Nyheter

Stenhård kritik mot färdtjänsten: ”Inte koll på något”

Nyheter Enligt olika tips till redaktionen så kör många av länets färdtjänstbussar tomma i onödan. Något som skapar irritation. – Jag håller med om att det kan se jättedumt ut, säger Björn Elm som är enhetschef på Jönköpings länstrafik.

Genrebild. Foto: Henrik Skoglund

Har du någon gång sett en färdtjänstbuss plocka upp en person på en adress för att i nästa sekund upptäcka att det kommer en till för att plocka upp en annan person? Företeelsen har blivit lite av en snackis och även tips och frågor om detta har kommit in till redaktionen.

”Fruktansvärda skattepengar”

Det kan exempelvis handla om att en färdtjänstbuss kör en kund från punkt A till punkt B. Sedan åker den tillbaka tom samtidigt som en annan färdtjänstbuss åker tom från punkt A till punkt B för att hämta en annan kund och köra till punkt A. En person som Skillingaryd.nu har pratat med är rasande över vad denne beskriver som ”slöseri med skattepengar”.
– Det är sådana fruktansvärda skattepengar detta kostar. Beställningscentralen har inte koll på någonting. Det skulle dock räcka om de bara tänkte till och planerade resorna bättre.


ANNONS


ANNONS


ANNONS

Det är genom beställningscentralen alla bokningar på färdtjänst, närtrafik och sjukresor görs. Björn Elm är enhetschef på Jönköpings länstrafik och han leder oss in i en djungel av upphandlingar, avtal och olika villkor.
– Planeringssystemet vi har styrs först och främst efter ekonomin. Men det är en mängd olika faktorer att ta hänsyn till. Bland annat att fordonen kostar olika mycket beroende på vilket avtal vi har. Ett fordon kanske kostar lika mycket när det står still som när det rullar. Medans något annat kostar ganska mycket per kilometer och så vidare.

Många faktorer

Att fordonen kostar olika mycket att använda sig av beror bland annat på om leverantören är anlitad för att köra behovsstyrd trafik eller ej. Men också att Jönköpings länstrafik även ska förhålla sig till de tider deras kunder önskar bli hämtade eller lämnade.
– Det kan se jättedumt ut, men varje kund vill ju också bli hämtad den tid de har beställt. Lägg därtill att man kan boka en timme innan och avboka 30 minuter innan som kund. Då blir det svårt att planera, säger Björn Elm.

ANNONS

En siffra som nämnts till oss är att 70 procent av transporterna körs tomma. Stämmer det?
– Nej. Det kan jag dementera. Den siffran ligger på 43 procent just nu. Men vad säger den och hur ska man förhålla sig till den siffran? Vi har jättesvårt att förklara den för våra medarbetare. Men just nu är detta mest ekonomiskt fördelaktigare.

En annan kritik som har riktats mot beställningscentralen är att det vid samåkning kan hända att man får åka med extremt länge för att det ska hämtas och lämnas på flera olika ställen. Exempelvis en resa som normalt skulle tagit en timme med bil kan ta flera timmar till i anspråk beroende på vad våra tipsare kallar usel planering.

Lång ombordtid

Björn Elm förklarar att även detta beror på olika faktorer.
– Här ska man ju då jämställa det med vad det tar i tid att åka med allmänna kommunikationer. Gå hemifrån till en busshållplats, byta vid stationen till tåg tillexempel…Vi har exempelvis Eksjö till Högskolan i Jönköping, det kan ta två timmar. Vi har som grunduppdrag att samplanera resorna och då måste vi också lämna en marginal på alla resor. Vi brukar prata om ombordtiden, och ibland är den för lång. Men det är också jättesvårt att säga hur lång tiden ska vara.

Någon lösning på tomkörningar och långa tider ombord verkar inte kunna nås i närtid.
– Hade vi haft samma kostnad på fordonen eller kört i egen regi så hade man kanske kunnat organisera det på annat sätt.

Taggar

Dela


9 reaktioner på Stenhård kritik mot färdtjänsten: ”Inte koll på något”

Ett exempel: vi två färdtjänstförare har rast samtidigt och båda får varsin körning 4 mil bort, vi följs åt på vägen dit för att jag och min kollega hämtar varsin granne som bor husen jämte varandra. Vi följs även åt tillbaka då båda kunderna ska till samma destination, sjukhuset. Båda bussarna är välutrustade och tar 5 sittande samt både rullstol och bår om det behövs.
Jag frågar beställningscentralen i Jönköping varför det inte räckte att skicka en av bussarna att hämta grannarna? ”- Nej, de tillhör inte samma linje” blir svaret? Klarar en dator eller rättare sagt, den programmerare, inte av att göra två så enkla körningar till en enda av alla rimliga skäl som finns då är det endast för att bussarna ska slösa bort så mycket tid, diesel och avgaser som bara är möjligt!
Min buss som finns längst från Jönköping kan få en onödighetskörning på 12 mil tom till Bankeryd och Habo på andra sidan Jönköping och göra en kort lokalkörning och sedan köra tom 12 mil tillbaka på totalt 4,5 timmar endast för att bussen enligt nuvarande logaritm måste få rulla tom i 24 mil istället för att vara till hands på den plats där den är stationerad. Detta inkompetenta bokningssystem sköts automatiskt av vår bokningsdator sedan 1,5 år och som inte har lagt in någon som helst aspekt om onödig körsträcka, miljötänkande eller hänsyn till service på stationeringsplatsen. Det är ett så frustrerande vansinnigt dåligt system. Ofta får vi höra från beställningscentralen att, – Ja det är det ”nya” systemet som fungerar så dåligt” men att de inte kunnat trimma in det på 1,5 år tyder på grov inkompetens.

Till Oj. Kan bara hålla med dig om detta. Jag är själv färdtjänstförare och vet också hur det är med dessa tomkörningar vi håller på med. Det är så idiotiskt att hålla på att köra en massa tomkörningar hela tiden. Ibland kan det var väldigt långa sträckor. Kan ta ett exempel: Du är stationerad i Vetlanda och kanske får en körning inom Smålandsstenar och den tar inte lång tid att köra. Men efter den körningen så ska du tillbaka till Vetlanda igen i tomme. Är hyfsat ofta såna här resor händer för oss.

Färdtjänstförare: På 90-talet kom samkörning på grund av att det var otroligt dyrt att man skulle åka taxi och själv (GPS kom även på slutet).
Tycker att det funkar vettigt mot förr.
Visst ibland blir det konstigt och då får man ringa beställningscentralen.
Sedan kan jag tycka att bårtransport typ liggande kund inte ska behöva vara i bussen för länge.
Men kunderna kanske ska och få rätta sina tiderna mer efter samkörning och att kunderna ska bli uppdaterade på ny tid, typ läkartid är det viktigt att meddela när den tiden är.

När jag drev min taxirörelse i Skillingaryd och Vaggeryd hade jag 30 procent obetalda kilometer och 70 procent betalda. Jag tackar gud för att jag lade ner när detta vansinne startade. De som styrde kommunen var överlyckliga.

Jag kör färdtjänst åt Jönköpings Lästrafik och sedan omläggningen i januari 2023 har vår körsträcka och tid utan kunder i bussen ökat markant. Vi får ofta totalt ologiska körningar, jag kan ge många exempel. Vi chaufförer har många gånger ifrågasatt det nya systemet men ingen lyssnar på oss så det är meningslöst att ens försöka. Bussarna ska tydligen rulla precis hela dagen även om det inte behövs vilket leder till stora onödiga utsläpp av dieselavgaser och koldioxid och någon tid för att gå på toalett finns inte. Den nya logaritmen är ett exempel på att de som programmerar bokningsdatorn inte vet vad de gör och inte tar minsta ansvar för miljön och arbetsmiljön.

Hur många miljoner billigare har det blivit jämfört med tiden man åkte personlig taxi?
På den tiden som det var lönsamt att driva taxiverksamhet i samhällen som Vaggeryd och Skillingaryd.
Som nu inte heller kan boka taxi i privata ärenden.
Har man utvärderat hur nyttjare värderar att åka 3 timmar istället för en halvtimme, på väg till sjukhus?

Det har garanterat blivit betydligt dyrare med en mastodontbyråkrati och ändå fungerar det inte. Här sitter en byråkrat och pratar i dunkla terner om ombordstid och så vidare men inte ett ord om vad han gör för att förbättra misslyckandet. Problemen är de samma år efter år.

Denna lek med skattepengar gjorde att det blev 3 gånger dyrare än det fungerande systemet vi hade. På grund av att Jönköpings Lästrafik har en minst sagt svällande byråkrati fick vi på köpet liksom. Samtidigt försvann de flesta välskötta lokala taxibolag som fanns runtom i länet. Bor du i Vaggeryds kommun är det minst 1.5 timme och inte 1 timme! Blir så när klåfingriga politiker tror sig veta bäst helt enkelt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *