Nyheter

Värnamo kan bli av med snabbtågsstationen

Nyheter Värnamo kan bli av med den framtida höghastighetsjärnväg och station, i alla fall om Växjö kommun får gehör för sitt förslag om att en östligare sträckning

Så här såg tidigare förslag ut

Höghastighetsjärnvägen och dragkampen om var stationerna ska ligga gjordes för några år sedan och Värnamo föreslogs som en knutpunkt. Nu jobbar Växjö för att sträckningen rivs upp och att en östlig dragning ger mer samhällsnytta och att snabbtågstationen ska finnas i Växjö istället för Värnamo.

Kommunstyrelsens ordförande i Växjö kommenterar till P4 Jönköping ”Den största samhällsnyttan borde väga in mer”.

Med förslaget blir det ingen snabbtågstation i länet.

 

Taggar

Dela


4 reaktioner på Värnamo kan bli av med snabbtågsstationen

Att det inte blir något med höghastighetsjärnvägen i Värnamo visste vi i Värnamo redan för 2 år sedan. Det är också därför det har byggts en hel del uppe vid och kring Bredasten, där stationen var tänkt att ligga.

Dags för en ny gigantisk flopp?

I dag bröt tunnelborren Åsa igenom Hallandsåsen för andra gången. De två tunnelrören står äntligen klara. 21 år efter byggstart och 10,5 miljarder kronor senare.

Hela processen är så bisarr att man egentligen bara kan skratta åt det. Men skrattet fastnar i halsen när man tänker på alla förgiftade arbetare, förlamade kor, döda fiskar, uttorkade vattendrag och enorma summor skattepengar som plöjts ner i åsen.

Här följer sju absurda fakta om tågtunneln genom Hallandsåsen:

Den ursprungliga prislappen uppskattades till under miljarden. En slutnota på 10,5 miljarder kronor är ungefär tolv gånger dyrare än beräknat.

Bygget skulle tagit fem år. Det tog 21 år.

När ni susar genom tunneln kan ni tänka på att den kostat cirka 1,2 miljarder kronor per kilometer (det vill säga 1,2 miljoner kronor per meter!). En ordinär svensk dubbelspårig järnvägstunnel kostar ungefär 200 miljoner kronor per kilometer.

Varje minuts vunnen tid mellan Båstad och Förslöv (man beräknas spara ungefär 10 minuter) kostar lite drygt en miljard kronor.

I slutet av 1990-talet gjorde Banverket en samhällsekonomisk utvärdering av projektet. Slutsatsen var att bygget har en samhällsekonomisk vinst på cirka 2 miljarder. Inte i löpande intäkter. Totalt. Det betyder att 8,5 miljarder är bortkastade pengar.

För 8,5 miljarder kronor skulle man till exempel kunna bygga en ny Öresundsbro, eller betala ut socialbidrag under ett helt år.

Trots giftskandalen, skenande kostnader och den samhällsekonomiska analysen valde Göran Persson i början av 2000-talet att fortsätta med bygget. Prestige? Macho? Ingen vet.

Som sagt snabbtåg behövs det verkligen? Jag och mina vänner har aldrig förstått detta. Se till att nuvarande järnväg och tåg rustas upp. Nu när Coronan kom så kan ju många av kostymnissarna sitta hemma och arbeta. Då lär det bli färre som tar tåget. Känner på mig att det är vi Skattebetalare som får betala detta. Det blir ett högt pris . Tänk att världen har krympt med cyperelektoniken. Hoppas att någon av politikerna Vågar tänka om och tänka sunt.

Blir väl en i Jönköping? Lägg ner detta vansinnesprojekt för vanligt folk kommer inte att ha råd att åka. Se till att bygga ut stambanan först och främst.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *