Nyheter

Driftstörning på bredbandet – nu åtgårdat

Nyheter UPPDATERAT: NU kl 18.35 verkar det fungera som vanligt- 3 000 kunder är utan fiber på grund av haveri. Texten uppdaterad kl 13.03.

Arkivfoto

Just nu har Vaggeryds Energi driftstörningar på inkommande fiber. Felet berör samtliga kunder i Veabs nät. Veab har gjort en felanmälan till leverantören som meddelar att felsökning pågår.

Uppdaterad kl 07.25;

– Felet är lokaliserat på överliggande fibernät hos vår leverantör. Felavhjälpning är påbörjad, dock har vi ännu ingen beräknad klartid, säger Krister Lundgren på Vaggeryds Energi.

Drygt 3 000 kunder rapporteras vara drabbade.

Uppdaterad kl 13.03;

– Vår leverantörs prognos är nu att fibern ska vara igång sen eftermiddag/kväll, rapporterar Krister Lundgren på Vaggeryds Energi.

Taggar

Dela


52 reaktioner på Driftstörning på bredbandet – nu åtgårdat

De har gått ut i p4 och tanten i telefonen på vaggeryds energi hänvisade mig till detta och skillingaryd.nu
Vad tänker du dom ska göra mer? Marschera på gatorna och knacka dörr hos sina kunder?

Håller med! Sen eftermiddag kväll är inget svar, man borde kunna ange en ungefärlig tid, klockan 18 eller 21 eller vad som kan tänkas, de som arbetar på problemet borde kunna kalkylera antal arbetstimmar som går åt.

Den stora frågan är också vad är det som hänt?
Har någon grävt av en kabel? Har en server börjat brinna? Har man blivit utsatt för någon form av skadegörelse?

Jag som betalande kund tycker att jag har rätt att veta, inga gissningar jag vill ha fakta tack!

Bra att ett sådant här avbrott uppstår. Då får leverantören av tjänst/tjänster se vad som inte är tillfyllest och kan åtgärda så det blir bättre.
Om avbrottet är åtgärdat ikväll så har tillgängligheten ett år tillbaka i tiden varit ca 99,73% för mig som Vaggerydsbo, det får man väl säga är mycket god tillgänglighet.
Många vet redan tydligen vad avbrottet beror på, i varje fall verkar det så på inläggen. Surf med mobilen funkar ju, och med andra operatörer också (Telia kopparnät).
Är det akut med surf går det i de flesta fall koppla upp sig med mobilen som router/modem och uträtta sina brådsaknde ärenden.
Nu fick jag möjlighet att städa kontoret och lite annat då jag arbetar hemifrån.

Jag är väldigt nöjd med VEAB trots detta korta fiber-avbrott sett över tid, men informationen kunde varit mycket bättre.
I varje fall kunde man meddela att man har inget nytt att meddela, det är också information.

22 timmar sen internetapokalypsens start.

Har snart inget vatten kvar. Jag har inte kunnat beställa hem mat från Linas matkasse idag heller så det ser ut som att det blir kakrester kväll också. Jag är timmar, eller snarare minuter, från svalt, jag tror verkligen det.

Men desto värre blir det. Mina akvariefiskar har ännu inte blivit matade på nästan ett dygn. Det skulle inte förvåna mig ifall de ligger upp och ner på ytan just nu. Och jag kan inte göra något åt det. Jag har börjat tappa vettet, det känner jag. Jag försöker kontakta mina föräldrar, men jag kommer inte in på min WhatsApp.

Är det här slutet? Jag vill gärna tro det motsatta, men för varje minut som går så börjar sinnet gå mot andra vägar.

Man blir ju på lite dåligt humör när internet lägger av mitt ute i de blåa. Dock med tanke på hur lång tid det tagit och mängden kunder som blivit drabbade så är det en självklarhet att folk kommer att kritisera. Det hade ju kunnat förhindrats om VEAB använt mer än en fiberkabel för liknande situationer, men tyvärr så är det inte så. Själv sitter man här i fosterställning och rullar tummarna.

Kopierat texten
Dåligt med uppdateringar, tycker att man vid det här laget bordet ha en prognos på när fibern kan tänkas komma tillbaka.
Visst överlever jag utan internet, jag klarar mig men i dagens samhälle är detta en funktion som förväntas fungera och därför tycker jag att det är viktigt att information kommer ut,
Vad har hänt?
Vad gör vi nu?
När är problemet löst?
Kompensation för betalande kunder?
Åtgärder för framtiden?

Tyder jag PTS (Post & Telestyrelsen) rätt i paragraf §20 så är 12 timmars avbrott okej (se bif. länk).
https://pts.se/globalassets/startpage/dokument/legala-dokument/foreskrifter/telefoni/ptsfs-2015-2—driftsakerhet.pdf

Detta avbrott är klart längre och måste klassas som ”samhällsfarligt” och bör rendera i anmälan av VEAB till PTS (dock inte av mig…) och de är då skyldiga att vidtaga åtgärder för framtiden.
Det spelar ingen roll att avbrottet är ”högre upp i kedjan”, man ”lägger inte alla ägg i samma korg”.
På jobbet har vi två ”fiberlinor” så det fungerar nästan som vanligt, otroligt konstigt att inte VEAB har det också…

Dåligt med uppdateringar, tycker att man vid det här laget bordet ha en prognos på när fibern kan tänkas komma tillbaka.
Visst överlever jag utan internet, jag klarar mig men i dagens samhälle är detta en funktion som förväntas fungera och därför tycker jag att det är viktigt att information kommer ut,
Vad har hänt?
Vad gör vi nu?
När är problemet löst?
Kompensation för betalande kunder?
Åtgärder för framtiden?

Håller med! Såklart att vi klarar oss men hade gärna blivit lite mer uppdaterad från leverantören och inte blivit informerad via andra kanaler.
Galet dålig & bristfällig uppdatering från VEAB!
Snart ett dygn utan fungerande bredband och mkt dålig med upplysning/info.

Efter många år med fiber kan jag konstatera att det är ovanligt med såna här totalstopp, var säkert 5 år sen sist och jag har fortfarande förtroende för VEAB. Annat var det förr när man satt i kö hos Telia mer eller mindre var vecka. Man kan inte lasta dom för att deras leverans inte fungerar

Fortfarande inget internett, är det skymningstid? Kommer ryssen? Slås mer av våran infrastruktur ut? Är beredskapen höjd? Vet våra unga generationer vad dom ska göra om alla samhällsfunktioner slås ut? Troligen inte, för dom kan inte ta kontakt med varandra. Dom är helt beroende av internett och el.

Lämna ett svar