V: Dags att börja investera i järnvägen!
Nyheter "Att vilja lägga ner järnvägen är ett dödsslag för många platser där järnvägen passerar. Vi behöver investera på järnvägen, inte lägga ner!" Läs insändaren från företrädarna för Vänsterpartiet Värnamo nedan.
Dags att börja investera i järnvägen!
Få vet om det men Region Halland vill lägga ner järnvägen mellan Halmstad och Värnamo. Många politiker och tjänstemän försöker hålla detta tyst och sätter gärna locket på med det traditionella “vi jobbar i det tysta”-svaret, men faktum är att vi har aldrig varit så här nära att förlora den järnvägen. Det spelar ingen roll hur mycket andra kommuner och organisationer längs banan protesterar, Halmstads region vill inte lyssna.
Region Jönköping har nu ett dokument på remiss som heter regional transportplan Jönköpings län 2022-2033. I den planen berättar regionen om hur de vill utveckla väg och järnväg i länet. Stråken Värnamo-Halmstad nämns exakt en gång och enbart för en teknisk beskrivning av det usla tillstånd den befinner sig i. Detta tillstånd är ett resultat av att Region Halland genom åren har lobbat för att lägga ner järnvägen och som styret i Region Jönköping mer eller mindre har lagt sig platta för.
I den rapporten föreslås många miljoner för att åtgärda och förbättra länets olika riksvägar och järnvägar, men inte en enda krona reserveras för att förbättra järnvägen Värnamo-Halmstad. Detta är ett riktigt hårt slag från etablissemanget mot alla som bor längs sträckan. Det borde vara en väckarklocka för alla som funderar över hur man ska rösta i det kommande valet.
Vi behöver knappast beskriva hur redan i dag riksvägarna från Värnamo till Halmstad är så hårt trafikerade, inte minst av lastbilar. Det är ingen trevlig resa att ta sig fram till Halmstad. Ska vi ha ännu mer bilar och lastbilar på vägen?
Det är svårt att förstå att våra styrande politiker är så tysta om det här, både på kommunal och regional nivå. I Vaggeryd byggde man nyss en logistikterminal för många miljoner och nyligen påbörjade man bebyggelse av en ny tågdepå för Krösatågen i Nässjö för 550 miljoner kronor. Värnamo vann över Växjö i frågan om höghastighetståg just för att Värnamo hade en mycket större förmåga av att attrahera passagerare till den nya stambanan. Mycket tack vare sin anslutning till Halmstad och i Halmstad planerar man en bebyggelse av en hel ny tågstation för flera hundratals miljoner kronor. Hur går det ihop med att vi nu förbereder oss för att lägga ner järnvägen till Halmstad?
Att vilja lägga ner järnvägen är ett dödsslag för många platser där järnvägen passerar. Vi behöver investera på järnvägen, inte lägga ner! För allas skull ska det vara lättare för alla företagare att frakta varor på räls till och från hamnarna eller industriområden, det ska vara smidigare att låta bli bilen för att ta sig till jobbet eller våra högskolor. Det ska vara lättare att välja tåget, även som dieseldrivet är tåget är miljövänligare än bilen och lastbilen.
På vissa sträckor Värnamo-Halmstad kan tåget inte ens åka 90 kilometer i timmen. Spåret är så illa att även löven på hösten gör att tågen får problem att ta sig fram. Man kan undra om det är Sverige vi pratar om? Ja, det är det, det är verkligheten på svenska landsbygden. Det som föreslås i regional transportplan Jönköpings län 2022–2033-dokumentet är en total urspårning av hur man ska utveckla landsbygden. Det är dags att sluta lägga ner allt på landsbygden och börja investera i den!
João Figueiredo och Annika Wretblad, Vänsterpartiet Värnamo
Börja med att stanna i byarna Byarum, Bratteborg, Ekeryd och Månsarp.
Där bor människor som alla jobbar och behöver ta sig till jobbet.
Landet växer alla barn ska till högskolan.
Men hur?
Tåget som går förbi har tydligen för få resenärer men vill inte stanna och släppa på de som vill åka med
Om väldigt få personer åker tåg på sträckan så finns det givetvis ingen anledning att ha den kvar. Bättre i så fall att köra buss, som är mycket billigare.
Satsa på de sträckor där många åker tåg.