Nyheter

Nu bygger vi för framtidens krösatåg

Nyheter Företrädare för koalition för Region Jönköpings län debatterar järnvägsfrågor.

Nässjö station. Arkivbild

Resenärer ska kunna lita på att tåg kommer och avgår vid utsatt tid. Under 2023 kommer nya och större krösatåg att börja trafikera linjerna i och runt Jönköpings län. Därför bygger vi nu en ny tågdepå i Nässjö som ska säkerställa att framtidens krösatåg får den service som behövs för att passagerare ska kunna räkna med punktlig och smidig kollektivtrafik.

Alla är överens

Från Nässjö mot Stockholm. Arkivbild

Alla kommuner i Jönköpings län är överens om att det ska gå tåg på den järnväg som finns. Det här är vi eniga om sedan lång tid tillbaka. En fungerande tågtrafik är helt nödvändig för att kunna garantera säkra möjligheter till pendling mellan hem och jobb eller skola. Smidig kollektivtrafik är en förutsättning för att näringslivet ska kunna hitta rätt kompetens till sina arbetsplatser. Vi i styrande Koalition för Region Jönköpings län satsar nu, genom beslut i regionfullmäktige, på att bygga en ny tågdepå i Nässjö som klarar av att ge den service som behövs till de nya och större tågen som börjar rulla 2023.

Den nya kommande tågdepån i Nässjö är nästa naturliga steg på vägen för att framtidens krösatågstrafik ska fungera. Många minns nog alla inställda turer för några år sedan. Tåg stod i kö för att få komma in på verkstaden men det fanns inte tillräckligt med plats eller resurser. Tidtabellerna följdes inte och det blev förseningar. Resenärerna visste inte om turerna gick eller om det fanns ersättningsbussar. Det tågkaoset vill vi inte tillbaka till.

Nio nya eltåg

Tågmöte i Landeryd den 15 juli 2020. Foto: Per Bunnstad

Nässjö är sedan tidigare ett nav för tågtrafik i Sverige. Här finns utbildningar och företag inom järnvägsbranschen. Den nya tågdepån stärker Nässjö som ett nationellt järnvägscenter och säkerställer att det finns lokala jobb och bra arbetsmiljö inom branschen. Det är en stor investering men helt nödvändig för att vår kärnverksamhet ska fungera.

Region Jönköpings län har redan tidigare beställt nio nya och större eltåg som kommer att ersätta dagens tio föråldrade eltåg. De nya krösatågen är längre och utrustade med bland annat trådlöst internet, eluttag och har större möjlighet att ta med sig cykel samt är bättre anpassade för resenärer med funktionsvariationer. Även Region Kronoberg har köpt nya tåg och depån kommer genom en överenskommelse att användas av båda regionerna. Alla regioner i södra Sverige som har krösatågtrafik är delaktiga och kommer att finansiera driften av den nya tågdepån.

Elektrifieras

Krösatåg i Smålandsstenar den 15 juli 2020. Foto: Per Bunnstad

Sträckorna mellan Värnamo, Vaggeryd, Nässjö och Jönköping kommer att elektrifieras. Framöver är vår målsättning att även sträckorna mellan Nässjö och Eksjö samt Nässjö och Vetlanda ska utvecklas så att fler väljer att resa med tåg. När järnvägsnätet blir mer elektrifierat kommer äldre tåg att ersättas med mer miljövänliga. Målet är att större andel ska resa med kollektivtrafik. Det finns statistik från andra platser som visar att antalet resenärer kommer att öka när det finns stabila och snabba linjer för pendling.

I framtiden är vår ambition att krösatågsystemet ska sättas i förbindelse med de planerade nya stambanorna. Höghastighetstågen kommer att koppla samman storstäder och landsbygd. Det ska gå smidigt att resa mellan små samhällen utanför exempelvis Vaggeryd eller Tranås till Stockholm eller Göteborg. En ny tågdepå är nästa etapp på vägen mot mer långsiktigt hållbar och smidig tågtrafik i och runt Jönköpings län.

Marcus Eskdahl (S)
Arnold Carlzon (KD)
Leif Andersson (C)
Carl Fridolfsson (BA)
Etelka Huber (MP)
Curt Carlsson (L)
Koalition för Region Jönköpings län

Reftele station där det än så länge kommer tåg från Halland. Foto: Per Bunnstad 200715

Taggar

Dela


9 reaktioner på Nu bygger vi för framtidens krösatåg

Herman, det måste ju ändå vara lite anpassat efter hur många som vill resa.
Just nu avgår en buss varje halvtimma från 0600 till 2330. Utöver det går det 11 tåg.
Ska vi tro att snittbeläggningen är mindre än tio procent?
Kanske skulle man i så fall kräva att tågen stoppar på alla de stationer som lagts ner de senaste åren, då servar man ju fler av dem som ändå ska vara med och betala vansinnet.

Jag är sällan för subventioner Mats Oskarsson!
Håller med om att det inte ser så jättebra ut om man nu har tomma tåg/bussar heller för den delen!
Men om folk faktiskt ska nyttja kollektivtrafik på landsbygden som buss och tåg måste utbudet vara brett och passa.
Vem vill åka till jobbet och vara på plats 1-2 timmar innan man börjar jobbet varje dag och dessutom på buss kanske minst 1-2 timmar innan bussen passar för hemfärd?
8 timmars jobb, 2 timmars väntan, 45 minuters resa upp, 45 minuters resa hem, = 11,5 timmar. Sedan att ta sig från station och så vidare, då är vi uppe i 12 timmar om dagen för ett arbetspass och sova 8 timmar = 20 timmar, och på det ska man hinna med livet också – och gärna lite fritid.

Det ska inte bara vara Jönköpingsbor som har möjlighet till snabba bussar på alla möjliga håll på 10 minutersintervaller med konstant start och stopp i stadstrafik, som för övrigt inte kan vara miljövänligt heller, där man dessutom kan åka på sina biljetter en bra stund innan man måste köpa en ny billig biljett.
Alla har vare sig råd med bil eller har körkort heller för den delen, unga som gamla.
Man måste se andras situation också!

Det skulle vara intressant att veta vad varje resenär kostar på dagens Krösatåg. Antar att det är fullt morgon och eftermiddag, däremellan sitter det 3-4 personer på tågen. Miljömässigt en katastrof!
Vi har nu 1/2 timmes trafik med dubbeldäckare till jkg/ vmo, utöver tågen.
Jag tror Länstrafiken tappat kontrollen, det lär bli katastrofresultat i år.
Det är dags att Regionen tar kontroll över utbudet och reglerar det efter marknaden. Vi betalade förra året lika mycket till länstrafiken via skattsedeln, som de själva lyckades dra in på intäkter. Alltså en en subvention på 100% varje biljett. Är det rimligt? Är det väl använda skattemedel?

Kommer våra politiker då se till att tågen börjar stanna på de nedlagda stationerna i kommunen igen?

Ska fler börja åka tåg är det ju lämpligt om de stannar så man kan hoppa på

SJ 2000 firar 30 i September: Cirka 1 miljon mil per lok har de rullat.
Vore det inte bättre att byta kontaktledningar samt inhandla nya lok ill en bråkdel av kostnaden bygga nytt?
Och för miljöns skull, att inte behöva förstöra i dag fungerande gårdar och skogar.

Så bra det låter.
Men jag som reser med tåg ofta, upplever att elektrifiearade tåg har mer förseningar än dieseldrivna tåg.
Nedrivna kontaktledningar med mera.
Har jag helt fel uppfattning?
Sitter för övrigt nu på snabbtåg mellan Malmö och Stockholm.

Lämna ett svar