Nyheter

Skolnärvaro ger resultat

Nyheter Vid barn- och utbildningsnämndens sammanträde informerades politikerna om vilken betydelse närvaro har för skolresultatet. – Nästan alla av de som närvarar blir behöriga, säger förvaltningschefen Per-Erik Lorentzon.

En närvarokampanj har gjorts under hösten för att få eleverna till skolan. Efter höstterminens slut kommer resultatet av kampanjen, men en kort dragning för politikerna gjorde förvaltningschef Lorentzon ändå vid sammanträdet i onsdags: 

– Det är inte bara komma till skolan och inte göra någonting. Man kommer till skolan och gör sitt bästa. När eleverna gör det så ser vi att 97 procent av dessa elever, som har en skolnärvaro mer än 90 procent, klarat sig till ett yrkesprogram. Närvaro ger resultat. Vi ser i årskurs nio att man faktiskt ser resultat av att man är på plats. Vi har mätt närvaron kontra resultat i grundskolans sista år, men det är så klart viktigt att vara med även tidigare, det är undervisning och utbildning hela vägen. Eleverna som har låg närvaro har också ett sämre resultat, menar Lorentzon. 

Totalt finns 207 elever i årskurs nio. Hälften av dessa, 97 elever, har en närvaro på 90 procent eller mer i skolan och 41 elever har en skolnärvaro på 85 till 90 procent, vilket gör att 138 elever har en närvaro som är 85 procent eller mer. 

Behörig till yrkesprogram för samtliga elever ligger på 79 procent och har eleven 90 procent skolnärvaro eller mer så är det 97 procent av dessa som är behöriga till yrkesprogram. De som har lägst frånvaro, upp till 65 procent närvaro, är det 22 procent som är behöriga till yrkesprogram. 

Bild från barn- och utbildningsförvaltningen.

Taggar

Dela


3 reaktioner på Skolnärvaro ger resultat

Min dotter har alltid haft hög närvaro i skolan och har alltid tyckt att skolan är rolig att gå till. Hon har inte haft särskilt svårt för det heller, men som mamma vill man ändå att barnet ska öva och plugga lite mer. Hon går nu sitt sista år innan hon ska börja gymnasiet och skolans upplägg håller på att stressa ihjäl henne, massor av inställda lektioner. Inte lämpliga lärare..lärarbyten i olika ämnen. Bråk och slagsmål på lektionerna och rökning inne på toaletterna.

Självklart ger mer närvaro i skolan mer möjlighet att tillgodo se sig undervisning och således ger möjlighet att komma in och förhoppningsvis även möjlighet att komma ur gymnasiet med examen efter 3 år. Föräldrar behöver absolut ta sitt ansvar gällande uppfostran och läxstöd. Skolan behöver ta sitt ansvar med bra studiemiljö och med hög närvaro av vuxna i skolan.

Sist men inte minst, ungdomen måste förstå sin egna roll i sitt lärande och vad deras roll är i klassrummet och i korridorerna. Så om alla försöker så gott man kan och inte skyller ifrån sig så tror jag nog vi kan få en bra och utbildande skola igen.

Men, Peppe, hur ska en elev tillgodogöra sig: Behöriga lärare, miljö, stimulans, trygghet, utmaningar, relationer om de inte är närvarande?

Vilken märklig redovisning i detta fall. Forskning visar ju tydligt att det inte beror på en enda parameter om man ska få lyckade resultat. Det är ju hur många aspekter som helst som ska vägas in. Självklart hoppas man ju att alla barn ska ha hög närvaro i sin utbildning men att koppla detta i denna korta artikeln är ju ganska vilseledande. För framförallt så sätter vi inte betyg på hur närvaro i skolan utan på vilka förmågor de uppvisar. Behöriga lärare, miljö, stimulans, trygghet, utmaningar, relationer är bara några faktorer som påverkar resultatet eleverna får, inte skolnärvaro även om den är viktig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *