Nyheter

Rör om i turismfrågan

Nyheter Hur ska turister få reda på mer om oss? Via infopoints eller turistbyrå? Den frågan har våra politiker under många år jobbat med och vid kommunstyrelsens senaste sammanträde togs ett inriktningsbeslut

Arkivfoto; I januari beslutas om Turistbyråns verksamhet ska vara kvar i Skillingaryd

– Vi rör om i grytan och går i en ny riktning. I kommunstyrelsens arbetsutskott i december kommer vi att få mer information om infopoints och dess kostnad. Vi vill också ha mer fysisk feedback från de som jobbar på turistbyrån. Det slutgiltiga beslutet tar kommunfullmäktige i januari. Det finns ett intresse att bryta mönstret och vi har kört på det här länge nu, berättar Gert Jonsson (M) ordförande i kommunstyrelsen.

– Turismen är en växande bransch och kommunen växer. Under hela mötet var det bra diskussioner kring detta. Det finns mycket kompetens i styrelsen och i nästa arbetsutskott ska vi arbeta fram mer, kommenterar Kenth Williamsson (S).

– Vi har tagit övergripande mål, hur vi organisera oss för att vi ska få en helhet över hela vår kommun. Vi tar en sak i taget. Vi ska utveckla turismverksamheten. Sedan var det får för konsekvenser när det gäller turistbyrån, där togs inga beslut. Vi undersöker spåret vidare. Kan vi komplettera eller ersätta? Vi vill också koppla turistnäringen till en näringslivsutvecklingsfråga också, avslutar Gert Jonsson (M).

Kommunstyrelsen väljer nu att utveckla turismsatsningen. Vad och hur det blir beslutas av kommunfullmäktige i januari.

Fotnot: Det engelska ordet infopoint betyder att det är en bemannad turistserviceplats.

Taggar

6 reaktioner på Rör om i turismfrågan

Turistbyrån som det är nu ligger perfekt
Bra parkeringsmöjligheter för bilar med husvagn o husbilar
De flesta kommer säkerligen söderifrån av de som vill orientera sig i omgivningen
Kan tänka att Gnosjö kommun har nytta av den också (kanske lite sponsring från dom är möjlig )

Är varje besök där värt 250 kronor är min fråga? Tycker det vore klart bättre med infopoints på fler ställen så att fler får nytta av det hela. Annars söker man på det man vill se på webben, frågan är om alla de program/sidor som tagits fram under åren används?

Jag hade fel i mitt påstående att varje besök kostade 250 kronor. Rätt ska vara runt 500 kronor/besök! Över 600 000 kronor lägger vi på turistbyrån och jag är helt övertygad om att vi fått mer valuta med infopoints.

Se till att ordna festivaler marknadsför er ordentligt långt utanför 50 skylten!

Hela gräs & grus plätten jämte det röda huset är perfekt område för att bygga upp 2 alternativt 3 scéne under sommaren för live framträdande 1 scén för lokala talanger å 2 scéne för etablerade artister som man vet dra folk!

Å rätt man på rätt plats så blir allt perfekt!
För att gå med vinst så måstet man har utgifter!

Infopoints låter som en klok ide’ då det skulle bli mmer tillgängligt för de som behöver information och det skulle gynna de som har dessa, affärer restauranger, caféer, bibliotek mm. Utbilda de som ska informera. Det blir en bra och kostnadseffektiv utveckling för besökare till Vaggeryds kommun.

Håller med Lars seger, turistbyrå är gammalt, finns tillgång via internet. Infopoints skulle vara betydligt mer aktuellt på fler platser. Skulle vara mindre kostnad att inte behöva ha en lokal och lön.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *