Motorsport

David och Jessica totaltvåa i Tabergshoppet

Motorsport Totaltvåa i tävlingen ”Tabergshoppet” och snabbaste bakhjulsdrivna blev SSMK;s David och Jessica i lördags. Bland finalisterna märks också Patrik och Joel i sin otrimmade Volvo som blev femma av samtliga C-förare.

Patrik Tallåker och Joel Picher far fram över hoppet och slutar på en sjätte plats i otrimmade klassen i finalen. Foto: JS Motorsport Photo  [1/6]

Jessica Svensson och David Lindström firar segern. Foto; Privat  [2/6]

"Separation mellan slitbanan och stommen, tur att det inte var ett varv till", kommenterar David. Foto; David Lindström  [3/6]

Patrik Tallåker och Joel Picher jagar sekunderna på banan. Foto: JS Motorsport Photo  [4/6]

Bästa bakhjulsdrivna hyllas. Jessica och David står överst på prispallen. Foto: Leffe Samuelsson  [5/6]

David Lindström och Jessica Svensson blev totaltvåa i Tabergshoppet. "De som är skarpsynta kan se däckskadan höger bak". Foto: JS Motorsport Photo  [6/6]

Två specialprov skulle köras under rådande ordnade former, där ingen publik tilläts vid det inhägnade området, vid Tabergsbanan i lördags. De sex bästa från framhjulsdrivet, otrimmade klassen och bakhjulsdrivna klassen fick köra final.

– Det är ett konstigt år i år. Inga rally i skogen så Jessica och jag har tagit tillfället i akt att under våren testa i huvudsakligen däck men även inställningar på bilen som man inte hade vågat att göra när man tävlar om placeringar, det berättar David Lindström från Plombo, tävlandes för Skillingaryds Motorklubb som var ett av, endast två, ekipage som körde Tabergshoppet i lördags där max antal tävlande var 40 styckna. David och Jessica kör en Volvo 940 av trimmad modell.

– Vi hade ett bra tempo på första specialprovet och hade en andra tid totalt efter sprintspecialisten Ekman från Oskarshamn. På specialprov två hade vi en tredjetid, men försprånget till Carlberg från Nässjö MK räckte från första specialprovet så totalt var vi tvåa efter två åk. Till finalen gick de sex bästa otrimmade, sex bästa framhjulsdrivna och sex bästa bakhjulsdrivna så vi var snabbaste bakhjulsdrivna in i i finalen. Där fick jag en separation mellan slitbanan och stommen på höger bakdäck och hade tur att det inte var ett varv till…. Nu räckte det till en andra tid totalt i finalen och med tanke på att Ekman vann sprintcupen i Västerås häromveckan är jag mycket nöjd med att ha placeringen efter honom, säger David Lindström som tackar och ger Jönköpings MK en eloge för att ha ansträngt sig genom att arrangera en tävling inom regelverket som nu råder i pandemins spår.

Bland de otrimmade bilarna placerade sig Patrik Tallåker och Joel Picher på en fin 19:e plats totalt i tävlingen och hade femte bästa C-förartid totalt.

– Bilen skötte sig perfekt, dock hade vi inte sekunderna på vår sida den här gången. Vi gick till final där vi blev 6:a. Min kartläsare Joel nämnde i första kurvorna ”Ojojoj” men sedan hade han bara kul i sin första tävling han åkte med, säger Patrik Tallåker från Skillingaryds Motorklubb som också tävlar i en Volvo.

Tävlingen vanns totalt av sonen Ekman som hade pappa Ekman i högerstolen, de tävlar i en Seat Ibiza och kör för Oskarshamn RRC. Bland chefsfunktionärerna i arrangerande Jönköpings MK fanns tävlingsledaren Frida Lindström och teknisk ansvarig var Leif Samuelsson, båda från Skillingaryds Motorklubb.

Taggar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *