Nyheter

Stora mattebekymmer i 9:an

Nyheter Matematik är det många av kommunens nior som har bekymmer med för bli behörig till gymnasiet i höst. Nu har matteförstärkning satts in och även lovskola under påskledigheten.

Arkivfoto; Hjortsjöskolan från ovan

Höstbetygen är nu genomgågna vid högstadiet Hjortsjöskolan och Fågelforsskolan. I Skillingaryd finns där totalt 77 elever i årskurs 9 och i i Vaggeryd är det 91 elever. Vid höstbetygen ser man att 70% av totala antalet nior är behöriga till gymnasiet. Dock är andelen icke behöriga till gymnasiet större totalt vid Fågelforsskolan med sina 35% (27 elever) gentemot Hjortsjöskolans 26% (24 elever). Av de som inte är godkända ser man att det är nästintill enbart ett ämne som ställer till det för eleverna och det är matematik, både i Skillingaryd och Vaggeryds högstadium.

– Under påsklovet finns möjlighet att plugga lite extra matte om man behöver. Skolorna har extraöppet för de som behöver, meddelar barn- och utbildningsordförande Jenny Larsen (KD)

Om elever som enbart saknar ett ämne blir godkända ökar andelen behöriga med 17%. Nämnden behöver även överväga att göra en politisk prioritering kring matematik för ett långsiktigt arbete inför kommande år diskuterades vid nämndmötet.

Populärast bland alla gymnasieprogram för årets nior är Samhäll, dit 20% av elever sökt sig till, Teknik 12%, Fordon 11%, Ekonomi 10% och Natur 8%. Till samhälllsprogrammet i höst har 16 elever sökt till Fenix och 21 elever till annan ort vilket ger enbart 43% av kommunens nior. 47% av ansökningarna till naturprogrammet är gjort till Fenix och 53% har valt samma program men annan ort.

– Man får söka likvärdig utbildning på annan ort men skolans platser ska först och främst få plats med sina egna ungdomar. Så de som har valt Jönköping exempelvis ska Jönköpings kommuns nior få plats i första hand, därefter andra kommuners ungdomar. Nu jobbar antagningsnämnden för fullt med att gå igenom de preliminär ansökningar, avslutar Jenny Larsen (KD) ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

Taggar

Dela


8 reaktioner på Stora mattebekymmer i 9:an

Intressant, är man en medianörd som jag i kombination med mina källkritiska glasögon finner jag detta mycket intressant!

I vanlig ordning har en politiker uttalat sig och media skriver deras tolkning av det som blivit sagt, och vi alla läser den tolkningen i tidningen eller på nätet.

Låt oss ta ett steg tillbaka och lära känna dagen, eleverna och samhället. Curling, Ego och kasta skit precis som i dessa kommentarer. Lärarnas fel, rektors fel, BUN vet inte vad de sysslar med ja, återkommande kommentarer överallt. Men när ska vi i samhället, VI ta ett steg för att hjälpa varandra att utvecklas. Matematikläraren gör säker sitt bästa efter sina förutsättningar, rektor gör säker sitt bästa efter sina förutsättningar, och BUN gör det BUN gör bäst, beslutar allas förutsättningar. Dock måste man nog poängtera att inte ens BUN kan trolla fram duktig personal. LÄS tidningen och förstå samhället, det finns inte tillräckligt med matematiklärare i Sverige.

Men när vi ändå är inne på förutsättningar, låt oss tala om barnens förutsättningar och behov. Barnen har många behov, det vet vi som föräldrar, många är behov är tillfredsställda, men inte alla, det kan vi nog alla hålla med om.

Men en sak inte alla barn får är god dialog, en tjatig mor och far som pushar sitt barn till tråkiga saker, tråkiga saker som att traggla, bearbeta och repetera kunskaper. låt mig fråga Hur lärde du dig multiplikationstabellen? Mmm det tog lång tid för mig.

En sak som är säker är att majoriteten av barn idag inte kan den, inte för att man inte tragglar den i skolan utan för att vuxna inte orkar/har tid för att traggla med barnen, förhöra barnen till de kan HELA tabellen. eller kanske repetera den med barnet ett gäng veckor. Detta är ett fundament för ekvationer, divisioner, geometri, trigonomi, delar av kemin även i slöjden och hemkunskapen använder vi detta.

”Varför lägger du märke till flisan i din broders öga men inte bjälken i ditt eget?”Lukas 6:39–42

Detta problemet får inte upptäckas i 9an

Jag ser det som inkompetens i skolledningen
När rektorer och lärare upptäcker det så sent.

Fredrik har rätt. Det är inget annat än ren inkompetens i skolledningen att detta inte tas på allvar tidigare och att man reagerar först i 9:an. Lärare och rektorer måste skärpa sig och agera mycket tidigare. Och stötta upp de elever som behöver extra hjälp. Inte bara med 1 veckas hjälp på lovet. Utan varje dag, varje lektion, under hela lektionen. Detta vet jag av egen erfarenhet att det inte fungerar i dagsläget.

Ni har helt rätt i att matematikämnet är svårt och att vi har som de flesta andra kommuner sämre resultat just i detta ämne. Det beror inte på dåliga rektorer eller lärare, tvärtom finns det i vår kommun fantastiska lärare och rektorer som gör allt och lite till för att eleverna ska nå målen. Matematik är tyvärr ett ämne där hela landet har problem, vi är inte sämre än rikssnittet men vi har bestämt för oss att bli bättre! Tro på både skolan och ungdomarnas förmåga och stötta dem när det känns tufft. Vi har bestämt oss för att bli en skola i framkant och med er hjälp kommer det att bli verklighet. Nu kör vi!

Det är oroväckande att rektorer och
Lärare upptäcker bristerna när de går i 9an
Som förälder får man kämpa för att få veta
På vilken nivå eleven ligger på.
En del lärare påstår att det inte finns några kriterier på kunskapsnivå i lägre åldrar.

Skall man behöva flytta till en annan kommun
För att få en bra skolgång för sina barn.

En veckas lovskola är knappast en effektiv insats för elever med betyget F i matematik. Dessa elever behöver utbildade och behöriga lärare, undervisning som är anpassad efter elevens behov och i vissa fall specialpedagogiskt stöd. Det är dags för våra politiker att vakna och satsa på skolan, skapa bra lärmiljöer och på att anställa behöriga lärare. Om man läser BUN:s prognoser så fattas det ju över 23 miljoner år 2025 vilket kommer behöva finansieras med fler effektiviseringar.

Som förälder har jag påpekat detta länge. Svaret från lärare och rektor var bland annat att ”alla elever behöver inte ha höga betyg” samt att ”det finns ju miniräknare”. Med en sådan inställning och sådan ignorans så är det föga förvånande att siffrorna ser ut så här. Skrämmande, men inte förvånande.

Detta med bristande kunskaper i matematik är väl ändå inget nytt? Det fick mina barn höra när de började gymnasiet: Ni är från Vaggeryd, då är inte matematiken så bra… Kanske dags att göra nåt annat än det som sker idag?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *