Nyheter

Zonindelning i fokus när parkeringsnorm tas fram

Nyheter Kommunstyrelsens arbetsutskott hade återigen uppe parkeringsnorm på sitt sammanträdesbord efter ”dikeskörningen” 2019… 

Hur många parkeringsplatser ska varje bostad och lägenhet få använda sig av framöver? I centrumkärnan kan det bli ett lägre tal

Gert Jonsson (M) ordföranden i kommunstyrelsen berättar:
– Vi körde i diket när vi hade uppe detta sist, för fyra år sedan. Men nu ska vi försöka få det klart. Vi tittar just nu på zonindelning i tätorterna och det bygger på zoner som har en närhet till handel, service och station med mera. Tidigare förslag utgjordes av olika ringar runt centrum men vi ska nog ha en zon istället. Det kommer att generera ett lägre parkeringstal ju närmare man kommer centrum. När man ritar kartor blir det lätt en ledstång men det ska finnas möjlighet till flexibilitet då vi bygger och omvandlar mycket. Zon A är centrumkärnan och runt denna ska vi diskutera vad vi ska ha för parkeringsnormtal. Så antalet parkeringsplatser per bostad är ännu inte diskuterat. Bara att vi har en zonindelning. 

Thomas Axelsson (KD) förklarar vidare:
– Tidigare fanns förslag på zon A, B och C. Jag tyckte att det skulle vara en innerkärna och sedan en zon för resten. Det här engagerar och vi vill från KD se över de här områdena. 

En parkeringsnorm ser nu ut att bli klar och politikerna står enade om att zonindelningen som lagts fram är acceptabel. Denna kommer nu att ligga till grund för fortsatt arbete där antalet parkeringsplatser per bostad senare kommer att bestämmas… 

Taggar

Dela


2 reaktioner på Zonindelning i fokus när parkeringsnorm tas fram

Cykelvägarna är fortfarande inte skottade klockan 13.00
Och så vill man att folket ska cykla och gå….

I verkliga livet är det inte färre parkeringsplatser per lägenhet som behövs, tvärtom

Det bor oftast två vuxna som inte jobbar i samhället utan behöver varsin bil för att kunna ta sej till sina jobb.

Sedan bor det en eller två vuxna barn kvar hemma då det inte finns billiga lägenheter att flytta till, eller lägenheter över huvud taget.

Så det behövs inte färre parkeringsplatser utan det behövs tre eller fler per lägenhet.

När det behövs fler lägenheter byggs det ofta på höjden, samma tänk är väl ytterst lämpligt att anamma för att lösa parkeringsproblemet.

Nackdelen är att ungdomar gärna söker skydd där då det inte finns någonstans för dem att vara, så risken för skadegörelse med mera så det är också något som måste planeras för.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *