Nyheter

Ödebrink (S) om dagens besked

Nyheter Carina Ödebrink debatterar dagens besked från den nytillträdde infrastruktur- och bostadsministern Andreas Carlson (KD) att det inte blir någon fortsatt planering för en höghastighetsjärnväg i landet..

Carina Ödebrink debatterar. Arkivbild.

Vi har den mest högerkonservativa regeringen någonsin. En regering som totalt saknar framtidsinriktning.
Man säger att man vill prioritera infrastruktursatsningar som stärker arbetspendling och godstrafik men är både döv och blind för de behov som finns av ny järnväg i södra Sverige som just skulle stärka detta. 75 procent av framtida trafik på nya banor skulle vara regionala resor mellan de mellanliggande stationerna.

Med dagens besked är den SD-ledda regeringen svaret skyldig: Vad är beskedet till företagen, i södra Sverige och Jönköpings län, som behöver ökad godskapacitet och tillförlitliga transporter? Vad är svaret för att få till ökad kapacitet när tåg och järnväg idag är proppfulla? Vad är svaret för att långsiktigt satsa på järnvägen och fasa ut det fossila beroendet?

Regeringen visar ett totalt förakt mot behoven och företagen som finns i södra Sverige.

Det duger inte att säga nej och inte ha en lösning för de behov som finns. Regeringen går med baken i i framtiden!

Carina Ödebrink (S), Vaggeryd, riksdagsledamot och ledamot i trafikutskottet,

Taggar

Dela


12 reaktioner på Ödebrink (S) om dagens besked

Märkligt att flera av er påstår att det finns plats på spåren. Var? Märkligt att en del av vill bygga flera spår men inte talar om var de ska ligga. Spår tar plats oavsett höghastigsspår eller nuvarande spår. Fakta är ju att det är brist på spårkapacitet och då måste flera spår byggas. Och då kommer per definition att mark tas i anspråk. Precis som med vägbyggen.
Och tåg som drivs med el kan frakta betydligt mera per kilowattimme än bussar, lastbilar och så vidare.
Kort sagt: Märklig diskussion ovan utan fakta.

Hur många tåg går från Jönköping-Värnamo, Nässjö-Halmstad. Halmstad-Nässjö.Värnamo-Jönköping. Det kunde gå 10 dubbelt, sänk priset och staten ta över underhållet på järnvägen, vem var det som sålde ut järnvägen-person och godstrafiken.

Här gäller det väl att tänka i stort. Inte om tåget stannar i Bratteborg. Klart att Sverige behöver ny stambana. Industrin behöver den, vår livsnäring. Tänk på våra barn barn. Titta på i Europa vad som satsas på godstrafik på räls. Bättre att satsa på sjufiliga motorvägar istället?

Undrar varför varken Kalmar eller Uddevalla står bakom en satsning på mitt Sverige, där alla andra lämnas att dö.
Patetiskt, om man nu vill att hela Sverige ska leva. Ja, som Vaggerydsbo skulle det vara fantastiskt, men hur kan man som S-märkt politiker alltid börja med: Vi Socialdemokrater…när ni visar att ni är de som är extremt nära er själva.
Till min partibroder vill jag ge ett råd: gå till baksidan av kontorsbyggnaden och räkna resenärer på de persontåg som går. Det är en skam för regionen att dessa fortfarande förpestar vår miljö med 0-3 passagerare ombord. Varför kräver vi inte nedläggning av persontrafiken, så länge den inte stannar i Byarum, Bratteborg, Ekeryd och Klevshult?
Då hade det ju funnits någon mening med trafiken.
Ge fraktspeditörerna möjlighet att utveckla sin verksamhet och låt folket åka på de miljövänliga bussarna som går med halvtimmes trafik mot norr och söder.

Det handlar om nya stambanor.
Det gamla är fullt – det råder kapacitetsbrist när både gods- och persontrafik ska samsas om samma gamla stambana.
Ska södra Sverige fungera så krävs det nya stambanor annars stannar vår industri och ekonomi.
Kom också ihåg att ett nytt dubbelspår har samma kapacitet som 8 motorvägsfiler.
Höghastighetståg är skillnaden mellan dagens 180–200 kilometer i timmen och ny stambana som har persontrafik som färdas i 250 kilometer i timmen.
Så det handlar inte så mycket om högre hastighet utan det handlar om mer kapacitet för att frakta gods och pendlartrafik för en större arbetsmarknadsregion.

I denna fråga är jag beredd att hålla med Gert.
Regeringen har inte sagt nej till att bygga ut den befintliga järnvägen utan till snabbtåg. Det är helt rätt
Snabbtåg kräver egna rälsen och går inte att kombinera med övrig trafik.
Och som Doolk säger här nedanför att det blir inte många stationer dessa tåg stannar vid. För då blir det inget höghastighetståg.
Lasse Olsson
Ekesås

Gert,
Jag har ju åkt lite tåg de senaste åren.
Har du?
Framåt kvällen så går det ju nästan inga tåg alls. Inte heller på tidig morgon.
Blanda inte in godstrafik i frågan.
De kan köra på natten, då det i princip inte järnvägen används.
Se till att alla tåg har tillräcklig motorkraft på lägstanivå, för att använda stambanan.
Funkar inte med tåg som är långsammare än kapaciteten som kan vara 200 kilometer i timmen.
Svar på det, Gert?

Härligt att Carina kan se in i framtiden.
Kan man få några exempel på att 300 miljarder kan göra Sverige miljövänligare, snabbare och säkrare?
Hur många gårdar ska styckas av, för detta jätteprojekt?
Vad kommer det miljömässigt att kosta att bygga nya spår, tunnlar och broar?
Anslutningståg från Norrköping till Linköping förmodar jag. Tåget kan ju inte stanna så ofta om tid ska vinnas.
Många i dag tycker det är dyrt åka med tåg, lovar då Carina att detta blir billigare?
För övrigt är både lastbilar, bussar och bilar elektrifierade innan banan kan tas ibruk.
Så miljömässigt vinner man inte heller något.

Märkligt med detta debattinlägg från en socialdemokrat, när de är skyldiga till haveriet i Sverige som fått pågå i åtta år. Att de inte inser vad de gjort är så anmärkningsvärt

Höghastighetståg är inget att sträva efter. Se till att rusta upp den järnväg vi har så att godstrafiken kan gå på den. Höghastighetståg är för persontrafik.

Håller med dig ”vaken”.
Börja i rätt ände. Se till att det vi har fungerar innan vi börjar på något nytt.
Det finns fortfarande plats på spåren om man kan använda dem fullt ut. Utslitna växlar, utsliten räl och signaler som strejkar reducerar kapaciteten kraftigt.
När Trafikverket dessutom leker med verksamheten och inför ett MPK- system som inte är färdigt leder det till ännu mer problem.
Operatörerna är inte heller oskyldiga. De skär ner på personal och kör med skrotfärdiga fordon vilket dagligen ger inställda tåg.
Stoppa de offentliga upphandlingarna och tillsätt kompetens i länsbolagen. Det är brist på det nu.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *