Nyheter

Thein vägleder politiker i viktiga ÖP-arbetet

Nyheter Representanter från samtliga politiska partier var inbjudna till onsdagens frukostmöte på fiket i Skillingaryd där planprocessexperten Johan Thein informerade om arbetet kring kommunens ÖP. översiktsplan, vad den ska innehålla och om politikerna fattat fel beslut – vad gör man då?

Johan Thein svarar på politikernas frågor kring översiktsplansarbetet. Bild: Sara Mejving

För snart ett år sedan träffade Johan Thein på fiket i Skillingaryd. Johan har jobbat med stadsplanering och fastigheter i drygt 20 år på både kommun och länsstyrelse.
Under onsdagsmorgonen var det dags för ett nytt frukostmöte och alla inbjudna partirepresentanter infann sig utom ett, för att lyssna, förstå och förkovra sig i översiktsplanarbetet. Johan berättar:

– En översiktsplan ska hjälpa kommunen i beslut om all markanvändning som ska göras. Det som är viktigt är att den visar rätt förutsättningar, är tydlig och har grunden. Översiktsplanarbetet har förändrats genom de senaste åren. Tidigare gällde en plan i många år. Boverket ändrade för att man hela tiden svarar upp mot de krav som ställs och en översiktsplan ska numera uppdateras med jämna mellanrum. Förra året trädde ny lag i kraft att man ska aktualisera planen två år efter ny mandatperiod. Det är som att sätta lite press på kommunerna och att hålla underlaget ajour. Vad stämmer, vad stämmer inte, är som ett ställningstagande men ingen ändring i sig. Man funderar på vad man ska ändra och uppdatera. Även man har en ny plan kan man ha en planeringsstrategi om vad är det som är inaktuellt. Det finns ingen kort och snabb väg till en översiktsplan som ska ändras, då blir det en given process med samråd och remisser. Man är tvungen att gå igenom den formella processen men frågorna kan vara få och avgränsande, börjar Johan Thein berätta när politikerna frågar: 

Om vi tagit felaktigt beslut, är det då rimligt att göra om översiktsplanen? 

– Ja, man kan föra resonemang om att översiktsplanen inte stämmer i vissa delar och visa det för länsstyrelsen. Översiktsplanen är inte juridisk bindande utan en vägledning, svarar Johan Thein.

Vi hade en översiktsplan som var tio år gammal och på den tiden såg vi översiktsplanen som ett hjälpmedel. Vi kanske inte hade rätt underlag och jag tror att vi har tagit beslut på felaktiga grunder. Vi ser det nu och vi kan inte ändra översiktsplan, är det korrekt? 

– Kan man visa att det är fel i en översiktsplan så kan det finnas andra underlag som stödjer. Ibland kan översiktsplanen vara detaljerad. Planeringsstrategin kan vara ett sätt formellt att gå igenom översiktsplan, man kan avvika på grund av att planen är felaktig eller att man har annan kunskap i dag än tidigare, svarar Johan Thein.

När det gäller areal på bete och åkermark så har vi mer areal i verkligheten än i översiktsplanen. I planen har man gått efter stödberättigad mark och den informationen finns att hitta hos länsstyrelsen. Men vi har lika mycket mark som inte är stödberättigad. Det kanske inte betyder något men om vi vill bygga på grön plätt?

– Informationen i en översiktsplan ska vara korrekt. Visst, det kan smyga sig in fel men ovan är grov miss. Det kan vara så att man hamnar i ett visst läge att bygga på oexploaterad mark men det blir en stor andel inom den tillgängliga delen av mark och då blir det direkt fel.

Vi har antagit en översiktsplan men vi har också två tematiska planer som inte är reviderade, vi har försökt att ta initiativ för att uppdatera både LIS- och vindbrukplan. Om vi ändå ska gå igenom processen så kan man också ta med dessa planer. I samband med den processen är det inte svårt att lägga till då vi tagit beslut. Det vore en bra process och vi kanske skulle sätta oss i partierna och ta ett stycke var ur översiktsplanen och gå igenom?

– Ni politiker äger frågan att ta fram en planeringsstrategi. Man har gjort ett jättejobb, men man ska jobba med dessa frågor kontinuerligt och man ska förbereda för nästa plan.

Är det ett jättejobb att revidera planerna? 

– Det är en del i grunduppdraget att revidera. Det underlättar också hanteringen av framtida detaljplaneärenden och det blir då en hanterbar process samt med dialog utåt eller mot länsstyrelsen. Ibland måste man vara mer detaljerad men oftast tenderar det till att bli för detaljerad. En del kommuner tar in extern person som håller ihop processen och håller ihop avvägningen samtidigt som man ska använda kommunens kompetens.

Politikerna diskuterar kring vindbruksplanen, timdebitering på planavtalsarbete, förutsättningar för att pröva markanvändning, kommunala vetot och kommunikation mellan både politiker och tjänstepersoner under arbetet med översiktsplanen.

När diskussionen och fikat var över summerar en politiker träffen med planprocessexperten:
– Vi har så oerhört många program och redovisningar. Respektive tjänsteman brinner för sin sak men när det kommer ett program på kanske 130 sidor som vi ska godkänna på kommunfullmäktige så ställer vi oss upp och tackar för fint arbete. Nästa år kommer det ytterligare tio sidor i programmet eller redovisningen. Vi måste tala om att vi vill ha en översikt.

På frukostmötet träffade Johan Thein politikerna Mats Oskarsson (M), Klas Gustavsson (EMP), Jan-Erik Aronsson (SD), Magnus Thelin (L), Thomas Axelsson (KD), Ulf Abrahamsson (C) samt företagarna Peter Johansson och Per-Erik Johansson.

Taggar

Dela


13 reaktioner på Thein vägleder politiker i viktiga ÖP-arbetet

Som deltagare på detta möte var det mycket givande och informativt. Det gör att hoppet tänds att sunt förnuft går att få in i de delar av kommuners verksamheter där det ibland verkar ha försvunnit.
Jag tror att detta gav nya insikter till politikerna som deltog.
Tacksam deltagare
Peter Johansson
Cromtjänst AB

Replik på Gert Jonsson
Att kommunstyrelsens ordförande gör framställan att 1 av de 6 alternativen måste väljas varav 5 stycken presenterats på sittande möte, kan bara anses som grovt åsidosättande av demokratin. Att tjänstemännen också bryter mot plan- och bygglagens anvisningar hur detta arbete skall bedrivas är ju ytterligare ett problem.
Det är ju din skyldighet som kommunstyrelsens ordförande att tillse att de följer lagen och här brister det betänkligt i demokratifrågan.
Det är faktiskt mycket märkligt agerande av tjänstemännen, man kan tro att någon utövar otillbörlig påverkan…i demokratins anda

Peter Johansson
Cromtjänst AB

Det är alltså Per-Erik Johansson som har anlitat Johan för att informera och gå igenom översiktsplanen?

Frågan är ju hur avtalet ser ut mellan dessa herrar, vilken information och material har han fått.
Har Per-Erik köpt in denna tjänsten och då själv kunnat påverka/styra vilken information som ska läggas fram av Johan?

Sedan undrar man över hur inbjudan har sett ut.
Har den gått ut till samtliga partigrupper så det själva har fått avgöra om de vill närvara och vilken representant från partiet som skulle närvara.

Eller har det varit personliga inbjudna av Per-Erik som då har valt vilka som ska ta del av detta.

Hela upplägget med en privatperson som gör detta bör kanske ifrågasättas och göras en granskning av media.

För man gör knappast en sån här stor manöver om det inte är för egen vinnings skull.

Så om jag förstår saken rätt, markägare med vinstintresse (det såg vi tidigare när han satte Frisksportklubben i kläm för sin girighet) hyr in egen ”expert” från fastighetskonsultbolag för att dricka kaffe och vägleda kommunens politiker i ÖP. Är det bara jag som tycker att det här luktar illa..?

J… och så tog vi upp de utredningar som politiken aldrig fick se före bygget av nya Sörgårdsskolan respektive Översiktsplanen, så luktade det ännu mer jävig kommuntjänsteperson. Det luktar illa.

Hade kommundirektören beaktat de utredningar som verkligen fanns beträffande föroreningar under och omkring Sörgårdsskolan men som inte visades politiken så hade med största sannolikhet inte frågan om elljusspåret överhuvudtaget existerat. Kommundirektören hade den möjligheten men avstod.

Jag brukar inte ge mig in i debatt här. Men då du och alla andra tydligen behöva friska upp minnet så gör jag ett undantag. Då jag förstår att du kanske inte kommer ihåg alla förslag som vi i arbetsutskottet har fått. De flesta på sittande möte. Men på bland annat arbetsutskottet den 2024-10-23, fick vi fem olika kartor. Av dessa skulle vi rösta på ett. Det jag har i minnesanteckningar, var att du förmodade nummer tre av dessa. Men i protokollet framkom inte detta.

Jan-Erik Aronsson
Oppositionspolitiker
Sverigedemokraterna

Att få sex olika planförslag för Östermo på ett, och samma kommunstyrelses arbetsutskott. Är inte ok enligt, hur man gör i planarbetet. Men för dåvarande kommunstyrelsens ordförande är detta ok, demokratins namn.

Jan-Erik Aronsson
Oppositionspolitiker
Sverigedemokraterna

I demokratins namn presenterade jag ett förslag på arbetsutskottet. Inte sex olika vilket var underlag från förvaltningen vilket är deras roll och ansvar.

Samma förslag som jag först presenterade på utskottet tog sedan en enhällig kommunstyrelse med ett protokollstillägg från M och S.

Tack för din röst Jan-Erik på mitt förslag och håll dig i fortsättningen till sanningen.

(allt detta är protokollfört och finns på Vaggeryds kommuns hemsida)

Vid nästa cafémöte så ska vi noggrant gå igenom 3 D, tredimensionell fastighetsbildning så att de förtroendevalda inte blir ytterligare förda bakom ljuset även i detta.
Hoppas S kan komma då.

Ett mycket bra förslag.
Är det så att förtroendevalda inte har gjort omvärldsanalys måste de samarbete med andra kloka kommuner.

Lämna ett svar till Peter Johansson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *