Nyheter

Telia svarar på insändare

Nyheter Telias pressavdelning svarar på C G Gustavssons insändare om "Vart tog telefonin vägen?"

Telias pressavdelning svarar på C G Gustavssons insändare om "Vart tog telefonin vägen?"

C G Gustavsson, tack för att du tar dig tiden och delar med dig av din upplevelse.

Vi på Telia beklagar de problem du upplevt i samband med övergången från det gamla kopparnätet och IP-telefoni till modernare lösning.

Kopparnätet har tjänat oss väl, men är nu cirka 80 år gammalt, sårbart för väder och vind, och lever inte längre upp till dagens behov av driftsäkerhet och kapacitet för moderna tjänster. Går det sönder är det heller inte säkert att det går att laga, då vissa reservdelar inte längre produceras. För att inte riskera att våra kunder står utan fungerande lösningar och samtidigt säkra stabilare, snabbare och mer driftsäkra tjänster, har vi sedan 2010 hjälpt våra kunder över till modern teknik, främst via mobilt och fiber.

Även IP-telefoni innehåller gammal teknik och, antalet kunder har stadigt minskat i förmån för mobila lösningar. Därför erbjuder vi i stället en modern lösning som gör att du kan ringa både via ditt bredband och via mobilnätet.

Vi arbetar ständigt med att förbättra våra tjänster och täckning för att säkerställa att alla våra kunder får den bästa möjliga upplevelsen. Just nu pågår en miljardsatsning på att modernisera mobilnätet, det innebär dubbelt med kapacitet i 4G-nätet och att färdigställa utrullningen av 5G, som nu täcker över 95 procent av Sveriges befolkning, och under året kommer att täcka 99 procent av befolkningen och 95 procent av Sveriges yta.

Det utesluter dock inte att täckningen kan variera av olika anledningar. Inomhus kan exempelvis täta fönster och andra byggmaterial störa mobilsignalen. Har man sämre signal inomhus kan det vara bra att känna till att du med den mobila lösningen i stället kan ringa via ditt trådlösa hemmanätverk, alltså via det bredband som din IP-telefoni tidigare var kopplad till.

Vi beklagar att abonnemangsvillkoren inte varit tydliga, och kommer ta med dina synpunkter i vårt fortsatta förbättringsarbete

William Fröding
Pressansvarig på Telia

Taggar

Dela


2 reaktioner på Telia svarar på insändare

Modernisering innebär tyvärr inte alltid att saker å ting blir bättre, men det blir alltid dyrare.

William Fröding, Pressansvarig på Telia!
Nu skall jag vara riktigt öppenhjärtig angående vilket förakt ni på Telia har hanterat oss kunder med – och som du uppenbarligen fortsätter att hantera oss med. Du behöver inte tacka för att jag tar mig tid att försvara mig och andra mot era angrepp. Men du har rätt i att jag tvingas ta mig tiden för detta och att det gör intrång på andra aktiviteter. Jag behöver inget tack från er, men det jag och andra drabbade behöver är att ni tar er samman och återställer er del i funktionen hos det vi investerat i. Här kunde ni inte klippa en kopparledning som ni ägde, så istället klippte ni telefonsignalen som ni sände via vår privata fiberkabel. Min kommentar kommer att bli långrandigt, för det är mycket som behöver bemötas och textflödet blir inte optimalt när man är svårt upprörd (sådant som folk kallar ”helförbannad”).
Du skriver om kopparnätets känslighet, men hoppar därifrån över till IP-telefonin, som om den kopplingen skulle vara självklar. Gammal teknik? Hur gammal är IP-telefonin och varför skulle det göra den oanvändbar? Elektricitet, telefoni och radio är väldigt gamla tekniker, men vi använder dem dagligen. Det är absolut inget argument för att ni skall ta er friheten att slå sista spiken i kistan för vår fungerande telefon, och tvinga oss betala kalaset. Om folk i tätorter vill ha en minidator som de kallar telefon och lever halva sitt liv i, och därför upplever en fungerande telefonapparat som överflödig kan väl vara sin sak. Men det är absolut NOLL argument för att ni skall ödelägga telefonin för oss andra. Det handlar inte om service – det handlar om ert vinstintresse och er girighet. Samma inställning som framöver kommer att göra våra 2G och 3G telefoner oanvändbara. Men glöm inte hur ni på sanslöst goda villkor fick överta Televerket. Ni har ett speciellt samhällsansvar!
Du skriver att ni har hjälpt era kunder till modernare teknik. Hjälpt! Det ordet är ju en ren förolämpning! Du borde ha skrivit tvingat, och i vissa fall klippte ni ned kopparnätet innan abonnenterna ens hunnit få en alternativ lösning fanns på plats.
I vårt växelområde hann vi investera i ett fibernät, och även det fungerade perfekt. Men det kostade oss en rejäl summa. Så långt var det ändå någorlunda acceptabelt. Vi kunde behålla vår fungerande telefon med bibehållen samtalskvalitet.
Men så blev vi kontaktade om att Telia skulle uppgradera till en annan lösning och att Telia kunde skicka kompletterande utrustning för detta. Nåja, vi är ju inte i grunden teknikfientliga så en tusenlapp till var väl OK. Men när skiten kom visade det sig vara sämsta sortens mobiltelefon från Doro, med tillhörande mobiltelefonabonnemang och som lök på laxen med en bindningstid på 24 månader, som man skrivit med mycket små bokstäver.
Sedan skriver du en massa irrelevant trams om Telias satsningar, som vi inte har den ringaste glädje av. Vad gäller täckningen säger Telia att ni VISSTE hur dålig den var när ni prackade på oss den här katastroflösningen. Ni påstod att ni skulle lösa detta med en uppgradering, men inte hjälpte det inte. Utrullningen av 5G och vilka andra som kommer att ha glädje av det – det ger vi blanka f-n i. Vi vill ha vår fungerande telefoni! Internetkontakten sköter vi med en riktig dator!
”Det utesluter dock inte att täckningen kan variera av olika anledningar.” Tror du vi är halvidioter? Det vet väl varenda kotte att täckningen kan variera. Hos mig är den fortfarande så dåligt att uppringare ber mig ta med telefonen till kontorsrummet, det rum i huset där vi ändå hjälpligt kan höra varandra. Detta ligger ljusår från ditt trams om ”att säkerställa att alla våra kunder får den bästa möjliga upplevelsen”.
Er ”miljardsatsning på att modernisera mobilnätet, det innebär dubbelt med kapacitet i 4G-nätet och att färdigställa utrullningen av 5G, som nu täcker över 95 procent av Sveriges befolkning” – den har vi ju ingen glädje av, vi som bara vill fortsätta kunna lyfta på telefonluren och få en klar och tydlig samtalskvalitet.
Nu har er kontaktperson lurat på oss ett helt undermåligt abonnemang som det kostar 6000 kronor att köpa sig fri från. Det finns det folk som fått hjälp med att slippa. För egen del orkar jag inte slagsmålen med er också, det är nog med alla andra påhopp. Men var så säker på att efter de 24 månaderna kommer ni aldrig se röken av varken mig eller andra abonnenter som drabbats av samma sak. Var säker på att vi kommer upplysa folk om vad Telia står för. Det handlar bara om girighet. Men glöm inte de otroligt gynnsamma villkor ni fick överta Televerket på. Lite samhällsansvar och moral måste ni väl ändå ha?
C G Gustavsson
Docent, forskare, författare och lantbrukare

Lämna ett svar till C G Gustavsson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *