Motorsport

Ingen segervila för Felix Rosenqvist – dubbel i Iowa väntar

Motorsport För Felix Rosenqvistär det full fart på tävlingsbanorna även till helgen.

Pressbilder

  [1/4]

  [2/4]

  [3/4]

  [4/4]

För bara några dagar sedan tog Felix Rosenqvist en historisk första seger i Ntt indycar serie och blev den blott andre svensken genom tiderna att vinna ett race på toppnivån av amerikansk formelbilsracing. Det har varit en intensiv tid sedan dess – och redan till helgen är Värnamosonen tillbaka i sittbrunnen.

Segern på Road America i söndags har gjort Rosenqvist till hett villebråd, både på och utanför banan. Nu är det dock dags att blicka framåt mot nästa uppgift i bilen: Iowa 250, ytterligare en dubbeltävling med två lopp på säsongens kortaste och mest intensiva bana.

– Det har varit fantastiskt att se intresset kring min seger i söndags, och jag vill verkligen passa på att tacka för alla gratulationer, säger Felix Rosenqvist. Det var en viktig pusselbit i min karriär och jag tror att det kommer hjälpa mig köra lite mer avslappnat framöver. Iowa Speedway är en riktigt rolig bana, definitivt en av mina favoritovaler. Varvet är bara 17 sekunder långt, du har bilar omkring dig precis hela tiden, och det är riktigt bra racing. Jag ser fram emot att se hur vi står oss där.

Rosenqvist avancerade i och med sin seger i söndags till åttonde plats totalt i serien. 28-åringen var också på väg mot minst en andraplats i säsongens första race på ovalen i Texas när han kraschade med tio varv kvar och förlorade en stor mängd till synes säkra poäng.

– Vi var väldigt snabba på den förra ovalen i Texas och jag känner verkligen att jag har tagit ett steg på ovalerna i år. Det var något jag fokuserade mycket på under vintern. Iowa är en helt annan typ av bana än Texas – en kortoval istället för en superspeedway – men jag hoppas att känslan infinner sig även där. Det är en intensiv helg med två race, så det är bara att köra!

Båda helgens två lopp körs över 250 varv (därav evenemangsnamnet, Iowa 250), vilket motsvarar en distans på 35 mil. Tävlingarna inleds med 90 minuters fri träning på fredag kväll svensk tid.

Endast ett tidskval ska köras. Det gäller att sätta två snabba varv, där det första ligger till grund för startuppställningen till lopp 1 och det andra avgör till lopp 2.

Lopp 1 körs klockan 03.15 svensk tid natten mot lördag, och lopp 2 klockan 02.45 natten mot söndag.

Taggar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *