Förvaltningens miss: Hundratals fick känslig information om andra
Nyheter Någonting gick rejält snett när socialförvaltningen i kommunen skulle skicka ut inkomstförfrågningar till personer med kommunala insatser. Runt 500 personer ska ha fått andras inkomstuppgifter.
Exakt vad som hänt är inte klarlagt ännu enligt socialchef Lotta Damberg. Men en uppgiftslämnare som redaktionen pratat med berättar att brevet med inkomstförfrågningen var adresserat till denne. Ett av papperen gällde också den personen. Men det andra papperet innehöll en annan persons adress, inkomstuppgifter och personnummer.
Enligt uppgifter så ska en stor mängd människor fått andra personers uppgifter hemskickade till sig och Lotta Damberg bekräftar att det rör sig om runt 500 personer. Hon berättar också att en utredning just nu pågår, men att det hela troligtvis beror på ett systemfel.
Vad gör ni för att säkerställa att det inte sker igen?
– Utredning pågår som sagt. När vi vet mer, så kommer vi ta fram åtgärder för att förebygga att det inte ska inträffa igen.
En av de drabbade personerna tycker situationen är olustig.
– Grejen är ju att någon har fått mitt papper med mina uppgifter. Det vill jag ju inte ska hamna i någon annans händer. Det känns inte bra, speciellt när man inte vet vem mina uppgifter hamnat hos.
Går det från erat håll att spåra vem som fått vems uppgifter?
– Vi jobbar på det, svarar Lotta Damberg.
Detta är verkligen inte ok! Tala om sekretessbrott.
Hade detta hänt exempelvis omsorgspersonal eller annan personal inom vården hade personalen fått avgå omgående.
Ett ”systemfel” som troligtvis sitter innanför väggarna där.
Kan man få gratis instats i några månader då på grund ab denna miss? Klantkommunen Vaggeryd
Miljö och bygg verkar funka, en kille ringde och undrade särskilt om uppgifterna stämmer och om jag tyckte det var en okej avgift. Verkade dessutom som han hade fått en bra tjänstebeskrivning.
Detta är ju helt orimlig. Sådant här måste få konsekvenser för högsta tjänstemännen
Adam, hur tänker du nu?
Tjänstemannaansvaret avskaffade Olof Palme.
Någon måste ta ansvar för detta och lämna sitt jobb
Systemfel, jo jag tackar. Det kallar man alla grova fel som görs av personalen.
Kanske inget man bara ska skicka ut? GDPR kanske är något man ska titta in på i detta fall.
Ett allvarigt integritetsbrott.
Det rätta är väl att anmäla händelsen enligt Lex-Maria, ärendet är ganska närbesläktat med händelser i vårdinrättning.
Göran. Anmälan absolut men inte Lex Maria. Lex Maria är under hälso- och sjukvårdslagen när en patient riskerat att fara illa, farit illa fysiskt eller psykiskt eller avlidit på grund av fel inom hälso- och sjukvården.
Fick en annans person uppgifter men brevet var adresserat till mig. Känns verkligen inte okej! Jag var snäll och ringde personen iallafall.