Felix fick bryta Indy 500
Motorsport Felix Rosenqvist tvingades bryta den 108:e upplagan av Indy 500 med motorhaveri efter att ha funnits med i topp tio under den första delen av den amerikanska ovalklassikern.
Det mytomspunna loppet på Indianapolis Motor Speedway försenades med fyra timmar på grund av regn, men kunde till slut genomföras på söndagseftermiddagen lokal tid efter att vädret så småningom förbättrats.
Värnamoföaen inledde loppet som nia, som bäst placerade Honda-förare bakom ratten på sin Meyer Shank Racing-bil och låg stadigt med i topp tio genom den första rundans depåstopp.
Dessvärre gick drömmarna om en seger bokstavligen upp i rök på det 56:e av tävlingens 200 varv, när ett motorras satte punkt för dagen.
– Jag tappade effekt på start- och målrakan och tyvärr tvingades vi bryta, säger Felix Rosenqvist. Det var väldigt synd; jag hade en bil idag som var bättre än vad vi har haft på hela månaden. Det är en av de bästa jag har kört, kanske till och med den allra bästa, här på Indianapolis Motor Speedway-
Trots besvikelsen känner Rosenqvist också mer positiva känslor kopplat till insatsen i årets upplaga av Indy 500, världens enskilt största idrottsevenemang med 340 000 besökare på tävlingsdagen.
– Det är ett tråkigt slut på veckor av stenhårt jobb för hela teamet, men jag tycker också att vi måste vara stolta, avslutar Felix Rosenqvist, som anslöt till sitt nya team Meyer Shank Racing inför årets säsong. Det här var inte bara vårt första Indy 500 tillsammans, utan vår första ovaltävling över huvud taget. Det är inte lätt att gå upp mot de största teamen här, men vi lyckades kvala in som bästa Honda-bil och var med och högg där framme. Killarna och tjejerna på Meyer Shank Racing har gjort ett fantastiskt jobb.
– Tyvärr är sådant här en del av sporten, men nu lägger vi fokus på Detroit om några dagar och går vidare. Vi är extremt motiverade.
Årets upplaga av Indy 500 vanns av Josef Newgarden (USA).
1) Josef Newgarden (USA), Penske, 200 varv
2) Pato O’Ward (Mexiko), Arrow McLaren, + 0,341 sekunder
3) Scott Dixon (Nya Zealand), Ganassi, + 0,909
4) Alexander Rossi (USA), Arrow McLaren, + 1,169
5) Alex Palou (Spanien), Ganassi, + 1,507
Poäng efter 5 av 17 lopp
1) Alex Palou (Spanien), Ganassi, 183
2) Scott Dixon (Nya Zeeland), Ganassi, 163
3) Will Power (Australen), Penske, 157
4) Pato O’Ward (MMexikoEX), Arrow McLaren, 134
5) Colton Herta (USA), Andretti, 134
—
9) Felix Rosenqvist (Serigev), Meyer Shank Racing, 116