Nyheter

Hemtjänsten är tredje bästa i landet: ”Vardagshjältar”

Nyheter I en brukarundersökning som gjordes under våren, där brukare och anhöriga svarade på frågor, delgavs resultatet i veckan. Vaggeryds kommun har den tredje bästa hemtjänsten i landet!

Politiker i socialnämndens arbetsutskott och tjänstepersoner kommenterar "Vår personal är vardagshjältar"

När vi blir anländer till nämndrummet i Skillingehus är det glatt sorl bland politiker, tjänstepersoner och hemtjänstcheferna Amanda Bergman och Ann-Charlotte Bard Gunnarsson. Medaljtårta har tidigare i veckan serverats för de 65 anställda samt timvikarier och under arbetsutskottets sammanträde bjöds det på lite extra go fralla till fikat. Det sprudlar av glädje i rummet och Liv Svensson som är verksamhetschef på socialförvaltningen berättar: 

– Varje vår gör en brukarundersökning inom hemtjänsten vilken besvaras av både brukare och anhöriga. Undersökningen innehåller bland annat punkter som: helhetssyn, bemötande, tillräckligt med tid, möjlighet att påverka tid och framföra synpunkter och klagomål, behov anpassas, trygghet, få kontakt med hemtjänstpersonalen, förtroende för personalen, information om förändringar, att personalen utför sina arbetsuppgifter och kommer på avtalad tid. 

– Undersökningen görs i alla 290 kommuner och efter förra årets undersökning låg vi bland de 25 procents bästa i landet (94 poäng av 100) och nu är vi riktigt stolta då vi har klättrat rejält och är tredje bäst i landet (99 poäng av 100). Vi är otroligt stolta, berättar Liv och fortsätter: 

– Vi ser, sedan förra mätningen, att vi har förbättrat oss rejält vad det gäller bra bemötande, tillräckligt med tid, behoven anpassas och information om förändringar. Vi har gått stadigt uppåt sedan 2018 och nu är vi tredje bästa i landet, helt fantastiskt. 

Amanda Bergman är chef för hemtjänstpersonalen i Vaggeryd och Ann-Charlotte Bard Gunnarsson för Skillingaryd berättar om arbetet som gjorts: 

– Vi har gjort mindre hemtjänstgrupper och det är den enskilda åtgärden som vi kan se tydligt resultat utav. Arbetet har pågått kontinuerligt under flera år och vi har stigit i rankningen lite för varje år. Det är vår fantastiska personal som är för våra brukare som står bakom det här fina resultatet. Vi har jobbat hårt med arbetsmiljöfrågor, och gör det ständigt, man satsar på hemtjänsten från förvaltnings- och politikerhåll, vilket märks tydligt. Innan skulle man inte synas och det gjordes inga satsningar på hemtjänsten. Nu är det annorlunda, vi syns och får vara med i rampljuset. Vi har gjort många arbetsmiljöförändringar som att flyttat till nya lokaler, erbjuder cirkulationstvätt och cyklar. Personalens engagemang smittar av sig och man pratar mycket om bemötande. Skillingaryds hemtjänst flyttade in till Mejeriets lokal och Vaggeryds hemtjänst flyttade från lägenhet på Ringvägen till Furugården. Båda flyttarna har gjort att vi har närhet till sjuksköterska, rehab, fina lokaler och kollegor. Det var ett stort lyft för personalen.  

Brukarundersökningens resultat blev känt för en månad sedan och några tankar som först dök upp var: Fantastiskt. Otroligt. Jag svimmade nästan. Äntligen. Lycklig. Stolt. Jaaaa! Utropar både politiker i arbetsutskottet och cheferna på förvaltningen. 

Ann-Katrin Löfstedt (M) ordförande i socialnämnden:
– En stor eloge till alla som jobbar inom hemtjänsten!

Jan-Erik Aronsson (SD) kommenterar;
– Vi gör vårt jobb i nämnden. Men har vi inte medarbetare som trivs så når vi aldrig målet. Vi alla har varit ute i hemtjänsten där vi politiker har följt med som prao. Jag är imponerad. Det är ett stort engagemang. Man bryr sig. Det var alltid ett stort minustecken förr men där är vi inte idag. Det här lyfter hela organisationen. I arbetsutskottet och nämnden så är det speciellt då vi har mycket ärenden som inte är politiska, vi sitter för våra medborgares skull. Därför har vi en öppen dialog och det smittar av sig till verksamheten att vi slåss inte emot varandra utan vi samarbetar för allas bästa. 

Fredrik Nordh (C) kommenterar brukarundersökningens resultat:
– Vardagshjältar. Jag har bara gott att säga om hemtjänsten, även att man har haft en tuff resa, så var det här ett önsketänkande. Det här är ett samarbete från nämnden, förvaltning och hemtjänstpersonalen. Från det att vi fattar ett beslut är det så mycket som ska hända, men framför allt gör personalen nära brukaren ett otroligt arbete. Vi har ett gott samarbete mellan partierna och man är inte rädd att fråga. Jag är förveten och nyfiken och jag skäms inte för att fråga våra chefer. 

Göran Tollbo (S), vice ordförande i socialnämnden:
– Hemtjänsten idag är inte vad hemtjänsten var för 20 år sedan. Man är ofta själv med svåra beslut och det kräver sin trygg personal, vilket vi har. 

Ann-Katrin Löfstedt (M) socialnämndens ordförande igen:
– Grunden till resultatet är politiker och tjänsteman. Navet är hemtjänsten. Några exempel är när man rev upp kontraktet på Ringvägen och flyttade till Furugården. Det sågs inte med blida ögon. Men arbetsmiljön är viktigt. Bilarna var vi också överens om att inte ha elbil utan laddhybrid och räddningstjänsten förordade detsamma. Det handlar om arbetsmiljö för personalen, bilarna ska snurra dygnet runt, vi ska ut på landet och det var en viktig del i att bilen både drevs med el och bensin. Ett annat projekt som har diskuterats mycket är 34 timmarsvecka. Vi har i och med detta beslut fått en längre sjukfrånvaro och personalkontinuiteten är nere i 16, vilket är en stor skillnad från tidigare 21 personer per brukare som det var för några år sedan. Vi pratar mycket hemtjänst och vi pratar mycket arbetsmiljö. Ni som är chefer och personal ute i verksamheten har gjort jobbet. 

Hur planerar Amanda och Ann-Charlotte för att behålla topplaceringen i landet även vid nästa brukarundersökning?

– Vi fortsätter att hålla i och hålla ut. Vi har fortsatt ett uppdrag. Vi ska behålla arbetsglädjen, svarar hemtjänstduon och avrundar att ”vår personal är fantastisk”.

I brukarundersökningen som genomfördes i alla landets kommuner, 290 till antalet var det två kommuner som inte lämnade in sina svar. I toppen, före Vaggeryds kommun, finns kommunerna Arjeplog och Lekeberg. 

Tummen upp för att vara tredje bästa hemtjänsten i landet gjorde stående från vänster: Liv Svensson, Lotta Damberg, Solweig Antonsson (S), Ann-Katrin Löfstedt (M), Ann-Charlotte Bard Gunnarsson och Amanda Bergman. Sittande från vänster är Jan-Erik Aronsson (SD), Fredrik Nordh (C) och Göran Tollbo (S)

Taggar

Dela


4 reaktioner på Hemtjänsten är tredje bästa i landet: ”Vardagshjältar”

Grattis till hemtjänsten, ni var den bästa när jag jobbade för er kommer gärna tillbaka
Maria van cortenberghe

Vill verkligen gratulera socialnämnden till det stora erkännandet de fått.

Förstår att det är mycket god stämning både i nämnd och au. Vi har en bra ordförande, men framförallt så har vi väldigt bra personal med Lotta Damberg spetsen.

Blev glad över att personal kontinuiteten gått ner från 21 till 16 per brukare. Ett ämne som nämnden kämpat med i många år. För den oinvigde låter det kanske högt ändå, men i praktiken är det mycket bra!

Tack Anki och kompani: Fortsätt så här och var rädd om personalen. Se till att optimera deras löner!

Pelle

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *