Nyheter

Ewald minns högertrafikomläggningen

Nyheter Söndagen den 3 september klockan 05.00 är det 50 år sedan högertrafikomläggningen gjordes i Sverige. Vad gjorde Ewald Ekman denna morgon? Det har vi tagit reda på.

Ewald Ekman med klassiska "H:et"  [1/4]

Fick diplom för att varit trafikvakt  [2/4]

Bilen och skylten från förr  [3/4]

Ewalds vita manschetter som man skulle ha för 50 år sedan när man gick trafikvakt  [4/4]

– Jag bodde i Virserum på den här tiden och vi hade varit ute på lördagskvällen och när ”vi gjorde det vi skulle” samlades gänget vid torget. Vi inväntade att det skulle bli förbjudet att köra. Jag tog körkort 1964, så jag hade tränat några år med att köra på vänster sida, säger Ewald Ekman från Vaggeryd.

– Minns att det var ensamt att köra hem i min Volvo PV på natten. Jag mötte inga bilar på vägen hem, men i samhället var det mycket aktivitet. Det var inte så förbaskat med vägskyltar som det är nuförtiden heller, menar Ewald.

– På söndagseftermiddagen skulle jag köra till Kalmar, jag gjorde min värnplikt där, och där var vi militärer trafikvakt inne i Kalmar i några veckor efter omläggningen. Vi fick ha uniform på oss med vita manschetter och dessa har jag givetvis kvar som minne, avslutar Ewald.

Kontrollbesiktningen på bilarna kom till 1965 – 1965. Innan dess gjorde bara polisen flygande besiktningar ute på vägarna.

– Eftersom många var livrädda för att åka och besiktiga sin bil kunde man köpa många billiga bilar, flera stycken för bara några hundralappar, minns Ewald och förklarar för reportern att det var olika hastighetsbegränsningar vid semestertiden, midsommar och helger. Då var det lägre hastighet som gällde.

Högertrafikomläggningen för 50 år sedan innebar att all fordonstrafik och även cyklister hädanefter skulle använda det högra körfältet på vägar med dubbelriktad trafik och hålla till höger vid mötande trafik på enfiliga vägar.

Dåvarande vänstertrafiken i Sverige föranledde inte några problem förrän fordonstrafiken på allvar började expandera och trafiken blev allt mer internationaliserad. Då uppstod kravet på en anpassning till det trafiksystem som var det dominerande på den europeiska kontinenten. Ökad trafiksäkerhet i ett internationellt perspektiv var det övergripande skälet till att gå över till högertrafik.

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *