Skoglund: Hur många miljarder får 16 minuter kosta?
Nyheter Huvudsyftet med den nya järnvägssträckningen Byarum-Tenhult verkar vara att till alla buds stående medel klara sträckan Jönköping-Värnamo på under 50 minuter. Ingenting verkar få komma i vägen för det. Men känslan är att projektet redan nu är en utopi.
Då jag själv bor i Tabergsådalen så är jag hyfsat insatt i alla turer kring den nya järnvägssträckan mellan Jönköping och Värnamo. Jag flyttade hit 2015 och i drygt åtta år har ja vetat om att sträckan Jönköping-Månsarp kommer upphöra.
Jag tror inte att så många kan invända mot det. Järnvägen behöver rustas upp och moderniseras och det skulle bli alldeles för mycket ingrepp i närmiljön och för höga kostnader.
Så ur den aspekten kan jag köpa projektet.
Men det man blir lite förundrad över är detta ständiga tjat om ”Under 50 minuter”. Det är som ett mantra som ska hamras in i oss åskådare till hela baletten. Igår skrev tidningen om att Vaggeryd i samrådshandlingar från Trafikverket inte hade något stopp på den nya bansträckningen. Detta tillbakavisades av kommunstyrelsens ordförande Gert Jonsson (M) och under eftermiddagen kom förklaringen från Trafikverket att det hela bara var ett exempel i samrådshandlingarna.
– Det ska vara två stopp för att klara restiden på 50 minuter mellan Värnamo och Jönköping. Det är tågbolagen som styr och bestämmer och vi har bara angivit ett exempel i samrådshandlingarna, berättade en representant från Trafikverket för oss igår.
I en sådan här viktig fråga, borde det inte klart och tydligt framgå i handlingarna att det handlar om ett exempel?
Tågen som ska rulla på den planerade järnvägen kommer passera stationerna Huskvarna, Tenhult, Vaggeryd, Skillingaryd och Klevshult. I Trafikverkets exempel skulle tågen dock endast stanna i Huskvarna och Skillingaryd.
I nuläget tar en tågresa mellan Jönköping och Värnamo 66 minuter. Då är det åtta stopp på vägen. Vi får väl anta att den nya järnvägen kommer gå lite snabbare med tanke på att man slipper stånka sig igenom snårigheterna i Tabergsådalen samt direkt kapar fem stopp på vägen.
Men det verkar ju ändå inte räcka för att få ner restiden på under 50 minuter. Utan man måste istället då också kapa stopp längs med vägen. Men till syvende och sist så är det inte Trafikverket som bestämmer vilka stationer och orter det är som får stoppen. Det är operatören, som i detta fallet är Jönköpings länstrafik (JLT).
Jag har svårt att se att JLT kommer få pang för pengarna genom att bara stanna på två ställen (Huskvarna och Skillingaryd) när väl järnvägen är klar. Visst, merparten av de som för närvarande åker sträckan Jönköping-Värnamo bor alldeles säkert i Jönköping/Huskvarna. Men hur många av dessa jobbar till exempel inte i Tabergsådalen eller i Vaggeryds tätort? En hel del skulle jag säga.
Även en hel del som jobbar i Skillingaryd såklart.
Så ska JLT ens få resenärer som försvarar den enorma investering som ett järnvägsbygge ändå är så bör ju tågen stanna i både Vaggeryd och Skillingaryd. Men klarar man då 50 minuter? Tveksamt. Inte för att jag har räknat, men Trafikverkets egna kalkyler säger ju detta.
Så då faller ju hela grejen med det som verkar vara huvudsyftet, att komma under 50 minuter. Vad är då vitsen med det hela?
Jag måste faktiskt säga att det är oerhört komiskt att Trafikverket levererar en plan som är helt orimlig att genomföra. Det är ungefär som att jag skulle lägga flera år på att bygga en bil som inte år att köra med. Men jag har i alla fall byggt en bil.
16 minuter ska man alltså kapa till en kostnad av hiskligt mycket pengar. Man ska få folk att välja tåget istället för bilen, och det är en jättefin tanke. Samtidigt tror jag man på ett sätt underkänner folks vilja att faktiskt lägga några minuter extra på tåget kontra bilen. Jag vet en hel del som hellre åker tåg till sitt arbete då det går alldeles utmärkt att jobba från tåget.
Den största anledningen jag har hört varför folk hellre tar bil än tåg är att man helt enkelt inte kan lita på att tågen kommer i tid, eller att de ens går.
Det kanske är tillförlitligheten till färdsättet man borde lägga pengar på istället?
Ja vad får minuterna kosta. Det finns ett exempel. Tunneln genom Hallandsåsen, redovisad kostnad 10,8 miljarder, tidsvinst 13 minuter. I runda slängar blir det 770.000.000 per minut. Det är mycket man skall få ut av dessa minuter innan man kommer på plus.
Frågan är väl om det är 16 min om man jämför äpplen med äpplen. Om nuvarande tåg bara stannade på två stationer, hur lång tid tar det då?
Nu är väl inte bara tiden en faktor. Att kunna elektrifiera är väl huvudsaken om tåget ska kunna bli miljövänligt. Dagens dieseldrivna Krösatåget, är ju bland de värsta ur miljösynpunkt.
Vad jag läst är det inte möjligt till rimliga kostnader genom Tabergsdalen, det tillsammans med att farten inte kan ökas där gör det till ett sämre alternativ. Det viktiga nu är att lyssna in de drabbade och hitta lösningar, samt inte minst en garanti från Länstrafiken att tågen har två stopp i vår kommun.
I framtiden borde sträckan ingå i ny järnväg mellan Stockholm och Skåne. Söder om Skillingaryd till norr om Värnamo kan man bygga dubbelspår för 200 kilometer/timme. Ny järnväg kan byggas i etapper från Linköping via Mjölby-Tranås- Tenhult- Värnamo. Sedan ny järnväg Värnamo – Ljungby- Markaryd. Med anslutning till Markarydsbanan. En sista etapp från Markaryd till Åstorp och Västkustbanan.
Man kan raljera över de 16 minuterna men min gissning är att de flesta av de 16 beror på krypfart genom Tabergsdalen.
Boende i nämnda dalgång har gott om alternativ till tåg. Det är en bra idé med ny linjedragning.