Vill kommunen göra en levande landsbygd till ödebygd?
Nyheter Vaggeryds kommuns översiktsplan (ÖP) är nu ute på utställning och allmänheten har möjlighet att lämna synpunkter på förslaget. Mycket i förslaget är sig likt, både i smått och stort, men en sak sticker ut och visar att kommunen inte längre är beredda att stå upp för landsbygden runt skjutfältet. Läs Stig-Göran Hultsbo debattartikel om influensområde och kommande översiktsplan här
Det märkliga är också att alla partier i kommunstyrelsen, KS, verkar vara eniga om detta. I varje fall fanns det inga motförslag eller liknande när kommunstyrelsen antog beslutstexten.
I förslaget lägger sig kommunstyrelsepolitikerna helt platt för militären. Militären ska nu själva och utan någon kommunal åsikt få avgöra om några bostäder ska få byggas inom det sk influensområdet, alltså området innanför 90 dB gränsen.
I ÖP-förslaget står att:
- Inga nya bostäder eller annan störningskänslig bebyggelse tillåts inom beräknad ljudnivå utomhus 90dBCLx.
- Komplettering av bostäder, generationsväxling i pågående jord- och skogsbruksföretag kan medges efter prövning och godkännande av Försvarsmakten. Nya byggnader skall placeras i direkt och nära anslutning till befintligt brukningscentrum.
Vi vet av erfarenhet att militären säger nej till alla nya bostäder. Förslaget innebär därför att kommunen abdikerar från sitt ansvar och vill inte längre varken tro eller kämpa för en normal landsbygdsutveckling inom ett influensområde som är nästan lika stort som själva skjutfältet.
Skjutfältsfrågan har i alla tidigare ÖP varit en het potatis. Skjutfältet är av riksintresse för totalförsvaret och lagen säger att kommunen i ÖP ska säkerställa de riksintressen man har inom sina gränser. Så har kommunen tidigare också gjort och då bedömt att riksintresset i huvudsak är begränsat till området innanför skjutfältsgränsen. För skjutfältets influensområde utanför fältet, och som nästan är lika stort som hela skjutfältet, har kommunen i tidigare ÖP angett att området ska kunna utvecklas, i samarbete med militären och med en förståelse för den militära verksamheten på skjutfältet. Detta kan göras genom att tex nya bostäder enbart placeras inom befintliga byar och att ingen ny bostad läggs närmre skjutfältsgränsen än någon annan redan befintlig bostad.
Vad som är problematiskt är att militären hävdar att riksintresset även omfattar influensområdet och att bostäder inte ska få byggas utan ett godkännande från militären. Länsstyrelsen har därför tvingat kommunen att skicka alla bygglov inom området till militären för godkännande. Dessa har inte godkänt ett enda bygglov hittills, vilket i praktiken innebär ett totalstopp för alla nya bostäder inom influensområdet. Detta kan nu kommunen, utan att vilja något annat, helt anamma i sin nya ÖP.
Från 1989 och drygt tjugo år framåt har jag som tjänsteman både bedömt och varit med och tagit fram kommunens översiktsplaner. Här vet jag att diskussionen mellan kommunen och LS/militären allt emellanåt har varit förstående från det statliga hållet över kommunens vilja att både säkerställa riksintresset och ha en levande landsbygd. Mycket av detta har varit personrelaterat till de personer kommunen mött i diskussionerna. Det senaste årtiondet har nog inte detta gällt men tider kan förändras. Här gäller då att kommunen som motpart inte resignerar i sin hållning och skänker bort en position man knappast kan få igen.
Influensområdet är ett stort område utmed skjutfältets hela östra sida, lite utmed den sydvästra sidan och ett stort område från norr om Skillingaryd upp till Hestra, Dulebäck och Skogshyltan. Uppskattningsvis är området nästan lika stort som själva skjutfältet.
I praktiken innebär kommunens nya ÖP-hållning att:
– kommunen abdikerar från sitt planeringsansvar för området,
– kommunen agerar defensivt och förflyttar sin förhandlingsposition bakåt gentemot länsstyrelsen och militären. Hur ska en annan politikergrupp med en större vilja till en levande landsbygd kunna hämta igen detta?
– kommunen vill inte ha något bostadsbyggande inom influensområdet, (inte ens gentemot de som planerar att komplettera med en extra bostad i ett befintligt bostadshus eller tex bygga om ett brygghus till ett semesterboende för sina barn). Detta leder till en löpande utarmning av bygden då antalet bostäder successivt minskar.
– färre boende som brukar jorden och sköter betesmarkerna. Detta minskar livsmedelsproduktionen och påverkar vår egen självförsörjning.
-värdet på fastigheterna minskar eftersom alla vet att inga nya bostäder får byggas.
En ytterligare faktor som gör frågan än mer komplicerad är att militären ensamt kan avgöra var 90dB gränsen går, utan att behöva bevisa detta genom trovärdiga bullermätningar/beräkningar eller liknande. Detta kopplat till att militären nu börjat ”smygköpa” gårdar runt skjutfältet gör att 90 dB gränsen helt troligt kommer att förflyttas utåt och tidigare landsbygdsområden som inte tidigare haft något byggstopp kommer att få den ”döda handen” över sig.
Frågan är varför en samlad politikerkår i KS gjort denna totala omsvängning?
Du som är intresserad av en levande landsbygd, ta gärna kontakt med din kommunstyrelsepolitiker och ställ frågan!
Du kan även lämna synpunkter på ÖP-förslaget, se kommunens hemsida.
//Stig-Göran Hultsbo
Influensområde
Det område som med 1400 meters radie ödelägger Ekesås, Lilla Lund, Mörkhultet blir cirka 1250 hektar.
Lägger man därtill ett minst lika stort område väster om E4 för ”snurr-företagen” med utländska ägare så är vi i häradet 10 000 döda hektar i södra kommundelen.
Om det hade handlat om kommunens vilja så hade frågan varit avgjord för längesedan. Nu handlar det om rikets vilja och bestämmelser.
Var en av kommunfullmäktiges ledamöter som vid 2012 antagande av nuvarande ÖP beslutade att kommunen skulle ha rådighet över influensområdet.
Utav detta beslut i kommunfullmäktige 2012 fick vi inget vettigt ut. Det blev särskilt förordnande där Länsstyrelsen bestämmer.
I en framtidskommun som Vaggeryd är det helt avgörande för hela kommunens utveckling att vi har en ny ÖP som Länsstyrelsen godkänner.
I samrådsförslaget så hade vi en generösare inställning till bebyggelse i influensområdet. Detta påtalade Länsstyrelsen tydligt att de inte godkände. Vi ska i en av Länsstyrelsen godkänd ÖP visa hur vi tillgodoser riksintressen varav skjutfältet är ett.
Detta har vi gjort i utställningsförslaget men vi har också en skrivning om att fortsätta arbetet med uppvaktande av riksstad och regering.
Det finns två vägar att gå som är svåra men inte helt omöjliga att gå.
En väg är en ny nationell bullerlagstiftning. En annan väg är att få regeringsbeslut från 1998 gällande Skillingaryds skjutfält upphävt. Detta regeringsbeslut från 1998 har vi också via våra jurister granskat men det finns inget juridisk omständighet som kan hjälpa oss.
Slutligen blir en annan skrivning i ÖP den sämsta vägen att gå då det på inget sätt hjälper oss i sakfrågan.
Dessutom så blir vår nya ÖP inte användbar i stort då den inte är godkänd av Länsstyrelsen.
Det kommunala självstyret står inte över rikets intressen, beslut och bestämmelser.
Och det nationella regelverket säger att varje kommun är skyldiga att ha en aktuell och godkänd översiktsplan.
Slutligen militären arbetar utifrån ett försvarsbeslut i Riksdagen vilket är det högsta demokratiska nivån. Och det är den politiska nivån vi har möjlighet att påverka.
Tack Stig Göran för en bra och saklig artikel som samtliga våra politiker bör läsa och ta till sig.
Skjutfältet och influensområdet är verkligen en stor del av vår hembygd. Närmare bestämt 6 400 hektar eller en yta motsvarande 8×8 kilometer.
Under förra mandatperioden tillfrågade Hembygdsrådet i kommunen samtliga partier om de ansåg att man skulle få bygga enstaka hus i befintliga byar utanför skjutfältsgränsen. Samtliga partier svarade då ja.
Har nu alla partier ändrat uppfattning och låter militären framgent förbjuda all nybyggnation inom influensområdet??
På tiden att invånarna i kommunen reagerar och agerar på skrivningen i nya ÖP och ser till att svensk militär inte ödelägger vår fina landsbygd.
Är tyvärr inte förvånad då de gjort samma sak genom att lägga sig platt för ”snur-företagen” och vägra ge anställda i vården anständiga anställningsvillkor.