Föräldrauppror i Hok och Svenarum: ”Långt ifrån nöjda”
Nyheter Vårdnadshavare i Hok och Svenarum har inkommit med en skrivelse till kommunen där de är kritiska till att skolorna på orterna ska börja med så kallad åldersintegrerad undervisning.
”Här följer en skrivelse från oss föräldrar i Hok/Svenarum som är långt ifrån nöjda med den rådande skolsituationen. Vi kommer här ta upp frågor om resursbristen, vilka utmaningar vi ser med att arbeta åldersintegrerat…”
Så inleds skrivelsen som dessutom kompletteras med 150 namnunderskrifter från vårdnadshavare och övriga lokalbor på de två orterna.
Neddragningar
Det var i maj som vårdnadshavarna till barn i Svenarums och Hoks grundskolor fick information om att det till hösten ska börjas med åldersintegrerad undervisning, det vill säga att klasserna slås ihop. Detta då man ska dra ner på en lärartjänst och att det då inte finns tillräckligt med lärare till varje årskurs.
Det skulle då innebära att förskoleklass och årskurs 1 slås ihop, samma sak med årskurs 2 och 3, samtidigt som årskurs 4 och 5 fortsätter precis som tidigare.
Vårdnadshavarna vänder sig dock mot detta och skriver bland annat:
”Litteratur och studier visar också att de elever som gått i B-form (Åldersblandade klasser) haft sämre betyg, speciellt inom ämnena svenska och matematik, som anses som två av de viktigaste kärnämnena i skolan. En omorganisation till B-form borde således medföra ett ökat antal pedagoger på skolan. Men istället för att ge rätt förutsättningar till skolans personal att klara av en sådan omorganisation så har man istället skurit ner på resurserna. Vi befarar då att våra barns kunskaper som de ska tillägna sig i skolan kommer att få ännu sämre kvalitet vilket kommer resultera i ännu sämre betyg”.
Kommer med förslag till lösningar
Vårdnadshavarna kommer med två förslag på hur situationen ska lösas:
1. Skjut till mer pengar till skolorna i ytterområdena.
2. Slå ihop Hoks och Svenarums skolor till en.
Kommunen har svarat på dessa förslag:
”Förvaltningen kan inte ta ställning i frågan kring de två alternativa lösningarna som presenteras i skrivelsen. Den ena, alternativ 1, kräver mer resurser som vi inte förfogar över och den andra alternativ 2 är ett politiskt ställningstagande kring landsbygdsenheter. Ställningstagandet kring landsbygdsenheterna upplever vi från förvaltningen ha bred politisk enighet med starkt stöd från medborgarna. Beslut kring skolorganisation och landsbygdsenheterna är fattat av kommunfullmäktige”.
Möte i positiv anda
Representanter från vårdnadshavarna har träffat representanter från Barn- och utbildningsnämnden. Jenny Larsen (KD) är ordförande i nämnden och hon tycker mötet gick i positiv anda.
– Jag tycker vi hade en god dialog. Vi pratade mycket om en hållbar organisation i vår bemanning. Vi ska träffas i oktober igen och se hur det hela har landat, säger hon.
Det finns även en del lärare som sagt upp sig från skolorna som berörs, men Jenny Larsen säger att det kommer finnas behöriga lärare på plats till höstens skolstart.
När Skillingaryd.nu söker en representant för vårdnadshavarna blir vi hänvisade till en annan som inte har gått att nå trots upprepade försök.
Karl gillar din kommentar, och som sagt ni är uppvuxna i stora klasser och det blev bra folk av er, Och det hjälper ju inte att folk slutar sin lärartjänst med egna barn i skolan för att det är för få lärare får ej det att gå i hop
Känns som vi är väldigt missförstådda. Att de tror att det stora problemet är att skolan blir till B-form, våra största bekymmer är ju att de tagit bort åtgärder för de barn som är i behov av stöd, att klasserna blir för stora med för få lärare, att det varit brist på kompetent rektor i flera år och att utbildad personal väljer sig bort härifrån. Att miljön i skolan inte sköts som den ska och att barnen får bristfällig utbildning och får inga skolresor eller liknande.
På en presskonferens den 14/6 har Jenny Larsen uttalat följande;
Om vi inte får statsbidrag måste vi dra ned på personalkostnaderna.
Det här bekräftar att femklövern inte kan styra vår förskola och skola på ett långsiktig hållbart sett och det har de inte heller gjort de senaste åtta åren.
Bedrövligt.😢
Trevligt att så många har goda erfarenheter av B-formen.
Bo Holst det var enigt beslut KF om skolorganisationen.
Barn som behöver extra stöd finns på alla skolor.
Resurserna i skolan ligger som i länet.
Mindre klasser med 20-25 elever är viktigt för att eleverna ska kunna bli sedda.
Jenny Larsen
Ordföranden Barn- och Utbildningsnämnden
Visst barn som behöver extra stöd finns på alla skolor men skillnaden här är ju att specialpedagog sagt” så här mycket åtgärdsprogram kan inte en skola ha” och då valde hon att plocka bort alltihop vilket är att ta bort barnens rättigheter. Att låta barnen fortsätta vistas i lokaler där isolering hänger, där taket trillat in är ju en ren fara! Att kommunen nu valt att åtgärda vissa saker på skolan för att slippa vite hör inte till saken då problemen funnits så pass länge att de utgjort livsfara under lång tid. Att kommunen drar ner på anställda istället för att ställa sig frågan varför stannar inte de anställda kvar?
Vad jag förstått det som är det inte B formen som är ett problem utan att det sparas in på personal som redan är på bristningsgränsen.
Att det finns ett stort stöd kring att ha 2 skolor istället för 1 med bra kvalité tvivlar jag på att medborgarna tycker!
Jag tror inte de stora problemet är b-form utan personalnedragningarna. B-form är inga problem såvida klasserna håller sig i rimlig storlek. Problemet är att pedagogerna inte har tid för barnen då de är så otroligt hårt belastade. Barn med speciella behov får inte det och det skapar kaos i hela klassen. Det har varit flera bra lärare som säger upp sig för att de jobbar mer än heltid för att ge alla barn tid, det finns ingen som klarar det i längden. Fler lärare behövs och gör allt för att få dem att stanna kvar!
Jag har tre barn som gått hela låg- och mellanstadiet i så kallad b-form och tycker att det faktiskt finns fördelar med det också. Det är egentligen inte åldersindelningen som är den stora grejen utan att det finns utbildad och kompetent personal som kan hantera strukturen med dubbla årgångar, för det kräver såklart ett annat tänk och upplägg!
Sedan att barn- och utbildningsnämnden bemöter skrivelsen med att alternativ 2 inte är aktuellt är ju märkligt när de redan i många år bedrivit skolorna i Klevshult och Åker på precis det sättet 🤷♀️
Jag tillhör dem som inte blir förvånad. B-skolereformen tillhör det dåtida och drivs i kommuner vars skolledningar helst vill slippa ansvar och önskar att föräldrar i glesbygd går i fällan genom att starta egen friskola
Föräldrar i hösten val kan förändring till barnen bästa skapas. Välj (s) eller rösta blankt. Ett tapp för de gammelmodiga behövs för att skaka om de konservativa (Kd) och (M)
Det jag reagerar på är att det behövs fler resurser till klasserna, då det är flertal av eleverna som är i stort behov av stöd i undervisningen. Men på Hoks skola så kommer det att vara en elevassistent och tre fritidspedagoger som ska stötta upp varav att fritidspedagogerna inte kommer att kunna vara med hela tiden då de har sina planeringstider att följa.
Att de drar ner på personal och slår ihop klasserna har att göra med att kommunen räknat ut att det kommer att vara färre barn på skolan 2028.
Så de drar ner redan nu.
Sjukt alltihop. Tänk om och gör rätt
Hur många klagande har gått i denna typ av skola, så kallad B-form? Det har jag gjort, där klass 1-2 satt i ett klassrum och klass 3-4 satt i ett annat. Det var snarast värre när det blev en enda klass 5 i ett eget klassrum. B-formen har inte gjort mig till idiot, om man kan bedöma det utifrån att jag blivit bland annat professorskompetent docent. Det dominerande skolproblemet verkar istället vara den kaotiska arbetsmiljön. Häromdagen var det ett skolbarn som hävdade att halva lektionstiden går åt för att ens skapa ordning i klassrummet.
Håller med dej CG , Jag har också gått i denna typ av skola och även jag är högt utbildad. Tycker alternativet är bra. Det skapar även goda relationer i klassen. Jag tror definitivt vi kan se en förbättring
kring utanförskap.
Alternativet är väl att medborgarna i Hok och Svenarum får börja göra barn )
Det barnen enligt mig bör lära sig runt köksbordet har numera övergått till att vara skolans ansvar att fostra barnen i de mest nödvändiga sakerna som respekt, turtagning etcetera.
Brist på tydligt föräldrransvar speglar sig direkt i klassrummen.