Nyheter

Turismen har drabbats hårt i år

Nyheter Även om turistverksamheten i kommunen drabbats hårt i år vill samtliga infopoints vara kvar 2021.

Arkivfoto: Sommarjobbande glada turistvärdar träffade vi i Tallnäs i juli månad

En information från turismverksamheten gjordes under kommunstyrelsens arbetsutskott.

– Årets turistverksamhet har varit knepig och det är det området som drabbats hårdast. Det är viktigt att vi har en god dialog med våra aktörer och vi måste jobba tätt. Våra infopointsplatser blev positivt bemötta. Vi får helt enkelt ta nya tag nästa år och hoppas att det blir en bra sommar, säger Gert Jonsson (M) ordförande i kommunstyrelsen.

– Vi tyckte att det var positivt att använda sig av infopoints, men vi ville ha kvar turistbyrån tills man vet att allt fungerar. Det finns också en del synpunkter i enkäterna som inkommit. En kommentar handlar om att man inte tror att det ersätter den servicenivå turistbyrån haft, säger Kenth Williamsson (S) som påpekar att det även finns en engagerad handel och turism i kommunen.

– Ja, Kenth, det var en av tio som lämnade den kommentaren om servicenivån. Nu är vi skyldiga att följa upp det här och vi kommer att arrangera infopoints även nästa år. En utvärdering görs efter varje säsong, menar Gert Jonsson (M).

Thomas Axelsson (KD) fyller i: ”Det finns en utvecklingspotential i det här. Jag tycker att man lyckats riktigt bra och är förespråkare av infopoints”.

När presentationen gjordes fanns även det ekonomiska utfallet med, för året, vilket visar att framtagande av besöksmaterial kostade 94 000 kronor, arbetskostnad 100 000 kronor, uppdatering besökstavlor 66 000 kronor, införande av infopoints 40 000 kronor, toalett för alla 30 000 kronor, licenser/it 20 000 kronor. Tillsammans utgör kostnaderna 350 000 kronor.

Enkäten som platserna för infopoints satts upp på visar positiva kommentarer. Genomsyrar kommentarerna gör coronapandemin, både med avsaknad av turister och att allt började bra med riktig utbildning som sedan uteblev och senare ställdes om till digital, men att broschyrställen blivit påfyllda efter påringning. Årets turistvärdar har varit uppskattade hos de som arrangerat infopoints. En idé inför nästa turistsäsong lämnas till politikerna från infopointsplatserna: ”Vi vill gärna besöka de olika turismmålen i kommunen så vi vet vad det handlar om. Svårt att rekommendera något man inte känner till”. Synpunkterna lämnades därmed över till kommunens ledande politiker…

Taggar

Dela


1 reaktion på Turismen har drabbats hårt i år

I år har svenska kommuner fått gratis reklam genom att man ska stanna hemmavid så problemet kan inte var någon annan än att kommunen gör för dålig reklam för sig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *