Nyheter

Affärsutvecklarens tips till blivande e-handlare

Nyheter Synlighet, omvärldsbevakning, beslut och omtanke. Här får ni verktygen för att lyckas med e-handel.

Den så kallade STDC-modellen. Illustration: Trigger Company

Under fredagens digitala frukostmöte i Värnamo var temat ”den digitala kundresan”. Simon Sleman, affärsutvecklare på Science Park i Jönköping, var en av gästföreläsarna. Han pratade om ”den digitala kundresan”, som handlar om hur man göra affärer digitalt.

– Science Park har blivit en stor aktör inom affärsutveckling. Jag och mina kollegor träffar årligen en massa blivande entreprenörer, som tillhandahåller oss ungefär 1 000 företagsidéer. Möten resulterar i ungefär 300 företagsstarter om året, säger Simon Sleman. 

När Simon Sleman hjälper företag med e-handelsetablering brukar han använda sig av Googles exempel: 

”See-Think-Do-Care”.

– Den innebär beskriver kundresan i fyra faser. ”See” står för synlighet, ”Think” för råd- och kunskapsgivning, ”Do” för beslut och ”Care” för omtanke. De här stegen hjälper er att skapa förståelse för kunden, det ger en struktur i företaget samt en strategi för synlighet, i form av exempelvis marknadsföring. Vi har mellan 3 till 7 sekunder på oss att attrahera kunder, så det gäller att påminna och synas för kundernas skull, säger Simon Sleman.  

Här nedan följer Simon Slemans tips för en lyckad e-handelsetablering, baserad på Googles metod:

1. Identifiera kunden – vem är kunden och var finns kunden? 

2. Kartlägg kundens informationsbehov – utbilda kunden. 

3. Övertyga kunden och driva affär till avslut.

4. Bygga kundlojalitet. Exempelvis nyhetsbrev, recensionsflöde med mera.

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *