Nyheter

Fler cirkulationsplatser byggs

Nyheter Cirkulationsplatsen på norr i Vaggeryd blir av beslutade tekniska nämnden vid senaste sammanträdet. 

Arkivfoto från sommaren 2017 där mitten av cirkulationsplatsen vid södra Vaggeryd byggdes om

– Nämnden begär nu investeringsmedel för cirkulationsplatsen i norra Vaggeryd och kostnaden beräknas till 2,5 miljoner kronor. Vi bygger cirkulationsplatsen för trafiksäkerhetens skull, säger Jerry Karlsson (L) ordförande i tekniska nämnden.

Extern konsult fick tidigare i år uppdraget att utreda och föreslå en ny utformning på korsningen mellan väg 846, Badplatsvägen och Hammarvägen i Vaggeryd. Bakgrunden till utredningen är att se över trafiksituationen och föreslå en trafiksäkrare lösning än den vänstersväng som finns där idag. Konsulten föreslår cirkulationsplats i området då det ger ökad trygghet både för den lokala biltrafiken och de oskyddade trafikanterna. I fordonstrafiksdatan finns en daglig trafik på Jönköpingsvägen med 770 fordon. Det saknas information på Badplatsvägen och Hammarvägen men det har antagits i utredningen att det färdas 550 fordon på Badplatsvägen och att det på Hammarvägen kör 150 fordon dagligen.

Fler cirkulationsplatser är på gång och två styckna planeras att byggas i centrala Skillingaryd, som vi har berättat tidigare. En vid korsningen Sturegatan/Storgatan och en vid korsningen Artillerigatan/Storgatan.

– Förslaget som ligger är att börja med cirkulationsplatsen vid korsningen Storgatan/Sturegatan. När i tid vet vi inte riktigt, förklarar Jerry Karlsson (L).

I början av februari berättade vi att cirkulationsplatsen på norr i Vaggeryd planerades. Artikeln finns att läsa här

Taggar

Dela


9 reaktioner på Fler cirkulationsplatser byggs

Hur många konsulter betalar vi för . Inte konstigt att det inte blir någonting över . Cheferna vad gör dom ?

Hej Johnny, det problemet skulle lätt lösas med en högersvängsfil norr ifrån. Det vore dessutom miljömässigt rätt då de som ska fortsätta rakt fram slipper en inbromsning och en acceleration, vilket blir fallet för alla om man bygger en rondell.

Ang norra infarten till Torsbo.
Jag brukar komma söderifrån och svänga vänster in till Torsbo. Då har jag stannat i filen för vänstersväng och väntat på att bilarna som kommer från norr ska passera. Avfarten norrifrån har ingen egen fil för en högersväng. Detta medför att när en bil som kommer från norr och ska svänga höger bromsar den in, och en bakomvarande bil kör ut i mötande fil för att slippa bromsa ner. I den mötande filen står jag, och har ingen möjlighet att göra något annat än att hoppas på att bilen hinner vinkla in framför mej innan det smäller.
Har råkat ut för detta några gånger varför jag numera kör in vid Preem istället.
Bra att något görs åt avfarten.

Jonny, underbart att någon annan funderar på sannolikheten i statistiken. Eller som Mark Twain myntade: Lögn, Förbannad lögn och Statistik.
Sedan är det väl inte vänstersvängen som är problemet, det är högersvängen( Tvärtemot vad det brukar vara i trafiken och politiken) då det inte finns egen fil till höger. Vilka nya problem skapas med en rondell? Kommer fler att välja Hammarvägen? Där parkerar varje kväll ett 20-tal lastbilar, då det finns någon sorts härbärge för lastbilschaufförer där. Vilka svårigheter skapar det om 100 fler bilar vill passera där?
Rondeller löser många problem, men jag är inte säker på att denna konsult ska ha betalt…

550 Bilar på Badplatsvägen varje dygn? Det innebär att samtliga hushåll på Torsbo använder Badplatsvägen x2 varje dag. Att mer än 70 % av bilisterna på Jönköpingsvägen använder Badplatsvägen. Eller två och en halv minut mellan varje Bil dygnet runt. Rimligt? Någon fin sommardag? Troligtvis?
150 Bilar på Hammarvägen? Snutten till Netto då eller? Det innebär minst en bil var femte minut. Alla minuter Netto har öppet.

Detta låter dåligt. Jag ser inte fram emot fler rondeller. Jag har åkt ambulans i rondeller och tvingats kasta mig över patienterna för att hålla dem på plats på britsen. Detta är potentiellt farligt för exempelvis trafikskadade patienter.

Lämna ett svar till C G Gustavsson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *