Nyheter

Turistbyrån flyttar till Skillingehus?

Nyheter Statistiken visar tydligt att det nu finns stor utvecklingspotential för turistnäringen i kommunen. Kommunens turistrapport för 2017 andas självkritik och blundar inte för problemen.

Det kan till exempel bli aktuellt att flytta turistbyrån  till Skillingehus-foajen.
– Det är en kostsam form av besöksinformation, men samtidigt uppskattat och en god service gentemot både lokala aktörer och besökare. Formerna för turistbyråns verksamhet bör fortsätta utvärderas i förhållande till övrigt informationsarbete och besökarnas beteende, skriver kommunledningskontoret.

Synpunkter i övrigt:
”Flera aktörer tycker att vi borde bli bättre på att lyfta fram och marknadsföra vandringslederna, fiske och naturupplevelser. Pilgrimsvandring är ett begrepp som börjar sprida sig även utanför kyrkan och kan erbjudas genom Munkaleden och Fransiskusleden. Götaströms golfklubb ser stor potential runt Fågelforsdammen som ett rekreationsområde. Hoks naturcamping efterfrågar bättre information om fiske och fiskeregler på engelska och tyska samt efterfrågar någon form av större affisch som presenterar guldkorn i omgivningen på svenska/engelska/tyska… Alla aktörerna tycker fortfarande att turistbyrån har en roll att fylla för att erbjuda information samlat och kunna ge ett personligt möte och serva dem som inte är så digitala. Hooks Herrgård och Hoks naturcamping upplever att turistbyrån i Skillingaryd är långt bort och att den då inte har så stor betydelse för deras besökare – då är det bättre att kunna erbjuda besökarna information på plats.”

Fakta i övrigt:
• 13 700 unika besök gjordes i turistdatabasen (www.vaggeryd.se/turism) under sommaren.
• Byarums hembygdsgård är den enskilda sidan som haft flest besök.
• Miliseums sida har under denna period 2 000 unika besökare på webben.
• Nyheten Militärhistoriska dagar knappt 300 unika besök.
• Många frågor om veteranrallyt och veteranmarknaden – marknadsföringen skulle kunna förtydligas för kommande år.
• Besöksdatorn har använts mycket sparsamt – kan nästan räknas på en hand.
• Marknadsföring av evenemang är ett utvecklingsområde.
• Arbeta för att integrera föreningsliv, skola, kulturskola med övriga samhället – skapa samarbeten och förståelse för varandras verksamheter för att stimulera ytterligare samverkan.
• Känslan är att många uppskattar och återkommer år från år till turistbyrån och platsen.

Klagomål
• Ostädat vid Götaström.
• Nedskräpning av turister vid Sandsjön.
• Tjuvfiske / fiskekort i till exempel. Hjortsjön, informationen inte tillräcklig på plats vid vattnet.
• Stärka information om allemansrätt och fiskekort.

Den ekonomiska ramen för turismarbetet är 686 000 kronor. Under nästa år krävs mera pengar.
Bland annat måste en ny turistwebb utvecklas för 50 000–100 000 kronor.
• Under 2018 bör innehåll på Tripadvisor, i första hand på engelska, prioriteras för att möta den internationella målgruppen.
• Fortsättningsvis bör fler av de stora plattformarna prioriteras. 
Man anser på kommunledningskontoret att turistbyrån fortfarande har en funktion och behöver finnas kvar i någon form även sommarsäsongen 2018:
• Trycka kartor över vandringslederna Höglandsleden och 
Munkaleden.
• Förbättra informationen om möjligheter till fiske, även på engelska/tyska.
• Under 2018 berätta om och marknadsföra naturturism som vandring, fiske och naturområden.

Taggar

Dela


1 reaktion på Turistbyrån flyttar till Skillingehus?

Om turistbyrån flyttar till kommunhuset lär det bli än mindre besök svårt att parkera o hitta
Många är på Magasinet och frågar om Milliseum som är sevärt Gå runt på slätten o läs på tavlorna om alla byggnader väldigt lärorikt historia på riktigt
Bra matställen ( finns många att välja på i S-Ryd ) kanske inte är med i statistiken men behövs också för att byn ska leva

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *