Nyheter

Samarbetet i skolan blev ”Bästa starten”

Nyheter Under kommunfullmäktiges avslutning tidigare i år var Pia Fungby och Karin Hansson finalister i kategorin ”Årets förbättringsförslag 2021”. Elevhälsoteamet berättar om det nya arbetssättet i grundskolan. 

Genrebild från pixabay

Nomineringens motivering till ”Bästa starten” var att elevhälsoteam och pedagoger bidrar till mer likvärdig skola. Skolpsykolog har i samarbete med elevhälsoteam och pedagoger utvecklat ett koncept som kallas ”Bästa starten”. Här gynnas många skolor av korta möten varje vecka med skolornas elevhälsoteam som stödjer pedagoger i deras arbete mot en mer inkluderande undervisning och närmiljö. Det började med årskurs 1 och har nu nått många årskurser inklusive mellan- och högstadiet. Dessa korta möten mellan elevhälsoteam och pedagoger bidrar till at Vaggeryds kommun får en mer likvärdig skola. Alla elever får möjlighet att vara en del i ett sammanhang.

Grunden till ”Bästa starten” startades av skolpsykolog Pia Fungby och speciallärare Karin Hansson. Vi hör efter hur ”Bästa starten” kom till. Pia Fungby berättar: 

– Det handlar om att skapa tillgänglighet för våra elever och den tillgängligheten skapar vi genom att göra lärmiljöerna hanterbara och begripliga. Det handlar om att när man börjar skolan kommer eleven till en miljö man kanske inte riktigt känner igen. Man kanske är duktig på matte och svenska men man är inte uppmärksam vad som händer mellan lektionerna. Man klarar sin arbetsuppgift men det kanske inte är så lätt att komma in i systemet och bli uppskattad för den man är. Viktig del är att hitta vad de här mellanrummen ska fyllas med. Vi har funnits på alla rektorsområden och det är bara vuxna som är involverade, berättar Pia Fungby. 

– Det började med att vi funderade på vad är till hjälp när man börjar årskurs 1. Vad är det man behöver i stöd för att vara skolelev. Företagskulturen kan man dra som parallell till oss vuxna. Från årskurs 1 har det nu spridit sig till samtliga stadier. Det finns ett elevhälsoteam som är ”experter” där jag som psykolog, en skolsjuksköterska finns. Vi som inte är direkt inne på lektionen men ändå finns där. Vi testade med en pedagog första året och vi såg att det fanns något som saknades. Som rektor leder och driver man sitt område och vi finns bakom med erfarenheter som passar in i organisationen, kommenterar Pia Fungby. 

Att som pedagog inte ska fastna i gamla fotspår samtidigt som det finns en erfarenhetsbank som delas vidare. Pedagogerna skaffar sig erfarenhet genom att lyfta upp olika saker som händer i klassrummen. Varje vecka träffas sällskapet digitalt och tiden är satt till 15 effektiva minuter.

– I huvudsak är det förebyggande samtal. Jag skulle inte kalla det problem men det finns saker som ska lösas, exempelvis från det att vi kommit in till klassrummet tills vi börjar jobba. Hur kan vi skapa organisationen så att eleverna kan få studiero och få bästa närmiljön. Det är oftast små saker som gör det, menar Pia Fungby. 

Karin Hansson, fortsätter: 

– Dels organisatoriska saker som förflyttningar, men även metoder till ett bra lärande att skapa en modell för lärmiljö som är begriplig och hanterbar. Enkelt beskrivit är det bland annat morgonrutiner. Att man gör exakt likadant varje morgon. 

– När man går i ettan så är det svårt att beskriva vad man är med om i skolan. Rutiner är väldigt viktiga och det kan vara att man börjar med läsning i tio minuter, därefter tränar man ord, därefter skriver man. Eleverna lär sig rutiner och även som liten lär, och förstår, detta. När man som pedagog kommer till jobbet så har man en rutin. En ram i en skoldag som man vet vad man ska fylla den med, berättar Pia Fungby. 

Karin Hansson kommenterar: ”Det som jag tycker är häftigt i det här är sammanhangsmarkeringar. I skolan behöver man inte tjata längre. När man haft rörelespaus ska man räkna i matteboken. När det slutet av lektionen närmar sig så sjunger läraren. Eleverna stämmer in i sången och under sången städar man. När sången är slut så är lektionen klar”. 

Med ”Bästa starten” vet man vad som förväntas av de 15-tal lärarna som är med i arbetssättet som är under grundskolans alla stadier. 

– Vi ser ett behov och de pedagoger som varit med ett år vill vara med ett år till, menar Karin Hansson. 

– När man väl har vant sig att prata om sin verksamhet så är pedagogen också på ett plan att titta på sin verksamhet. Man måste vara modig och se på sin undervisning samt vad man kan förbättra där eleven är i fokus. De här 15 minuterna i veckan är otroligt viktiga och då har man fokus på sitt egna. När det är skolavslutning träffas alla gemensamt för en sammanfattning, berättar Pia Fungby. 

Karin Hansson som är speciallärare, samt biträdande rektor, på rektorsenhet två, ytterskolorna Hok, Svenarum, Byarum och Bondstorp, avrundar med att ”som pedagog kan jag titta mer på undervisningen medan Pia tar elevernas synvinkel och spetsar till det lite extra. Det blir en ytterligare dimension av Bästa starten och vi stöttar varandra för att det ska bli en bra fortsättning i skolan för eleven”. 

Pia Fungby sammanfattar: 

– Det ska se likadant ut hela veckan, alla ska ha en igenkänningsfaktor och viktigt att som barn veta rutiner. Rytmer och rutiner gör att man förstår att tänka framåt som elever. Det är inte tråkigt med rutiner, det är tillräckligt mycket med överraskningar i livet ändå, avrundar Pia. 

Taggar

Dela


2 reaktioner på Samarbetet i skolan blev ”Bästa starten”

Det känner jag ej igen i Skillingarud. Man hade behövt likande så mycket för mina barn för några år sedan till nu! Vad underbart att läsa om att skolan gör så här bra saker, det behövs verkligen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *