Nyheter

Här är bilmärkena med minst och mest skador

Nyheter Hur ofta olika bilmärken drabbas av maskinskador och hur kostsamma de blir varierar stort mellan olika bilmärken. Det visar en ny rapport från Länsförsäkringar där över 10 000 skador granskats.

En trasig bil är inte bara jobbigt, det kan också bli en dyr historia. Enligt Länsförsäkringars maskinskaderapport rapporteras 1,7 maskinskador per 100 bilar och år, men det finns stora skillnader mellan olika bilmärken.

Bäst utfall har de asiatiska märkena Lexus, Kia, Honda, Toyota och Mazda, precis som i 2017 års rapport. Bilmärken som har förbättrat sig mest sedan förra rapporten är bland andra Skoda, Mini och BMW.

– Vår rapport kan ge en fingervisning till alla som ska köpa bil om vilka maskinskador som är vanligast och vad de kostar att reparera. På så sätt kan vi hjälpa konsumenterna att göra ett mer medvetet val och påverka biltillverkarna att ta ett ännu större ansvar för bilarnas kvalitet, säger Maria Wedin, motorspecialist på Länsförsäkringar.

Allra vanligast är motorskador och skador på kyl- och värmesystem, som står för ungefär en fjärdedel av skadorna vardera. Därefter följer skador på växellåda/drivning. Skador på motorkomponenter är dyrast att reparera och kostar i genomsnitt 25 000 kronor. Om det krävs ett komplett motorbyte handlar det om minst 30 000 kronor men i snitt 75 000 kronor.

– Vissa typer av skador är vanligare för dieselbilar respektive bensinbilar. Dieselbilar drabbas oftare av skador på avgasreningen medan skador på kamdrivningen är vanligare på bensindrivna bilar, säger Maria Wedin.

För första gången granskar Länsförsäkringar även lätta lastbilar och husbilar. Lätta lastbilar har i snitt en lägre skadefrekvens än personbilar. Husbilar har däremot en högre skadefrekvens än både personbilar och lätta lastbilar.

– Innan du köper bil, oavsett typ eller modell, bör du undersöka garantitiden eftersom den kan variera mellan bilmärken. Kontrollera också om det finns några villkor för att eventuella förlängda garantier ska fortsätta gälla när du ska serva och reparera din bil. Om du köper en begagnad bil, kontrollera att all tidigare service är utförd enligt tillverkarens anvisningar, säger Maria Wedin.

Fakta från rapporten 

  • I genomsnitt rapporterades 1,7 skador per 100 bilar.
  • Maskinskadan inträffar i genomsnitt efter 7 900 körda mil.
  • De vanligaste skadorna är på motorn och på kyl- och värmesystem.
  • Genomsnittskostnaden för en maskinskada är cirka 18 000 kronor.
  • Skador på motorn är dyrast att reparera, följt av skador på växellåda/drivning.
  • Dyrast är skador där hela motorn eller växellådan behöver bytas ut.
  • Dieselbilar är totalt sett något mer drabbade av maskinskador i undersökningen än bensinbilar.
  • Många asiatiska märken har långa garantitider och det påverkar sannolikt att de kommer väl ut i vår undersökning, vilket gör att eventuella maskinskador inte syns i vår statistik.

Källa; Pressmeddelande från Länsförsäkringar

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *