Nyheter

1 371 personer bodde i municipalsamhället

Nyheter Östbo Historiska Sällskap kommer i höst att uppmärksamma en 100-årsdag.

Skillingaryds torg innan orten blev municipalsamhälle

Ett municipalsamhälle var den ursprungliga landskommun innan det blev köping. För 100 år sedan drevs skolan i Tofteryd och byggnad-, hälsovård och vatten- och avlopp tillhörde det då nybildade municipalsamhället Skillingaryd.

– I ett municipalsamhälle hade man rätt att ta ut skatt av de boende. Det var ett noga begränsat område var gränserna gick. Orsaken att man bildade ett municipalsamhälle för 100 år sedan var att Skillingaryd växte och blev tätort. Man kunde då göra stadsdelar av tätorten. De som bodde här då fick betala dubbel skatt, både till landskommun och municipalsamhället och det fortsattes med fram till Köpingsbildadet 1951. De som bodde här för 100 år sedan betalade vägskatt till landets vägstyrelse samt även till vägförvaltningen som skötte de ”vanliga” gatorna, berättar styrelsen för Östbo Historiska sällskap.

Sällskapet planerar för någon form av utställning under hösten och diskuterade tipspromenad i någon form och tävling med ord lockar alltid konstaterar styrelsen.

Det var Uno Jonsson som uppmärksammade styrelsen på att det är 100 år sedan i höst som Skillingaryd blev municipalsamhället och föreningen Östbo Historiska Sällskap nappade såklart på idén och kommer att anordna någon form av aktivitet i oktober. Solveig Olofsson berättar mer;

– Min pappa hittade dessa böcker ”Skillingaryds stations historia” som är skriven 1951, i huset där han hyrde av Sjölin. Här finns mycket intressant att läsa, kommenterar Solveig, bland annat; 

”Det tidigare samhället, en liten by, låg ungefär där vägarna till Åker och Valdshult delade sig, sålunda längre åt väster än nu och uppe i backen. En av de äldre färdevägarna mellan Värnamo och Jönköping gick öster om Lagan. Den finns ännu kvar och kallas Malmvägen. När Erik XIV år 1561 utfärdade förordning, angående ”gästhus”, anlades ett dylikt vid Hultsgärde. År 1676 byggdes den nya vägen av Karl XI och den lades i Lagans dalgång fast väster om floden. En gästgivargård ”Kattekrog” uppfördes utmed den nya vägen. Det är väl nu som den nutida Skillingaryd börja att växa fram. Tillväxten går i raskt tempo. 1777 blev här mötes- och lägerplats för Jönköpings regemente, 1879 kom järnvägen, 1897 Andra Göta och 1903 skjutskolan. Lägga vi härtill vagnmakeriet, övrig industri under ständig utveckling, goda vägar i alla väderstreck, goda buss- och tågförbindelser, där har vi orsakerna till Skillingaryd som industri- och handelscentra. Att järnvägen fick stor betydelse för Skillingaryd som affärscentrum är tydligt och fastigheterna närmast stationen byggdes omkring 1880”.

”År 1920 blev orten Municipalsamhälle. I januari 1922 bor där 2 561 i hela socken och  1 373 av dessa bor i Skillingaryd. 1950 ser man att utvecklingen i Skillingaryd har ökat där det under detta år bodde 2 158 personer och i hela socken 3 068”.

Medlemmar i Östbo planerar för 100-årsaktiviteten. Från vänster: Jonas Åkerman, Solveig Olofsson, Gullvi Alkemark, Jenny Larsen, Nils Bondeson, Linnéa Hugosson, Ola Hugosson och Uno Jonsson.

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *