Nyheter

Resebrev från Sydney

Nyheter Lisa Andersson och Elin Gustavsson från Skillingaryd, som gör sin drömresa till Australien, delar med sig av sitt första resebrev

Från Skillingaryd till Sydney - Lisa och Elin. Foto; Privat

”Nu har vi varit här i exakt en månad och vi trivs så bra! Tiden har sprungit i väg, så vi har knappt hunnit förstå att vi anlänt.

Vi hade en veckas boende på hostel när vi kom fram, och under den veckan letade vi efter ett boende som vi kunde ha de tre månaderna vi har tänkt att stanna i Sydney. Vi hittade till slut ett sharehouse som vi kunde flytta in den dagen vi flyttade ut från hostellet. Ett sharehouse är ett hus som man delar tillsammans med andra som är här på working holidays visa, studentvisum eller som bara vill ha ett billigare boende. Vi bor tillsammans med tio andra härliga personer. Det är folk från alla världens hörn, Frankrike, Australien, Belgien och Nya Zeeland.

Vi bor en liten bit utanför citykärnan och det tar ungefär en kvart med tåget in. Vi trivs toppenbra här, staden heter Marrickville och är lite större än Värnamo.

Under veckan som vi bodde på hostellet så var vi även runt och delade ut våra cv:s, men det har inte gett så mycket ännu. Men jag, Elin, såg på Facebook att det var en restaurang som sökte servitriser, så jag mailade dem och sa att det är mig dom letar efter. Dagen efter fick jag ett sms att jag var välkommen in på en trial. Det innebär att man provjobbar ungefär två timmar så att chefen ska se om man är lämplig. Det tyckte hon att jag var så jag fick jobbet och började dagen efter. Så där har jag jobbat nu i tre veckor och trivs väldigt bra!

Det är roligt och givande att jobba med människor, även bra för engelskan som utvecklas mycket när man hela tiden tvingas till att prata engelska.

Jag, Lisa, har varit på ett antal trials och intervjuer, vissa har fortfarande rekryteringsprocessen igång medans andra jobb inte var lämpliga för just mig. Jag håller mig sysselsatt, under dagarna Elin jobbar, med att söka jobb och umgås med våra flatmates. Vi åker till stranden om det är fint väder eller så umgås vi framför en film eller två.

Vädret har varit sämre än vad vi hade tänkt oss. Vi trodde att vi skulle komma till strålande sol och 25 grader varje dag, men så har det inte varit hitintills. Eftersom det är vinter här nu har det regnat en hel del, samt att det svalnar av snabbt när solen går ner, vilket den gör runt 17-tiden. När solen är framme är det väldigt skönt. Alla säger att värmen är på väg och vi då kommer sakna detta, för det blir visst extremt varmt framöver. Vi får helt enkelt se. Vi har redan hunnit checka av en del sevärdheter här nere, såsom operahuset, Harbour Bridge och the Costal walk som är mellan de två stora städerna i Coogee och Bondi. Vi har några mer måsten vi ska hinna med att se och uppleva, men det kommer vi eftersom att göra eftersom vi har två månader kvar här i Sydney.”

Lisa Andersson och Elin Gustavsson

Arkivfoto; I mitten av augusti träffade vi Elin och Lisa inför sin drömresa...

Taggar

Dela

1 reaktion på Resebrev från Sydney

Hej. Nu är vi på Kastrup på väg till Sidneyför att hälsa på dotter Frida. Har ca 26 timmars flyg framför oss. Vi landar söndagmorgon. Vi har ingen flygskam för hade vi det så fick vi aldrig träffa barnbarnen. Dessutom har vi ingen köttskam heller. Inga betande djur bara sly i våra hagar.