Nyheter

Effektiv kalkning över våtmarkerna

Nyheter I Gisslaköp, en mil väster om Skillingaryd, är det inte mycket trafik, enbart grannar, några timmerbilar och jägare som åker förbi. Men i torsdag förmiddag var det annat. Kalkning av sjöar och våtmarker skulle göras och tankningstationen var beläget just i lugna Gisslaköp.

Hela gänget efter fikapausen; Från vänster Karl "Kalle" Engman, Rickard Hansson, Jonas De Neergaard och Fredric Bengtson  [1/21]

Fredric kom med bulkbilen  [2/21]

Kalken pressas in i behållarna till höger  [3/21]

  [4/21]

Karl "Kalle" Engman går igenom kartorna för dagen  [5/21]

Snart dags för start  [6/21]

Kalle har 6 000 flygtimmar bakom sig  [7/21]

Dags för Kalle och hämta första behållaren  [8/21]

Märks att det inte är första gången  [9/21]

Och därefter lyfta  [10/21]

Efter 1,5 minut är Kalle tillbaka med tom behållare  [11/21]

Ser lite svängigt ut i svängen över familjen Franssons hus  [12/21]

Lämna den tomma och snabbt kopplas nästa behållare på  [13/21]

Och flyger iväg  [14/21]

Idag var det bra fotoväder, men helikopterföraren Kalle tycker mulet är det bästa  [15/21]

35 ton i timmen  [16/21]

  [17/21]

  [18/21]

Mellan Gisslaköp och Linnås tryckte Kalle på knappen och luckan till behållaren öppnades  [19/21]

1 ton kalk...  [20/21]

...sprids ut  [21/21]

Klockan nio hade reportern, tillika markägare, fått information om landning. Några minuter efter klockslaget hörs helikoptern och landar utanför gamla smedjan i Gisslaköp. Föraren, Karl Engman, från Hälsingland hade haft nattvila i Jönköping och nu var det dags för ett nytt pass ovan där.

– Jag har 6 000 flygtimmar bakom mig och har jobbat mycket skogsgödsling och besiktiga kraftledningar tidigare, egentligen i hela Norden men nu kalkar vi sjöar och våtmarker. Bra arbetsgäng man har med att göra, säger Kalle och går igenom dagens flygrutter på kartan.

Arbetstiden är 7 dagar och därefter ledig i 7 dagar under en period juli till december och några månader på våren. Intressant jobb, säger Kalle, som nyligen flyttat till Gävle för pojkarna skulle kunna spela mycket hockey.

En tankbil med flygbränsle anländer. Där sitter Rickard Hansson från Lomma utanför Malmö. Han parkerar bredvid helikoptern som ska tankas med 150 kg åt gången. Tankningen görs var 40:e minut. Dagens flygtur ovanför Gisslaköp betyder att 160 ton kalk skulle ut i våtmarkerna.

När Rickard med bränsletankern har kommit anländer även Jonas De Neergaard. Han åker i en ”servicebuss” och har med sig två stora behållare som kalken ska tömmas i. Han parkerar på åkern nära vägen och kopplar från sin kärra.

Därefter får reportern en liten pratstund med trion som har tagit plats inne i Jonas ”servicebuss” där det finns sittplatser, bord och kylskåp. Runt bordet inne i bussen intas förmiddagskaffet. Efter en kort stund kommer Fredric Bengtson, bosatt i Östra Ljungby, med kalken. Lastbil och släp med totalt 42 ton kalk som är hämtad i Falköping, Nordkalk.

– Där är han ju, Fredric, vi har ett ansvar att uppfostra honom, och det går mycket bra, säger Jonas till Rickard och Kalle som skrattar gott och tar sig en pepparkaka till.

– Vi gör bara som chefen säger. Vi flyger ut kalk. Är det dimma så fikar vi, säger Jonas De Neergaard, från Mjölby, som har jobbat tio år på Laroy som ombesörjer kalkning av kommunens våtmarker och sjöar.

– Bästa kalkvädret är mulet  och lite kallt, då är det lugnt i luften säger helikopterföraren Kalle under fikastunden. Är det soligt kan det vara jobbigt.

– Kalka gör man för att vattnet ska få bättre förutsättningar. När det gäller sjöar räknas det ut hur många ton som ska kalkas. Just idag är det enbart våtmarker från stationen i Gisslaköp. Våtmarker som har någon koppling till vattendrag eller sjö i närheten, berättar Jonas.

Under tisdagen var kalkgänget i Bondstorp och där var sån dimma att de fick avbryta.

– Gjorde inte så mycket i och för sig. Vi åkte till Skillingaryd och åt fläsk och löksås. Det var inte dumt det heller, säger Jonas De Neergaard och får medhåll av de andra.

Från kalklastbilen tar det 40 sekunder att fylla ett ton kalk i en av behållarna. Under tiden det görs är Kalle iväg och tömmer behållare nummer två som han tidigare har hämtat och totalt är det 35 ton kalk i timman som körs ut. Kalle är borta max två minuter per gång, så effektivt arbete är enbart förnamnet.

– Vi jobbar effektivt. När det är dags för lastbilsbyte, av kalken, så tankas helikoptern, säger Jonas.

– Jag vill helst flyga in så att jag har vinden rakt i nosen, då blir det mycket lugnare. Man lär sig av erfarenhet, säger Kalle som kommer att flyga hem till Gävle under fredagskvällen och skiftbytet tas vid av en annan kille från norra Sverige.

– Är det bara norrlänningar som kör helikoptrar, undrar Fredric och skrattar och menar på att allt ovan Hallandsåsen är Norrland.

I kalkbehållaren finns en lucka. Det är pilotens öga som avgör när han ska trycka på knappen som är kopplad till luckan. Det här gänget som är i Gisslaköp under dagen jobbar i hela Södra Sverige, men Gislaved, Gnosjö, Vaggeryd och Jönköpings kommuner är de kommuner som kalkar mest.

– Jönköpings län är vårt största område, verkar vara en mer försurad miljö här, säger Jonas och berättar om kommunens provtagningar som görs.

Efter att ha bevittnat procedurerna till kalktankning och helikoptertankning kan reportern bara instämma att effektivare arbetssätt förhållande till flygtimmar finns nog inte. Efter några intensiva timmar på förmiddagen lade sig åter lugnet över Gisslaköp och våtmarkerna runtomkring var nykalkat.

Fotnot; Kalkning är en särskild programpunkt i kommunens budget och Vaggeryds kommun bidrar med 441 000 kronor. Statsbidrag finns också. Register och hur mycket som ska kalkas årligen tas fram av Länsstyrelsen och upphandlingen går GGVV-kommunerna ihop och gör. Det finns två sjöar i Brandstorpstrakten, utanför Bondstorp, som inte har kalkats, där man också har en referens om surhetsgraden i våra sjöar. 95% av kalkningen görs med helikopter, resten görs från båt.

Taggar

Dela


Läs mer

Nu startar kalkning av vattendrag och sjöar

1 reaktion på Effektiv kalkning över våtmarkerna

Lämna ett svar