Nyheter

Småländska företaget som fyller 80

Nyheter Den 28 juli 2023 fyllde IKEA 80 år och vi passade under helgen på att besöka företagets museum i Älmhult.

Foto: Per Bunnstad och pressbilder

IngvarKamrad  [1/15]

  [2/15]

  [3/15]

  [4/15]

En kopai av Ingvar Kamrads arbetsrum  [5/15]

  [6/15]

  [7/15]

  [8/15]

  [9/15]

  [10/15]

  [11/15]

  [12/15]

  [13/15]

  [14/15]

Ingvar Kamrad  [15/15]

IKEA har gått från ett enda varuhus i Älmhult till 460 mötespunkter globalt och från okänd postorderfirma i Småland till 62 marknader världen över – alltid med fokus på att förbättra vardagen för de många människorna.

Ingvar Kamprad. Pressbild

Den välkända 80-åringen firas i varuhus över hela Sverige – både genom att minnas det som varit men också med att lyfta blicken och se framåt.

Reser man genom andra länder ser man här och där den stora skylten IKEA, ett bevis på att företaget spridit sig över världen.


Sedan Ingvar Kamprad sålde pennor och tändstickor i Småland 1943 har IKEA vuxit och blivit ett av Sveriges mest framgångsrika och välkända företag – med en självklar plats i hem världen över. I den 80 åriga historien finns det mycket att upptäcka hos IKEA som företag, designhus och trendsättare.

– De flesta har en relation till IKEA – en möbel, ett tyg, en lampa som väcker minnen och känslor. Därför är det självklart att vi vill dela den här födelsedagen tillsammans med alla svenskar. 80-årsjubileet kommer uppmärksammas och firas på alla platser i Sverige där vi möter våra kunder under juli och augusti månad. Mycket har förändrats genom decennierna, men vår strävan efter en bättre vardag för de många människorna är densamma. säger Emily Birkin, landschef IKEA Sverige.

IKEA och Ingvar Kamprad revolutionerade möbelindustrin för 80 år sedan med ett par saker som fortfarande känns igen i hela världen. De platta paketen, designen och maten. Med platta paket och genom att dela på jobbet med kunderna, kunde priserna hållas låga. Platta paket är även miljömässigt smart eftersom transporterna kan effektiviseras.

IKEA fokuserar på demokratisk design i sin produktutveckling, det vill säga en balans mellan pris, kvalitet, funktion, form och hållbarhet. Dessutom har maten har alltid varit viktig på IKEA. Idag är IKEA en av världens största restaurangkedjor med ikoniska produkter som både traditionella och vegetariska korvar och köttbullar. På 1970-talet formulerade Ingvar Kamprad visionen – att skapa en bättre vardag för de många människorna. En ledstjärna som är minst lika aktuell på IKEA i dag.


Ingvar Kamprad (1926–2018) var en stor entreprenör men till vissa delar även en omstridd man em tanke på hans engagemang inom nazismen och skatteplanering. Även om detta låg honom till last går det inte att förringa hans betydelse för Sverige.

Från utställningen i Älmhult

IKEA Sverige hade totalt 172 miljoner besök under verksamhetsåret 2022. I Sverige finns cirka 10 000 medarbetare inom varuhusorganisationen. Totalt i hela världen sysselsätter IKEA över 231 000 personer och hade 822 miljoner besök under 2022.

Varje år äter mer än 700 miljoner människor, världen över, mat från IKEA. Den mest sålda produkten i matbutiken är köttbullar. 2020 introducerade IKEA plantbullen som har ett klimatavtryck som motsvarar fyra procent av den vanliga köttbullen.

Mer om jubileumsfirandet

Jubileumsåret inleddes med tävlingen ”Vinn Vintage”, en hyllning till svensk designhistoria där 132 olika vintageklassiker och dyrgripar från 1950-talet och framåt tävlades ut.
IKEA Museum i Älmhult öppnade i juni två helt nya utställningar, IKEA genom tiderna och Hej Ingvar! Där får besökarna ta del av 80 år av möbelhistoria. Det är en minst sagt stor utställning i flera våningar

Under sommaren visar IKEA också genom kommunikation i bland annat tv kring hur Ingvar Kamprad och medarbetarna har provat mängder av saker genom åren, där vissa har varit mer lyckade än andra men där alla försök har gett oss insikter som i slutändan har lett till heminredning och möbler som numera betraktas som klassiker.

Milstolpar genom åren

• 1940-talet. Ingvar Kamprad grundar IKEA år 1943.
• 1950-talet. Under 50-talet ges den första heminredningskatalogen ut, och IKEA börjar använda sig av platta paket för att på så sätt kunna kapa kostnader och möta behovet av bra möbler till ett lågt pris.
• 1960-talet. IKEA öppnar varuhus i Stockholm under 60-talet och det första varuhuset utanför Sverige gränser slår upp portarna i 1963 utanför Oslo i Norge.
• 1970-talet. Varuhuset i Kungens Kurva blir först med att få ett tag-själv-lager och IKEA börjar exponera möblerna på ett helt nytt sätt med riktiga rum som visar hur rummen kan se ut. IKEA öppnar de första varuhusen utanför Europa i Japan, Australien och Hong Kong.
• 1980-talet. IKEA skapar ordning och reda i de många människornas hem genom att introducera förvaring. IKEA expanderar ytterligare och expanderar till 51 nya platser runt om i världen.
• 1990-talet. IKEA blir ett globalt varumärke och hittar tillbaka till de skandinaviska rötterna. Demokratisk design och femkronorskorven får se dagens ljus.
• 2000-talet. Utvecklingen gör att fler bor på mindre ytor –och ställer krav på kvardratsmart inredning. IKEA Food blir ett eget affärsområde – med ett eget sortiment.
• 2010-talet. IKEA ökar insatserna som bidrar till global hållbarhet för människor och planeten.

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *