Smedjegatans trafiksäkerhet återremitterades
Nyheter Vid kommunfullmäktige fanns motionen från Empartiet angående införande av hastighetsdämpande åtgärder vid Stjärnfabriken på Smedjegatan i Skillingaryd. – Verksamheten ska på allvar tillfrågas, därefter ska vi ta beslut, menar Sjöholm (C)
Fullmäktigeledamöterna från Empartiet lämnade in motionen till kommunfullmäktige angående att kommunen utreder och inför hastighetsdämpande åtgärder på Smedjegatan i Skillingaryd utanför den dagliga verksamheten Stjärnfabriken.
I tekniska nämnden yttrade man sig om att verksamheten inte upplevt större bekymmer med hastigheten utanför Stjärnfabriken och att en ny bashastighet är på väg att införas och därför lämnade man svaret till kommunstyrelsen; ett avslag på motionen.
Hos arbetsutskottet i kommunstyrelsen föreslog man att avslå motionen där omröstning begärdes. Att bifalla motionen tyckte fyra ledamöter i kommunstyrelsen bland annat L, EMP och SD. C avstod och resterande ledamöter höll med arbetsutskottet vilket förslaget från kommunstyrelsen också blev.
Under måndagens kommunfullmäktige var det dags för slutligt beslut. Här tog Olof Sjöholm (C) ton i talarstolen först av alla.
– Jag hade inte så mycket att tillföra i budgetdebatten så jag kommer igen nu. Jag är inte riktigt stolt över det här. Första instansen här gick till tekniska nämnden. Det kom en tjänsteskrivelsen och den har följt med ända hit. Det gäller verksamhetens inställning till detta. Det här var nog inte med sanningen överensstämmande. Verksamheten hade önskemål om de här åtgärderna och efter att vi hade tekniska nämnden haft sammanträde så tillkom skrivelsen. Det blev olyckligt från start och det har vi fått leva med i den här processen. Jag trycker det har blivit fel i hanteringen. Jag vill återremittera till kommunstyrelsen för ett nytt yttrande från tekniska nämnden där verksamheten på allvar tillfrågas om den här åtgärden och då kan vi ta beslut om bifall och avslag.
Klas Gustavsson (EMP).
– Verksamheten har tidigare utryckt önskemål. Jag är positivt till återremiss och bifall till det.
Magnus Thelin (L):
– Vi ska vara lyhörda. Det ska kommunstyrelsen också vara. Rimligt med återremiss.
Emil Petersson (SD):
– Jag har också varit på verksamhetsbesök på Stjärnfabriken och de känner otrygga utanför sin verksamhet. Jag yrkar på återremiss.
Kenth Williamsson (S):
– Jag tänker att man kan ha lite is i magen. Om man läser motionen så står det att det finns behov av hastighetsdämpande åtgärder utanför Stjärnfabriken. Det ska vi göra, det har vi redan beslut på och det gäller bashastighet. Det är en trafiksäkerhetsåtgärd. Jag kan konstatera att man redan gjort några trafiksäkerhetshöjande åtgärd, räcken framför entréer och anlagt en bussficka. Jag tänker att när bashastigheten är klar och genomförd, så kan man lyfta den här frågan om åtgärderna inte är tillräckligt. Vi står kvar på yrkande men är det så att problemet kvarstår efter att vi bytt till bashastighet så kan vi lyfta frågan igen.
Emil Petersson (SD):
– En sänkning av bashastighet är et hastighetstänk, inte en dämpande åtgärd.
Ewa Magnusson (L):
– Kenth, jag förstår vad du säger men det här är människor med den minsta rösten i samhället. Vi ska utreda sedan när hastigheten är genomförd och då borde vi rösta ja till den här motionen.
Kenth Williamsson (S);
– Lägg ett tilläggsförslag att det ska göras ett halvår efter bashastigheten är ändrad.
Kommunfullmäktiges ordförande Oskarsson (M) fick återremissyrkande och avslag på motionen som förslag där det ropades ”votering”. Vid röstning svarade 22 för ett avslag på motionen, som var kommunstyrelsens förslag, och 19 ledamöter önskade återremiss.
Motionen blev därmed en minoritetsåterremiss förklarade ordförande Mats Oskarsson för kommunfullmäktiges ledamöter.
Nu sen vägen till Båramo till kommit är det mer trafik på Smedjegatan så då behövs det nog någon åtgärd även på den här vägen. Alla andra vägar har det. Skolgatan, Fabriksgatan och nästan alla de andra vägarna ovanför järnvägen. Det finns nog skolbarn som måste gå och cykla här förbi också.
Det finns en hastighetsdämpande-bula i korsningen ovanför de här korsningen. Hjälper det eller kör bilarna fort ändå i korsningen? Kanske en stoppskylt hjälper?
Hur kan hastigheten vara hög vid en korsning?
Som sagt tidigare, funktionshinderomsorgen är inte prioriterat
Om det bara gäller hastighetsdämpande åtgärder så finns det många gator det skulle behövas på.
Skandal! Restaurera en busskur för en miljon går bra men sätta upp några 30-skyltar för några kronor, det går inte.