Nyheter

Fullmäktige beslutade om skolplan

Nyheter Det var den fjärde planen som skolchefen Per-Erik Lorentzon, under sina sex år i kommunens tjänst, presenterade för kommunfullmäktiges ledamöter under måndagskvällen. Enigt beslut var att godkänna skolplanen som sträcker sig till 2030.

Per-Erik Lorentzon, förvaltningschef, presenterade skolplanen på kommunfullmäktige

Målet med den nya planen är att den ska peka ut strategier och riktlinjer för hur lokalförsörjningen planeras se ut framåt på ett mer övergripande sätt än den tidigare planen. Den tidigare lokalplanen som är mer detaljerad övergår till att vara en aktivitetsplan som hanteras av verksamheten. 

– Vi har en inbromsning när det gäller inflyttning. Men vi behöver fler lokaler. Den här planen är till 2030. Att det blir fler som bor i kommunen är rätt så självklart. Vi jobbar med prognoser. Vi försöker att träffa rätt. När vi ser på de olika delområden är det Vaggeryds tätort som sticker ut. Vi har valt att lägga upp det på våra verksamhetsområden. Succé för de nya förskolorna. Vi har fortfarande för många temporära lokaler i förskolan. Politiken har skapat bra förutsättning för förvaltningen. Men vi ska skapa flera klassrum på Fenix, vi ska inte bygga ut utan omstrukturera. Utreda behov för idrottsutövning också på Fenix. Yggen är pusselbiten. Byarum växer. 

Kommunfullmäktige beslutade att godkänna barn- och utbildningsnämndens förslag gällande skolplan fram till 2030. 

Nedan finns information om vad kommunfullmäktige beslutade om, text tagen från tjänsteskrivelse barn- och utbildningsförvaltningen.

De senaste åren har förskolan byggts ut med nya förskolor och befintliga har byggts till. Vid nybyggnation och större ombyggnationer har vi arbetat efter ett gemensamt koncept för inomhus miljöer som varit till stor hjälp. Utvärderingarna visar att de nya större förskolorna som byggts efter det nya konceptet fungerar väl. Konceptet som tagits fram tillsammans med personalen har fokuserats på funktion, flöden, överblick och hur den pedagogiska verksamheten bedrivs för att bli så bra som möjligt för barnen.

Särskilda positiva effekter har framkommit gällande kapprum, miljöer, öppning/stängning och kompetensförsörjning. Våra nya större förskolor har lättare att attrahera personal och har en högre andel legitimerade förskollärare än de mindre och äldre enheterna. Det gemensamma konceptet och den nya och större förskolorna har haft en positiv generell inverkan på kvaliteten inom förskolan. Vi har fortsatt många äldre och mindre förskolor i vår kommun. Flera temporära byggnader har kommit till i anslutning till befintliga som i praktiken fungerar som egna enheter med egna kök.

Strategin framöver i skolplanen: Alla barn skall få en likvärdig utbildning av hög kvalitet som ger dem goda möjligheter att leka, lära och utvecklas och som förbereder dem för fortsatt utbildning. Samtliga förskolor stora som små behöver därför fortsatt utvecklas och anpassas till dagens pedagogik och arbetssätt. Nya förskolor som byggs behöver dock omfatta minst sex avdelningar för att få den större förskolans fördelar samt ha tillagningskök. De senaste tio åren har det ägt rum en förskjutning av befolkningen till Vaggeryds tätort där merparten av de senaste årens tillväxt ägt rum.

Tillväxten har mötts med flera tillfälliga lösningar och paviljonger varför vi idag har en alltför diversifierad förskoleverksamhet med alldeles för många små förskolor som brister i effektivitet och kvalitet. Nya och större förskolor behöver byggas och små ineffektiva förskolor i gamla och icke ändamålsenliga lokaler stängas. I Skillingaryds tätort återfinns fyra kommunala förskolor med två, tre, fyra och sex avdelningar. Liksom i Vaggeryd behöver de befintliga mindre förskolorna byggas ut med fler avdelningar med om möjligt tillagningskök.

Summering förskola:
Nybyggnation av större förskolor, bygga ut mindre förskolor till större med tillagningskök, utreda samlokalisering av mindre förskolor till större enheter i tätorter och renovera och uppgradera äldre skolbyggnader, i såväl landsbygd som tätort till dagens pedagogik och arbetssätt. 

 

Antal elever i grundskolan har de senaste åtta åren ökat med cirka 20 procent och tillväxten har tills nu framförallt mötts med paviljonger och temporära skollokaler. Ökningen beräknas fortsätta med cirka 10 procent fram till år 2030 vilket gör att vi sammantaget har behov av nya skollokaler för cirka 500 elever. I Skillingaryd pågår just nu byggnation av en ny byggnad för åk F-3 vid Sörgårdsskolan som kommer att motsvara behovet av skollokaler fram till 2030.

Vi har dock äldre lokaler i de gamla skolhusen på Fågelfors som behöver renoveras och uppgraderas efter dagens pedagogik och arbetssätt. Tillväxten i form av nya elever har varit särskilt kännbar i Vaggeryds tätort. Läget förvärrades ytterligare i slutet av 2020 då mellanstadiedelen på Hjortsjöskolan togs ur bruk och ersattes med ersättningslokaler. Tillväxten och ersättningslokalernas tillkomst har fått som konsekvens att Hjortsjöområdet har för hög belastning och att skolgården inte på långa vägar räcker till. I Vaggeryds tätort måste nya skolområden etableras. Hjortsjöområdet består idag av väldigt många olika huskroppar av varierad ålder, skick och utseende varför hela skolområdet ger ett rörigt intryck och är svårt att organisera. Det finns ingen samlad byggnad som inrymmer åk F-3, varför verksamheten är utspridd i flera olika lokaler på området.

Fördröjningen av nya Götafors skola har också gjort läget än mer ansträngt. Nya Götafors skola kommer att stå klar under hösten 2023 och det planeras för en ny mellanstadiebyggnad på Hjortsjöskolan. Barn- och utbildningsnämnden har beslutat att lägga ned Åkers skola efter vårterminen 2023 på grund av ett bristande elevunderlag. Under hösten 2022 beslutade också att samlokalisera Svenarums skola med Hoks skola på grund av kvalitetsbrister. Beslutet kring Svenarum togs med inriktningen att Svenarum ska starta upp med en ny förskoleklass inför hösten 2023.

Utifrån den nationella målsättningen att alla barn skall erbjudas en likvärdig utbildning av hög kvalitet behöver kompetensförsörjningsfrågan särskilt beaktas. Det är framförallt inom mellanstadiet som kompetensförsörjningen är särskilt svår. De större enheterna har lättare att rekrytera och har också större möjligheter att organisera fram olika lösningar för att lösa kompetensförsörjningsfrågan. Vi har och har haft särskilda problem med kompetensförsörjning på små mellanstadieenheter. Vi behöver komma fram till och fatta beslut om en långsiktig och robust skolorganisation som beaktar kompetensförsörjning såväl som elevunderlag.

Den första strategiska frågan som behöver avgöras är hur skolorganisationen skall se ut på sikt. Den idag rådande organisation i framförallt Hok och Svenarum behöver få en lösning som mer utgår från barnens bästa där antal skolbyten måste minimeras. En elev som börjar F-klass i Svenarum har fyra skolbyten framför sig vilket inte är bra för eleven. Skolorganisationen måste vara robust, långsiktig och ha förutsättningar för en likvärdig och kvalitativ skola i hela kommunen. En större utredning kopplad till framtida skolorganisationen behöver initieras och genomföras under mandatperioden. Grundskolan i Vaggeryds tätort ska enligt nuvarande befolkningsprognos kunna möta ett elevantal om cirka 1 200 elever år 2030. Det uppdämda behovet och den framtida tillväxten skall initialt mötas genom att etablera två nya skolområden i Vaggeryds tätort.

De två nya skolområdena, Götafors och Yggen byggs som likvärdiga systerskolor där eleverna har all sin undervisning på enheten. Detta innebär att slöjd, idrott, musik och bild kan tillgodoses på skolan. Inom en snar framtid skall en ny byggnad för mellanstadiet på Hjortsjöområdet byggas. Denna skola kommer att kunna ta emot cirka 400-450 elever. Hjortsjöområdet är begränsat till sin yta och kommer i en framtid bli för litet att inrymma både samtliga elever i mellan- och högstadiet. Detta innebär att Yggen och Götafors initialt inrymmer åk F-3 för att sedan succesivt gå över till F-6 skolor, först Yggen sedan Götafors. De nya F-6 skolorna kan i en framtid ha behov av att erbjuda 600 elevplatser per skola vilket innebär att friytan eller skolgården måste vara minst 18 000 kvm. Om de tillkommande byggnaderna omfattar cirka 10 000 kvm med angöringsytor, innebär det att såväl Yggen som Götafors bör placeras på tomter om cirka 3 hektar. En ny skolbyggnad skall uppföras i Byarum som initialt möter behov från den växande befolkningen kring Byarum och den första inflyttningen på Östra strand. I en framtid kan en större skola behöva byggas i området Byarum/Östra strand.

Befolkningsprognosen för Skillingaryd planar ut efter läsåret 2022–2023 och förvaltningens bedömer att den utbyggnad som sker med Sörgårdsskolan är tillräcklig för att möta behovet inom F-6 fram till 2030. Högstadiet är dock trångbott och behöver en utbyggnad. I en framtid kan ytterligare en byggnad behövas för årskurserna F-3. En tänkbar lösning är att placera denna där Fågelfors förskola finns idag. Nedan återfinns en sammanfattande bild av de större projekten kopplat till grundskolan. I bilden saknas Hok som behöver genomgå en större renovering. Omfattningen av renoveringen avgörs dock av framtida skolorganisation som behöver utredas och fastställas först.

Med en ökad befolkning kommer också andelen elever som går i grundsärskolan att öka. Att ha grundsärskolan i den största tätorten i kommunen, Vaggeryd, är logiskt ur ett långsiktigt perspektiv. Ytterligare en parameter som kan beaktas är att Fågelforsområdet i Skillingaryd, där grundsärskolan nu har sin hemvist har begränsade utvidgningsmöjligheter. Det finns goda möjligheter att vid en nybyggnation av en ny skola på Yggen få med optimala lokaler för den anpassade grundskolan.

Summering grundskolan:
Utreda och besluta om framtida skolorganisationer, nybyggnation av Götafors F-3, nybyggnation av Byarum F-3, nybyggnation Hjortsjöskolan 4-6, nybyggnation av Yggen F-3 och sedermera F-6 inklusive anpassad grundskola, renovering av Hoks skola, mindre utbyggnad av högstadieskolorna, renovera och uppgradera äldre skolbyggnader, i såväl landsbygd som tätort till dagens pedagogik och arbetssätt. 

Den övergripande strategin för Fenix gymnasium utgår från såväl attraktion som funktion. De ytor som finns tillgängliga för gymnasieskolan beräknas vara tillräckliga även för ett större antal elever men det krävs en omdisposition. Fler större klassrum med tillhörande grupprum, laborativ sal för fysikundervisning behövs tillsammans med en större matsal och ett tillagningskök. De praktiska momenten inom industritekniska utbildningarna förläggs fortsatt på AQ Enclosure.

Den samlade vuxenutbildningen i Vaggeryd kommer vara av mer regional karaktär än tidigare utifrån den nya dimensioneringslagen som börjar gälla 1 juli 2023. Detta innebär att fler utbildningar sker inom ramen för regionala samverkansavtal. För att skapa goda förutsättningar för våra invånare att ta del av utbildningar som i huvudsak sker på distans behöver vi etablera ett bemannat lärcentra på Fenix. Idrottsundervisning för gymnasieeleverna bedrivs i multisalen på Fenix 2. Multisalen är en lokal som är anpassad till både idrott och kulturverksamhet vilket kräver kompromisser från båda håll. Multisalen är för liten för åldersgruppen och är heller inte anpassad för undervisning med fullstora grupper på gymnasienivå. Hallen bokas också upp av andra aktörer (kulturskolan, externa föreläsare, teaterföreställningar, middagar med mera). Med ett ökat elevantal i Vaggeryds tätort är sporthallen inte tillräcklig och ytterligare en idrottshall kommer att behövas i centrala Vaggeryd. Denna fråga behöver dock utredas vidare.

Summering Fenix:
Skapa fler större klassrum med tillhörande grupprum genom att omdisponera ytor, utöka bistron och etablera tillagningskök genom att omdisponera ytor och att utred behov och lösningar för idrottsundervisning. 

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *