Förslaget: Sänk hastigheten i kommunen
Nyheter Socialdemokraterna i Vaggeryd vill nu att bashastigheten i Vaggeryds kommun sänks från nuvarande 50 till 40 kilometer i timmen. Detta skriver man i en motion som inlämnades till kommunfullmäktige under gårdagen
”Flera studier finns som redovisar en bättre och trafiksäkrare miljö med bashastigheten 40 km/h. Inte bara liv räddas utan en kraftig minskning utav personskador erhålles”, skriver man.
Man menar vidare att ett beslut om sänkt hastighet kommer tvinga fram en översyn av vägarna.
Vid skolor blir det naturligt att ha 30 kilometer i timmen och vid kommunala vägar utanför tätorterna kan det bli aktuellt med såväl 40, 60 som 80.
Motionen i sin helhet
Inför bashastigheten 40 kilometer i timman.
Kommuner i Jönköpings län har infört Bashastigheten 40 kilometer i timmen inom sina tätorter. Vaggeryds kommun har möjligheten att fatta samma beslut som alla de andra tolv kommunerna. Vägverket fattar beslut om hastigheterna på det vägnät man själv äger och detsamma gäller för kommunerna; de fattar beslut för sina vägar samt gator inom tätbebyggda områden.
Inom vår kommun har flera medborgarmotioner berört hastigheter men hittills har kommunen inte fattat beslut om att ändra bashastigheten som andra kommuner gjort. Det är nu dags att Vaggeryds kommun att ändra sin gamla bashastighet på 50 till den nyare och trafiksäkrare 40.
Flera studier finns som redovisar en bättre och trafiksäkrare miljö med bashastigheten 40. Inte bara liv räddas utan en kraftig minskning utav personskador erhålles.
I samband med beslut om införande utav bashastigheten 40 så sker helt naturligt en genomgång utav alla kommunala vägar och gator. Vid skolor blir det naturligt att ha 30.
och vid kommunala vägar utanför tätorterna kan det bli aktuellt med såväl 40, 60 som 80.
Vi socialdemokraterna föreslår att kommunfullmäktige beslutar
att införa bashastigheten 40 kilometer i timmen enligt förslag och eventuella föreskrifter som Trafikverket utvecklat.
För Socialdemokraterna i Vaggeryds kommun
Kenth Williamsson/oppositionsråd
Motionen godkändes av kommunfullmäktiges ledamöter och skickades vidare till kommunstyrelsen för beredning.
Fartkameror vid Hjortsjöskolan aktiverade dygnet runt.
Inte mer än fem procent som håller lagstadgad hastighet på 30-sträckan
Ett alternativ för oss som förespråkar sänkt hastighet är att redan nu, oavsett vad det står på skyltarna, hålla den föreslagna bashastigheten 40 kilometer i timmen. Det är förbjudet att köra fortare än vad som skyltats, men det är inte förbjudet att köra saktare!
Håller med Peo: ”När var senaste gången någon blev påkörd och dog i Vaggeryds samhälle?
– Ganska relevant fråga att ställa sig, studier kan visa på mycket, men det måste också ställas emot verkligheten.
”Satsa på bättre övergångar, mer lyse och lär folk ha reflexer när det är mörkt istället.”
– Mycket bra förslag, jag är också en förespråkare av fartgupp framför avsmalningar.
Fartgupp tvingas folk bromsa, avsmalningar tvingar man folk till att gasa alt riskera backspegel och allmän osäkerhet för vissa. Trafikfarligt enligt mig.
Idioti. Elsparcyklarna bombar fram i 20 kilometer i timmen dag/natt och utan hjälm. För borde fokus ligga
Rent vansinne!
Försök i stället att få folk att följa de regler och begränsningar som finns, fler poliskontroller.
”Rätt fart i staden” var namnet på projektet med att anpassa farten i städer och platser med mycket folk. Det startade för många år sedan och jag var på två genomgångar som representant för kommunen tillsammans med en tjänsteman. Tror det var trafiksäkerhetsverket som var huvudman för detta men leddes av inhyrda konsulter naturligtvis.
Den röda tråden var egentligen tillgänglighet för alla, inte bara för gångtrafikanter och cyklister. Detta innebär att även höjd hastighet ökar tillgängligheten men då för bilisten.
Tjänstemannen från kommunen och jag var säkra på en sak efter dessa båda tillfällen och det var att det inte var något som man skulle lägga krut på i små kommuner.
Som jag ser på saken så är det till sist vi alla trafikanter som måste visa hänsyn till varandra.
Det har ingen betydelse var det står på skyltarna om en del inte bryr sig. Ni läsare kan ju rannsaka er själva hur ni uppträder och då speciellt när det inte är på er egen gata.
Det borde ju även gälla de tunga transporter som, helt regelvidrigt, passerar både Skillingaryd och Vaggeryd.
Det ”roliga” med Åviken är ju att där fanns ett trafikhinder som man tog bort! Hur tänkte de där?
Trafikhinder vid korsningen Götaforsvägen – Storgatan men inte vid Åvikens förskola?
Helt meningslöst. Folk struntar i hastighetsbegränsningarna. Se till att man håller de begränsningar som finns genom att sätta upp trafikhinder. Det är det enda som folk förstår. Polisen lyser med sin frånvaro. Utanför förskolan Åviken har endast en kontroll genomförts på två år. Då ställde man upp tre polisbilar för att synas och folk körde i snigelfart. Här är medelhastigheten cirka 70 kilometer i timmen.På kvällstid är det inte ovanligt med bilar som kör i cirka 100. När skall kommunen agera? Det har gått prestige i frågan. Vi skall vara en av de få kommuner i Sverige som inte har trafikhinder utanför förskolor.
Jag vet inte vilka liv han vill rädda. När var senaste gången någon blev påkörd och dog i Vaggeryds samhälle?
Satsa på bättre övergångar, mer lyse och lär folk ha reflexer när det är mörkt istället.
Lika bra att skaffa moped😂
Gående och andra oskyddade trafikanter måste lära sig trafikvett och se sig för!
Ska bli intressant att se kommentarerna på motion.