Nyheter

Unik kultur på räls

Nyheter I helgen är det säsongsavslutning i Ohs där tvåtågstrafik med tre olika lok agerar som dragkraft och även lördagskvällskörning arrangeras till Gimarp och Bor i den nyblivna 50-åriga föreningen.

  [1/32]

  [2/32]

  [3/32]

  [4/32]

  [5/32]

  [6/32]

  [7/32]

  [8/32]

  [9/32]

  [10/32]

  [11/32]

  [12/32]

  [13/32]

  [14/32]

  [15/32]

  [16/32]

  [17/32]

  [18/32]

  [19/32]

  [20/32]

  [21/32]

  [22/32]

  [23/32]

  [24/32]

  [25/32]

  [26/32]

  [27/32]

  [28/32]

  [29/32]

  [30/32]

  [31/32]

  [32/32]

Trafiken är anpassad till pågående covid-19 där Ohs Bruk är utgångsstation för samtliga tåg och ingen påstigning vid övriga stationer. Hälften av tillgängliga platser säljs och biljetterna kan enbart köpas digitalt.

Restiden från Ohs Bruk till Gimarp och tillbaka till stationen i Ohs tar ungefär 50 minuter och då inkluderar det ett kort stopp i Gimarp där man gör en rundgång med loket så att det hamnar i rätt ände för återresan. Den långa färden, och järnvägen i sin hela längd, till Bor Norra från Ohs Bruk tar två och en halv timma och inkluderar ett stopp i Bor.

Färden är minst sagt ett stycke unik kulturhistoria och vi fanns på plats i lördags när tåget från Gimarp anlände till stationen och järnvägscaféet besöktes för en paus i sommarvärmen. Spårvidden är 600 millimeter och det är den minsta som använts som persontrafik i landet och är hela järnvägsbanan är 15 kilometer lång. 

I år firar ideella föreningen ”Ohs Bruks Järnvägs Museiförening” 50 år och tyvärr är Ohsabanans dagar inställda på grund av rådande pandemi men sista trafikhelgen för i år arrangeras i helgen.

Föreningen bildades 31 maj 1970 i syfte att bevara och trafikera järnvägen mellan Ohs Bruk och Bor. Ett aktivt arbete för att bevara banan görs då man byter slipers, justerar spår, rustar upp fastigheterna eller hjälpa till med trafikarbetet i övrigt.

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *