Nyheter

Står upp för HNJ-banan: ”Viktigt revben för persontrafiken”

Nyheter Klimatsmarta transporter och ett viktigt revben för persontrafiken. Så kan man sammanfatta Centerpartiets inställning till järnvägen och då särskilt den hotade bandelen Värnamo – Halmstad, konstaterade Anders Åkesson från Kalmar då han gästade Värnamo och den nationella cykelkonferensen under torsdagen för att träffa regionpolitikerna Bengt Petersson, Leif Andersson, Raymond Pettersson samt kommunalråden Carina Johansson från Gislaved och Mikael Karlsson från Värnamo.

Från vänster: Mikael Karlsson, Anders Åkesson, Carina Johansson, Bengt Petersson och Leif Andersson. Bild: Pressbild  [1/2]

Både Carina Johansson och Mikael Karlsson understryker vikten av fungerande järnvägsförbindelser. Många exportföretag måste visa för sina kunder att man transporterat sina produkter klimatsmart och riskerar att förlora stora kunder om man inte kan klara detta på järnväg. Gislaveds kommun är exempelvis beredda att bygga stickspår till större företag i kommunen och nya kombiterminaler för containertrafik växer fram. Bild: Pressbild  [2/2]

Dagen inleddes med en morgonkampanj längs hela bansträckningen från Nässjö till Halmstad där Centerpartiet i region Halland och Jönköping gjort gemensam sak för att strida för banans framtid. Bengt Petersson från Sunnaryd i Gislaveds kommun har drivit frågan om upprustning av banan mot Halmstad och lyckades i årets budgetskrivningar för 2023 att få med att en så kallad återvalsstudie görs för att Trafikverket ska få ett underlag för kommande upprustning. Elektrifiering av sträckningen från Värnamo till Nässjö och Jönköping finns redan med i Trafikplanen, fast så sent som 2028 – 2034.

– Detta är alldeles för långt fram säger Anders Åkesson, Centerpartiets trafikpolitiske talesperson. Instämmer gör Leif Andersson, som är vice ordförande i regionens nämnd för trafikfrågor. De nya krösatågen kommer att börja levereras redan 2024 och då behöver flera åtgärder redan vara utförda. I beställningen finns också tåg som går både på el och biobränslen, så kallade bimodala, som skulle fungera bra på sträckor som ännu inte är elektrifierade.

Både Carina Johansson och Mikael Karlsson understryker vikten av fungerande järnvägsförbindelser. Många exportföretag måste visa för sina kunder att man transporterat sina produkter klimatsmart och riskerar att förlora stora kunder om man inte kan klara detta på järnväg. Gislaveds kommun är exempelvis beredda att bygga stickspår till större företag i kommunen och nya kombiterminaler för containertrafik växer fram. Det är inte bara i Båramo i Skillingaryd utan också längs den nya järnvägen, det så kallade y-et, mellan Byarum och Tenhult, där det planeras ytterligare en kombiterminal.

– Då är det särskilt viktigt att djuphamnen i Halmstad som kan öka sin kapacitet då det redan i dag är kapacitetsbrister i storhamnen i Göteborg, menar de båda kommunalråden i Gislaved och Värnamo. Carina tar Vida i Hestra som transporterar sitt virke med egna tåg och glasbruket i Limmared som tar sitt gods från Halmstad via Värnamo till Limmared.

– Med beslutad elektrifiering och upprustning av banstandarden mellan Värnamo och Halmstad finns det en framtid även för persontrafiken och den kan då utgöra ett viktigt revben för att kunna nå de stora trafikstråken men också kunna avleda trafik över Värnamo då det finns hinder på bandelen mellan Nässjö och Alvesta och därmed minska stora förseningar i tågtrafiken, menar Raymond Pettersson.

Källa: Pressmeddelande från Centerpartiet i Jönköpings län

Taggar

Dela


3 reaktioner på Står upp för HNJ-banan: ”Viktigt revben för persontrafiken”

Ge, jag har pendlat tre år mellan Vaggeryd och Jönköping med tåg och buss då jag gick gymnasiet. Jag använder tåg och buss några gånger per år nu för tiden.
Nej, jag vet inte hur det ser ut i dag, men jag ser hur det ser ut dagtid och kvällstid. I princip tomt.
Det skulle vara väldigt intressant att veta hur stor beläggningen är på tågen och bussarna. När nu bussarna går varje halvtimma, varför stannar då inte tågen på alla gamla stationer? Det skulle ge Byarum, Bratteborg och Ekeryd med flera ett lyft.
Eldrivna bussar släpper ut mycket mindre koldioxid, än dieseldrivna tåg. När vi nu har en eskalerande godstrafik, kanske vi skulle lämna järnvägen till den branschen istället för att köra tomma tågsätt.

Är det någon mer än jag som räknar passagerare på tågen som passerar Vaggeryd?
-Gör det och dra er egen slutsats om vad som är rätt.
Persontågen genom Vaggeryd i dess nuvarande form måste vara en av de största ekonomiska och miljömässiga bovarna vi har idag( och haft de senaste 15 åren)

Beror på vilket tåg man räknar på.
Pendeltågen morgon och eftermiddag är försvarbara när det gäller antal resenärer. Då JLT, Jönköpings Länstrafik, i sin stora vishet sedan något är kör busslinje 500 parallell med tåget och även ibland på samma tider som tåget så håller jag med om att dessa avgångar är ytterst tveksamma.
Nu är det sträckningen Värnamo-Halmstad som det är mest diskussion om. En sträcka med många resenärer sommartid men få övrig tid på året. Denna sommar har dessa tåg faktiskt ofta varit överfulla. Många cyklar och barnvagnar och badsugna till Halmstad, Det skulle vara bra med en mer säsongsanpassad tidtabell.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *