Nyheter

Hemköp bygger om för framtiden

Nyheter Det har nog inte undgått någon kund att Hemköp i Skillingaryd gör om butiken. Bland hantverkare och varor träffar vi butikschefen Emil Kvarnström. – Det gäller att hänga med i utvecklingen, säger han i en intervju.

In genom dörrarna och rakt fram. Här stod kassorna tidigare  [1/9]

Till vänster vid ingången ses självscanningen. Vi hjälper till, såklart, menar Emil Kvarnström som under intervjun vid pulpeten fick frågor hur det fungerar  [2/9]

Emil hjälper till  [3/9]

Kaklet är satt i mejeriet  [4/9]

  [5/9]

Nya kyldiskar  [6/9]

Emil Kvarnström är en stolt butikschef  [7/9]

Kvittot ska scannas. Därefter öppnas grinden.  [8/9]

Vägledning vid självbetjäningskassa. Från fyra till sju möjligheter att betala sina varor har det blivit  [9/9]

Sedan ett år tillbaka har butiksombyggnaden planerats och i februari började man rita upp sin drömbutik digitalt. Ledningen har bollat ideér fram och tillbaka och kommit fram till den bästa lösningen för butiken i centrala Skillingaryd. Tidigare avvek man till vänster när man gick in genom butiksdörren, nu väntar varuhusets frukt, grönt och bageri rakt fram och ”det mesta” har fått ny plats i ny inredning. Emil Kvarnström från Vaggeryd är butikschef och han har haft, och har, bråda veckor för att få till butiken ur ett hållbart och modernt koncept. 

– Majoriteten av inredningen är ny. Jag som är en sann smålänning kunde inte spara på allt det gamla, så hälften av alla kylar är nya. Alla ska numera öppnas på något sätt, antingen med dörr eller lucka, det finns inga öppna frysar eller kylar kvar. All belysning har vi bytt till led. Ska man göra om ska man göra allt på en gång, berättar Emil när vi får en pratstund i fikarummet. 

– Det som är helt nytt är kassalösningen. Vi har självskanning numera. Det har funnits länge inom handeln, men nu även i Vaggeryds kommun sedan i fredags förra veckan, berättar Emil och skrattar till. 

– Vi har en självutcheckningsdisk där man checkar ut sina varor själv. Det fungerar inte när man har en full kundvagn, men när man har handlat ”lagom”, så är detta ett smart, och snabbt, alternativ för kunden. 

– Nya ugnar för jäsfunktion på brödavdelningen. Känns bra, nu konkurrerar man på likvärdiga villkor. Jäsfunktionen kan man säga är ”ljusår bättre”, så det säger inte lite. Vi har investerat i inredning och utökar med personalen för att hantera brödavdelningen. Vi bakar numera riktigt gott bröd, menar Emil. 

Utanför butiksdörren söderut kommer nästa vecka den nya pantmaskinen. I stället för att ha den inomhus kommer en stor behållare att finnas ute, där man tömmer panten från kassen själv i en stor behållare, därefter sorterar maskinen själv ut aluminium och petflaskor. Enbart glaspant kommer att hanteras inne i butiken framöver. 

Det märks att Emil är en stolt butikschef för sina 25 anställda. Som boende i kommunen känner han lite extra för att göra de här investeringar i butiken. 

– Vi ligger långt efter storstäderna tekniskt sätt och det här kommer att lyfta den lokala handeln samtidigt som det blir fräscht och nytt i butiken. Man ska inte vara orolig för de tekniska nya sakerna här i butiken, vi har gott om medarbetare som hjälper till om man vill testa på att skanna sina varor själv. 

Fastigheten där Hemköp är ägs av ett fastighetsbolag och driften går genom Hemköps ”kedjedrift” vilket betyder att man bygger butikerna ungefär likadant i alla orter. Ett 20-tal hantverkare har sedan vecka 39 byggt om butiken och när november har sina sista dagar ska det vara klart. 

– Nu har man valt att lägga manken till och göra en kraftansträngning. Senast vi gjorde något här var 2014 då vi byggde förbutiken och delikatessen. Då var förbutiken spel. I dag är det paket och post, så det kräver större utrymme och nu är det mer genomtänkt med en pakethantering likt en korridor i stället för ett fyrkantigt rum. 

– Trots att det är väldigt mycket extrasysslor för oss just nu under byggnationen tycker jag att allt går bra och enligt plan. Det har varit långt ifrån vår vanliga vardag kan man väl säga, menar Emil och ler. Kunderna och medarbetarna har varit fantastiska. Ena dagen har vi inte kunnat sälja frukt och ena dagen har köttkylen hamnat ute på lagret, en dag hade vi inte blå mjölk, ja du hör ju. Men det har gått fantastiskt bra. Kunderna har förstått  och ser vad vi gör. Kostnaden för ombyggnationen handlar om många miljoner och vi kommer att få en fantastiskt fin, fräsch, teknisk modern och hållbar butik. Och vi ska minsann inte vara sämre än de i stan… summerar Emil och hälsar oss välkomna till invigningen då det ska firas lite extra såklart. 

Taggar

Dela


14 reaktioner på Hemköp bygger om för framtiden

Bättre och mysigare innan.
Gillar inte självskanning.
Opersonligt med elektroniska grindar för att komma ut.
Hur kommer man till posten? Via utdörren?
Men personalen är supertrevlig.

Skillnaden för kund är att man nu går motsol i nya butiken. I Coopbutik går man medsols liksom på Ica-maxi.

Jag vet inte om detta leder till att man handlar mer eller mindre. Vad jag hört utav andra är att sortimentet har utökats på bekostnad av trångare gångar mellan hyllorna.

Lämna ett svar