Nyheter

Att vara en attraktiv arbetsgivare

Nyheter One partner group med Jaana Fransson och Jane Bergman inspirerade företagarna under näringslivsfrukosten på Träningsmagasinet i Skillingaryd

Jane och Jaana berättade om hur man söker arbetskraft

Brist på arbetskraft, och framför allt kompetensbrist, var en av huvuddelen när kommunen och näringslivet bjöd in till frukostmöte. 

Vad är viktigt vid val av arbetsgivare?

– De emotionella sidorna som blir allt viktigare. Varför går vi till jobbet idag och man  locka kandidater. Efter covid ser ser vi att man önskar flexibla arbetstider 81 procent, extra semesterdagar 57 procent, friskvård på betald arbetstid och möjlighet till distansarbete 40 procent. Man ser hur mycket tid man får med familjen och vi får frågan vid varje intervju, berättar Jane och Jaana från One partner group. 

– Har man någon karriärsida idag, börja mäta, var tappar man, bara där kan man se var man ska lägga krutet. Vad är vårt syfte, vision, värderingar. Vad har vi för kommunikativa budskap, så man inte säger olika saker. Vilka vill vi nå? Vilka budskap attraheras man av. I vilka kanaler finns vår personal? Idag jobbar vi med bland annat tiktok för att nå den yngre generationen. I dag när man söker ny arbetsplats googlar man på företaget. Gör det själv och se vad för information som kommer upp. Som kandidat förväntar sig att efter två klick så är man klar med ansökan. Vi måste komma in i detta beteende som skapats. I dag är man passiv jobbsökare, däremot kan 80 procent att byta jobb om rätt möjlighet dyker upp. Det ställer höga krav på oss. Var befinner sig svensken 2,5 timma om dagen? Undrade Bergman och Fransson och fick enigt svar från frukostdeltagarna att det är nätet. 

– Det tar ungefär 8 månader från att en arbetssökande ser er och fram till man söker en tjänst hos er. Det här med att ”nu” behöver jag personal blir lite tungt och man måste nå ut i flödet. Man måste sticka ut som arbetsgivare, summerar Jaana Fransson och Jane Bergman på näringslivets frukostmöte som var på Träningsmagasinet i Skillingaryd. 

Några frågor och kommentarer från frukostdeltagarna:
– Vi kan ha svårt att uppfylla önskningar då vi har en produktion, menar Petra Ekblad från Stacke Hydraulik. 

Mattias Lindkvist, lärare på Fenix, undrar var man hitta yrkesverksamma personer, var finns de?

Jaana Fransson svarar:
– Vi jobbar mycket med ett projekt i Holland sedan sex år tillbaka. Det är klart att vi inte har 300 000 lediga personer, som behövs nu. Ser vi på Norrland har de stor brist. Ett samarbete med arbetsgivare och hjälpa till med exempelvis bostad. 

Kenth Williamsson (S):
– Om man är duktig som arbetsgivare, hur rör man sig som arbetstagare, hur når man sin arbetskraft?

Jaana Fransson svarar:
– Det som lockar är bland annat en bra fritid. Det ska fungera för familjen. Är det en bygd som är attraktivt, ytor, natur, vi kan bli lite hemmablind. Vi har jobben, fantastiska företag. Och vi måste locka med allt det andra som vi har tillgång till. 

Vad är det för typ av kompetens från Holland?
– Allt från kockar till bilmekaniker, svarar Jaana Fransson.

Taggar

Dela


3 reaktioner på Att vara en attraktiv arbetsgivare

Händer det inget på flera års tid, är det inte konstigt att också personalen i verksamheten tittar efter annat och byter arbetsgivare.

Man betalar bra/schysta löner och är inte stelbent i denna fråga.
Man samtalar med medarbetarna.
Man skapar en sammanhållning.
Man informerar om utvecklingen.
Man inkluderar personalen.
Man åtgärda problem.
Man förhåller sig till sina policy inte bara fina ord.
Man utvecklar verksamheten.
Man skapar struktur och tydlighet.
Man kommunicerar och uppskattar personalen.
Man hänger med i tekniken.
Man är mån om de anställda.
Detta saknas på flera arbetsplatser idag, därav blir nog folk också tveksamma till byte, byta från ett dåligt till ett annat dåligt…
Om företagen har anställda med låg kompetens har de ju själva misslyckats att utveckla sin personal eller behålla dem men hög kompetens.
Idag slutar de med bra kompetens på grund av att de begär 1000 kronor i löneökning på redan låga löner.
Det finns chefer överallt idag och de stirrar sig blinda på teoretiska siffror. Inget som märks av i den vanliga verksamheten alls.
Att jobba hemifrån är det däremot nog bara en liten del av samtliga som kan göra, mest administrativt arbetande möjligtvis.

Var någon från äldreomsorgens chefer där? De är en stor arbetsgivare och har stor personalomsättning. Vore bra om de får en positiv klick på hur man ska behålla och vara rädd om sin personal

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *