Nyheter

Ragnarsson tveksam till ”regiontågstation”

Ragnarsson tveksam till ”regiontågstation”

Nyheter I och med att Vaggeryds kommun inte får någon station på höghastighetsspåret kom det heller inga krav om ekonomiska insatser från vår kommun när Sverigeförhandlingen i går presenterade sina planer på Oscarsteatern i Stockholm.

– Däremot fanns det en diskussion om en station på höghastighetsspåret i Vaggeryds kommun för de regionala snabbtågen, berättade kommunstyrelsens ordförande Allan Ragnarsson
Vaggeryds kommun har inte gjort något ställningstagande i stationsfrågan. Men Ragnarsson berättar att den kommer upp till politisk behandling vid februarisammanträdet med kommunstyrelsens arbetsutskott.

Han verkar dock för egen del skeptisk till tanken på att bygga en sådan station och anför två skäl.
– Som utfallet nu blev har vi bara 3,5 mil åt vardera hållet för att nå stationerna i Värnamo och Jönköping. Dessutom kommer ett stationsbygge att bli väldigt dyrt, kanske ett par hundra miljoner kronor. Det ska ju inte enbart byggas stationshus utan också ramper och viadukter med mera. Exakt hur mycket en sådan anläggning skulle kosta beror förstås på var den kommer att ligga, säger han.

Möjligen kan saken komma i ett annat läge om man satsar på att bygga en underhållsdepå i trakten av Skillingaryd.

Ragnarsson förespråkar en satsning på Värnamobanan (eller Y:et). En ny bansträckning mellan Byarum och Tenhult skulle förkorta restiden till Jönköping från 45 till 30 minuter.

– Det gäller nu att först och främst få in det projektet i den nationella planen så att det inte trängs ut av regeringens satsning på höghastighetsjärnvägarna.

Men Allan Ragnarsson understryker att många frågor kring satsningen på höghastighetstågen mellan rikets tre största städer återstår att lösa.

Sträckningen söderut från Jönköping är till exempel inte fastslagen.
– Det mesta pekar väl på att man utgår från en punkt sydväst om Jönköping som kommer att ha förbindelse med den nya stationen Jönköping Södra vid Munksjös södra spets och höghastighetsbanan sedan följer Lagadalen nedåt mot en plats öster om Värnamo. Men helt säkert är det inte, säger han.
Avgörande blir förstås ett beslut på högsta ort om byggstart:
– Två regeringar har visserligen sagt att banorna ska byggs men det finns inget beslut, bara ett inriktningsbeslut. Men då handlade det om 170 miljarder, säger han.

– Lånefinansieringen beräknas kosta 15 miljarder om året. Men å andra sidan är man långt framme i planeringen mot en byggstart. Därför tror jag att det nu framför allt är viktigt att vara kostnadsmedveten. En sak som förvånade vid mötet är ointresset hos framför allt politikerna i Stockholm som var förvånansvärt okunniga om vad som planeras.

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *