens lagtext samt syfte och intentioner. Men nej, såväl rektor, skolchef (som förövrigt var nära vän med den betygssättande läraren och vars ord chefen sa sig lita på med hänvisning till just lärarens hierarkiska position som förstelärare och nära vän trots dokumentation som visade på brottet), skolinspektionen, polisen med mera ansåg att ”elever generellt kan fuska” var tillräckligt för att helt bortse från denna individs dokumenterade omdömen och fatta ett ovetenskapligt, kränkande och rättsvidrigt myndighetsbeslut som på alla tänkbara sätt hade förödande konsekvenser för denna individ.

Barnombudsmannen kontaktade elevens talesperson efter flera år och erbjöd pengar för det rättsvidriga och livsförstörande utövande av myndighetsbeslut som hade drabbat eleven. Pengar hade endast kunnat kompensera för de kostnader som redan hade uppstått som följd, men inte för de livslånga kostnader som exkluderingen från elevens livsambitioner skulle komma att kosta denna.

Den destruktiva inverkan som myndighetsutövandet hade fått på elevens självkänsla, tillit och tilltro till samhället skulle inga pengar i världen kunna upprätta. Elevens talesperson som såg denna tidigare glada, ambitiösa och motiverade unga medborgaren som haft haft ett driv att skapa och bidra till samhället, falla i exkluderingens förtvivlan meddelade Barnombudsmannen, att en muta med pengar inte var en acceptabel resolution. En ursäkt och sakligt betyg var vad som krävdes om eleven skulle kunna förlåta de som felat och därigenom återskapa sin egen självkänsla. Annars skulle det vara som att ta emot ett ”förlåt” som inte egentligen menades och således inte hade någon innebörd.

Donald Trump står åtalad för ”Hush money”. Men svenska i skolsystemet med obehöriga, obefintliga och kriminella lärare som man nu inte heller tillåts värja sig från genom ”Thaimout” , synes gå helt fri på bekostnad av de svaga och utsatta, vars röst och anmälningar stående avfärdas med hänvisning till elevers och vårdnadshavares okunnighet/opålitlighet samt lärares, chefers och myndigheternas hierarkiska överlägsenhet. Textdokumentation och ljudinspelningar som normalt inte kan förnekas i efterhand, avfärdas stående genom att omyndigförklara elevers och vårdnadshavares förståelse och tolkning av dessa. Lättast är att säga att vårdnadshavare är jäv… ja, men det är ju även de individer på myndigheterna, i granskningen av sin egen verksamhet.

Dokumenterade bevisen ljuger inte. Är det okej och inte i strid med skollagen att under vissa omständigheter skita i lagarna samt kalla elever och vårdnadshavare för ”dumma i huvudet”, skulle jag vilja granska utredningarnas förklaring till på vilket sätt det var lagligt eller ens okej att handla på detta vis i dessa fall. Lojalitet är inte att hålla varandra om ryggen på bekostnad av andra och våra demokratiska, solidariska och rättsliga värderingar. Lojalitet och kärlek till din näste är att ställa våra egna till svars och när den skyldige erkänt, ursäktat och ändrat sina fel, visa vår förlåtelse genom tillit och tilltro till att alla blivit klokare och inte upprepar det mänskliga men ack så destruktiva handlande.

I och med att jag själv haft flertalet roller såsom lärare, vårdnadshavare och student och med ett holistiskt kritiskt reflekterande sällan nöjt mig med kommentarer som till exempel, ”så har vi alltid gjort” eller ”det blir bäst för oss”, vet jag att jag varit en nål i ögat och att detta haft ett högt pris. Men utan att påtala behovet av fronesis och medmänsklighet i vårt utövande av påverkan och makt gentemot andra, är vi, som det heter, bara en liten lort.

Vårdnadshavare

Taggar

Dela


7 reaktioner på Anmälda lärare och maktutnyttjande

Skolan har blivit en tragisk plats.
Kommer man 1-2 minuter sent till en lektion på grudn av toabesök eller vad som så får man ogiltig frånvaro. Men om man som lärare kommer sent, eller inte alls utan det visas film istället för att ha en riktig lektion- ja, då görs det inget. att samtliga elever därmed missar hela lektioner på grund av detta och sedan är oroliga över prov och nationella prov är inte konstigt alls. De får ändå kravet på sig att prestera.
Snäsiga unga lärare som i ”skymundan” kläcker ur sig kommentarer till enskilda elever, tar man som vårdnadshavare upp det så går lärarna direkt i försvar och skyller ifrån sig.
Men om eleven ifrågasätter ett tillvägagångssätt- då är det fel och det slås på stora trumman.

Höj lönerna och se till att få in behöriga lärare!
Man bör även se över vad man tar in för övrig personal.
Rektorer och lärare som blandar ihop elever med allt vad det innebär – ogiltig frånvaro, mejl hem med mera. Presenterar sig och säger fel skola när de ringer, återkopplar inte om man sökt dem.
Ber de om ursäkt när felet påpekas? Ytterst sällan.

Jag drar mig inte för att säga till när något är fel, rätt ska vara rätt! Oavsett om det är mina barn eller andra barn som gör fel eller skolpersonal.

När skolinspektionen är där… inte fasen visar man upp bristerna!

Var finns socialen, barn- och utbildningsnämndens ordförande och förvaltningschefen i detta?
Det finns ett flertal situationer i vår kommun där det fattas specialklass för elever med funktionsvariation, diagnoser av olika slag och där föräldrar som bett socialen om hjälp och stöd och fått avslag!

Dags för ett annat styre för våra barns skull och för våra lärares arbetsmiljö. En kommun som växer kan inte locka till sig kompetens när de basala leveransen i samhällskontraktet urartar som den nu gör.

Jag tror mig veta vilken skola detta är och det är nog där min son går. Han har under sina år i skolan 0 timmars ogiltig frånvaro och endast få sjukfrånvarodagar.
Han har haft god studier och bra med betyg fram till sista terminen i 8:an.
Nu i 9:an så ska de söka till gymnasiet och göra nationelal prov i alla ämnen. Tyvärr kan inte skolan erbjuda lektioner med utbildad och behöriga lärare i de ämnen de ska undervisa i. Man kan ha en svenskalärare i matte till exempel och flera andra högst provisoriska lösningar.
När en elev frågade om vad som händer om man inte klarar just ett ämne. Då blev svaret att det blir introduktionsprogram på gymnasiet. Är det ett hot eller ett löfte?
Att man ska behöva läsa program som man inte vill för att man inte fått fullgod undervisning. Är det rätt? Kan man verkligen sänka sitt betyg från ett C till ett F på en termin fast man har gått på alla lektioner. Då måste det ju vara undervisningen och ledningen som har brustit.

Det skulle nog vara på plats med en inspektion på den skolan..

Man undrar ju vad det är du vill debattera egentligen? Är det som du har upplevt genom åren eller handlar det om maktutnyttjande överlag? Jag tror alla människor vet vad man inte ska kalla varandra kränkande utan bemöta alla med mänsklig respekt. Det finns nog alltid två sidor av myntet kan jag tänka mig, om förälders version stämmer rakt av skulle ju läraren inte arbeta just nu.
Om du nu framhäver sunt förnuft och medmänsklighet så känns det lite som du inte själv efterlever detta eftersom ditt språk och nedsättande text handlar om alla lärare förutom dig själv.
Om du nu är lärare så borde du veta att ett slutbetyg inte är lika med omdömen och det var ju först nyligen de gjorde om så att man kunde missa något och sen få högre betyg. Innan tillät ju inte betygsystemen detta. Att kalla någon dum i huvudet tror jag faktiskt inte är ett brott rent lagmässigt, men självklart högst olämpligt av en lärare. Liksom hela samhället kan man inte i en debattartikel dra alla över samma kam. Det kanske är bättre detta utreds innan en hel lärarkår blir attackerade. I Sverige har vi något som man kan vara tacksam förr och det är att alla är oskyldiga tills man blir dömd.

Nej, är det som ljudinspelningen säger och ingen vill stå till svars, ”bör” läraren inte arbeta kvar. Men vist kan läraren fortsätta arbeta även nu när denne enligt fakta har kallat eleven dum i huvudet. Antingen visar skolan och myndigheterna bristande lojalitet till läraren och hjälper denne dölja eller släta över de handlingar som bevisligen har utspelat sig. Eller så visar de lojalitet till läraren genom att skapa förutsättningar för ett erkännande från läraren att denne gjort fel, att elev får ett förlåt och skolan visar tillit och tilltro till att alla lärt sig att detta var fel och bättrar sig framöver.

Ja, fel händer lätt för oss alla, inte bara elever. Men det blir dubbelfel om vi inte tål att se våra egna mänskliga fel i vitögat för att göra rätt sedan. Som lärare har jag själv gjort fel vid flera tillfällen, men har när det uppmärksammats för mig, tagit på mig detta och därmed skapat ett förtroendefullt förhållningssätt till mina elever. Inte sällan är det just elever som hjälpt mig att bli visare. Så när du deflekterar från ämnet med att kasta en skugga på mig, repeterar du just det fenomen inom skolan som är så destruktivt. Vidare är det inte lärarna och deras mänskliga felande som jag ser som problematiskt, utan det systemiska sätt som tjänstemän, rektorer och chefer på myndigheter sanktionerar detta, och därmed förvägrar unga medborgare deras grundläggande rättigheter.

Det är uppenbart att du inte är lärare själv då du då skulle veta att man tidigare betygsatte bland annt utifrån den samlade dokumentationen av en elevs kunskaper och förmågor, där just omdömen utgjorde den huvudsakliga källan. Ja idag är det inte så, då man förmått hoppa från askan in i elden, i ett desperat försök att rektifiera ett ovetenskapligt och destruktivt system.

Du säger att man i Sverige är oskyldig tills man blir dömd. Jag utgår från att du hänvisar till oskuldspresumtion. Det låter ju bra, men då elever döms till livslång förnedring och exkludering utan fakta bevis för saken, gäller det ju endast tills granskningsmyndigheterna fattar beslut utan just konkret fakta som visar på elevens skuld. Idag ställs det till eleven att bevisa sin oskuld. Som jag skrev tidigare förvägrades eleven erkännande av flertalet omdömen, med hänvisning till just att ”elever generellt kan fuska”. Det var således upp till eleven själv att bevisa sin oskuld, genom att bevisa en ickehandling. Barockt!

Idag har vi skolor utan omklädningsrum eller duschar och annan nödvändig utrustning, utan böcker och utan lärare på plats, men krav på att elever ska prestera på plats. Men vad är kvar av skolan, när inte ens rättssäkerheten är befintlig. Elever är idag inte en kund i skolan, utan en resurs som skolan använder och mjölkar för att generera ekonomiska resurser och status.

Jag är glad för din skull Peppe, att du har tilltro till skolsystemet, men jag kan informera om att de brister och lagvidriga brott jag och andra vittnar om, inte är undantag. De är toppen av isberget, där majoriteten aldrig kommer i dagen. Resultatet kommer likt klimatförändringarna, först när det är för sent. Om Sverige framöver vill mäta sig med omvärlden kunskapsmässigt, samt leva upp till devisen om att vara en demokratisk rättsstat där allas lika värde är lag, har de ett stort och angeläget arbete framför sig, där det inte håller att sticka huvudet i sanden och peka finger på den svage och utsatte som syndabock för ens egna felande. Det har kostat mig dyrt att vara den som påtalar att Kejsaren är naken, men då slipper jag i alla fall leva med att vara en liten lort.

Med vänlig hälsning

Jag får väl helt enkelt erkänna att jag har en tro på att det finns rättsäkerhet och demokratiska processer som fungerar och att det finns bra skolor, lärare och chefer i ett samhälle. Orättvisor ska självklart bekämpas, men jag tror inte att en debattartikel där det svamlas om en situation till en annan är det konkreta som ger förändring utan här handlar det snarare om att sätta dit individer i ett system du har dålig erfarenhet av. Att vara lärare är världens bästa jobb enligt mig, har man som lärare tappat tilltron tror jag att man kanske ska byta yrke.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *