Alin: Ett moget beslut
Nyheter David debatterar kring STCC:s beslut att lägga säsongen 2023 på is.
Den 9 juni 2022 slog STCC (Scandinavian Touring Car Championship) på den stora trumman. Med buller och bång presenterades nyheten om att banracingserien skulle bli världens första helektriska nationella mästerskap, Tvålitersmotorer med turbo och en effekt på uppemot 330 hästkrafter byts ut mot elmotorer på 550 hästkrafter som ruvar under skalen på de fyra bilmodellerna BMW i4, Cupra Born, Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3. En utveckling som inte bara gav eko i motorsportsvärlden utan även i världen i övrigt. Med miljövänlig teknik öppnade sig marknaden för att åter ta banracingen in till städerna och under hösten offentliggjordes att STCC och Helsingborgs stad kommit överens om att köra ett stadslopp i stadens centrum under en treårsperiod. Nyheten gav ringar på vattnet och i april 2023 presenterades ett nytt stadslopp i Göteborg med start 2024. Förväntningarna utanför racingbanan var stora, men bakom kulisserna skedde saker.
I över ett års tid har produktionen av tolv helt nya STCC-bilar pågått, och det har varit en berg- och dalbana för det svenska företaget EWPR. I höstas offentliggjordes att det österrikiska bolaget STARD (Stohl Advanced Research and Development) blir officiell batterileverantör till de nya bilarna, en konceptbil hade tagits fram och allt var frid och fröjd..trodde alla..
Den 12 maj kom nyheten att STCC skjuter på premiären i Falkenberg 6-8 juli till Drivecenter Arena i Skellefteå den 3-4 augusti på grund av komponentsbrist vid framtagningen av de nya bilarna. En underleverantör till STARD hade brustit i sina åtaganden mot företaget, vilket i sin tur fick bolaget att jaga rätt på en annan underleverantör, vilket i sin tur har försenat tillverkningsprocessen.
– Dessvärre är förseningar och omplaneringar något man får anpassa sig efter i dagens världsläge, men vi kommer inte avvika från vår grundplan om att köra sex tävlingshelger säsongen 2023, sa STCC:s vd Micke Bern i ett uttalande då.
Den bristande underleverantörens misstag visade sig vara betydlig mer kostsamt än vad som var tänkt från början. I början av juli stod det klart att förseningarna resulterade i att de nya bilarna skulle komma till Sverige i augusti månad, vilket resulterade i en komprimerad och intensiv tävlingskalender med tre tävlingar i september månad!
– Vi har på grund av förseningarna inget annat val än att komprimera säsongen till september månad. Det är ett tufft beslut att tvingas ta, men vi gör detta i samråd med EPWR, teamen, arrangörerna, Svensk Bilsport och partners för att kunna säkerställa att de nödvändiga förberedelser och tester görs som behövs för detta historiska skifte, sa Micke sa STCC:s vd Micke Bern i en kommentar.
Men historien slutar inte där. I dag, den 23 augusti, meddelar STCC att på grund av ytterligare förseningar i produktionen väljer att lägga säsongen 2023 helt på is för fullt fokus inför 2024.
– Då förseningarna i leveransen av våra nya elektriska STCC-bilar dessvärre fortsätter så väljer vi att byta fokus till tävlingssäsongen 2024 och i stället visa upp våra nya bilar under hösten 2023, säger Micke Bern, vd för STCC.
Med facit i hand så kan jag knappast säga annat än att jag lyfter på hatten, STCC. Ordspråken ”högmod före fall” och att ”tänka innan man talar” kommer till mig. Jag är fullt medveten om att man ville ge stort eko för den nysatsning som STCC nu gör, när bilarna kommer att bli snabbare och mer miljövänliga än någonsin. Men brister smådetaljerna så står det sig dyrt i slutändan. Här ser vi vikten av en god produktionslina: ett litet misstag kan bli en stor tabbe i slutändan. Själv ser jag fram emot STCC 2024 med nya bilmodeller och nya tävlingsarenor.
Vi ska vara stolta över att Värnamo kommun har ett eget team, Exion Racing, i Sveriges motorsports kungaklass, men inte minst att vi även har lovande talanger som Månz Thalin i juniorklasserna NXT Gen Cup och Renault Junior Cup, Eddie Ramírez Eriksson som bemästrar både bana och rallyskog och Tino Lundström som går från klarhet till klarhet i Renault Junior Cup.
Tack för mig.