Nyheter

Satsar på 26 elbilar för fem miljoner

Nyheter Kommunens satsning på elbilar fortsätter och en av dem som får ratta en sådan är Nathalie Ottosson som bor utanför Skillingaryd.

Nathalie Ottosson känner sig för  [1/8]

Inget bensinlock!  [2/8]

Det är sladd som behövs – det är nämligen el som används  [3/8]

Intresserade  [4/8]

Personalen fick information  [5/8]

En del av den nya bilflottan  [6/8]

Vit, fin bil.  [7/8]

Tjusigt på Slätten  [8/8]

I dag presenterades satsningen på 24 nya elbilar till socialförvaltningen och två till barn- och utbildning.

– Vi har kört dieselbilar tidigare, berättar Nathalie Ottsson som jobbar inom hemtjänsten och som nu får köra elbil i stället:
– Mycket bättre för det blir ju mycket miljövänligare, säger Nathalie.
Privat kör hon annars en bensindriven bil men kanske inspireras hon av bilen på jobbet för att på sikt göra ett bilbyte till något miljövänligt även hemma.

Tamara Modric vid kommunens inköpsavdelning berättar att man nu tecknat leasingavtal om 26 bilar á cirka 200 000 kronor. Till det kommer en månadshyra för batterier på cirka 800 kronor men kan bli mer om en bil körs mer. Moms tillkommer men den är avdragsgill för kommunen..

Genom en samordnad leasing blir det billigare än om man bara skulle leasa en enda bil. Det handlar om i storleksordning 20 000–24 000 kronor per bil.
– Det är miljövänligare och ska säkert även bli lägre reparationskostnader, säger Tamara Modric.

De flesta bilarna levererades i dag och resterande kommer inom kort.

De gamla bilarna som kommunen har kommer att säljas.

Taggar

Dela


7 reaktioner på Satsar på 26 elbilar för fem miljoner

Hmm, 26 elbilar, men var skall de laddas? Hur många laddplatser finns det i kommunen?
Hur betalar kommunen strömmen till laddningarna?
Känns som infrastrukturen hamnat lite på efterkälken,,,

Var kommer elektreciten från?
Kolkraftverk, kärnkraft eller vattenverk?
Eller man kan ställa frågan så här:
Mer utsläpp av biobränsle, större risker med förödande konsekvenser eller förstörd natur?

Elbilar leder till nedbrytning av mark. metaller och mineraler i bland annat uländer, där nedbrytningen drivs av utländska företag. Landets folk får ingen förtjänst när dessa företag plundrar landet på dess råvaror. Barnarbete och fruktansvärda arbetsvillkor föreligger. Totala miljöpåverkan och koldioxidutsläppen vid framställan av batterierna bla är dessutom så höga att det skulle gynna sig för miljön att använda en bensindriven bil under hela dess livslängd, jämfört med en elbil…

Vi är många som undrar om elbil är det bästa. Många delar i batterierna är mineraler från gruvor där barnarbete finns. Det är inne nu men vänta lite så kommer vätgas som drivmedel. Aktien går upp enormt nu. Då är elbilen ute.

En liten fundering så här på kvällskvisten
Är det utrett hur mycket miljövänligare elbilarna
Är jämfört med konventionella fordon.
Jag tänker då på miljöpåverkan vid
Framställningen av batterierna till dito.
Vad använder vi sedan för el när de laddas?
Räcker vår gröna el till detta eller importeras
Det då från brunkolsdrivna kraftverk?

Jag hade ett möte med en av världens
Största tillverkare av generatorer som räknade
Med en otrolig ökad orderingång på
Generatorer de närmsta åren då elnäten
Inte räcker till att försörja alla batteriladdare
Och vad drivs dessa på, jo diesel.

Var bara en fundering som kom upp när
Jag läste artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *