Nyheter

Oklar hantering medförde försening i läsboksbeslut

Nyheter Ett medborgarförslag inkom tidigare i år där önskan var att varje elev i årskurs 1-9 får en bok att läsa inför höstens läslov. Den bifölls delvis men hanteringen försenade beslutet.

Arkivbild

Syftet med medborgarförslaget är att öka läslusten hos eleverna samt att fler elever ska ha tillgång till böcker i hemmet. I barn- och utbildningsnämndens arbetsutskott i juni månad reserverade sig SD-gruppen mot förslaget, då man ställer sig undrande till om man kan ändra i ett medborgarförslag som då önskades av förvaltningen. Tanken från förvaltningen var att man föreslår ett läskoncept där böcker lånas av eleverna inför läslovet, som sedan kopplas samman med undervisningen när eleverna är tillbaka från läslovet. Möjligheten finns då, enligt förvaltningen, för eleverna att få tillgång till fler titlar än om eleverna enbart får en bok tilldelad till sig. 

Barn- och utbildningsnämnden hade ärendet på sitt sammanträde senare i juni månad och nämndens förslag lämnades då till kommunstyrelsen. Den senare styrelsen meddelade att medborgarförslaget ska beslutas i den nämnd, och inte bara lämna ett förslag till beslut, dit medborgarförslaget är skickat. Ärendet kom därför upp till barn- och utbildningsnämnden i slutet av oktober för ett beslutsfattande. 

– Vi bifaller delvis medborgarförslaget och föreslår i stället ett läskoncept som kopplas samman när eleverna är tillbaka från läslovet, säger Jenny Larsen (KD), ordförande i barn- och utbildningsnämnden. 

Om läskonceptet hanns med till årets läslov, som förmodligen var tanken, är dock oklart då protokollet justerades och finns anslaget fram till 25 november. 

Taggar

Dela


1 reaktion på Oklar hantering medförde försening i läsboksbeslut

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *