Motorsport

Ovaldubbel väntar för Felix i Iowa

Motorsport Felix Rosenqvist är redo för en andra halva av Ntt Indycar-serien packad med ovalracing, med start dubbelt upp nu i helgen på Iowa Speedway.

Pressbild: Penske Entertainment  [1/4]

Pressbild: Penske Entertainment  [2/4]

Pressbild: Penske Entertainment  [3/4]

Pressbild: Penske Entertainment  [4/4]

Hy-Vee Indycar Race Weekend, som evenemanget i Iowa är betitlat, äger rum på världens snabbaste kortbana i den första av två dubbelhelger på årets kalender. Det innebär att två race ska köras under helgen i stället för ett, som är brukligt i Indycar.

Av de åtta race som återstår i år avgörs fem på ovaler. Det gör helgens tävlingar i Iowa extra viktiga med inte bara dubbla poäng på spel, utan också som formindikator inför den avgörande delen av mästerskapet.

Felix Rosenqvist har tre topp tio-placeringar på totalt sju starter på Iowa Speedway, en mycket kort oval som mäter endast 1,4 kilometer. Hans bästa resultat på banan kom under dubbelhelgen i fjol med en fjärdeplats i det avslutande söndagsracet.

– Den här helgen i Iowa kommer bli väldigt intensiv, säger Felix Rosenqvist. Det är dubbla race och en riktigt tuff bana. Den har dessutom fått ny asfalt, så det kommer bli väldigt fysiskt krävande. Det är det stora samtalsämnet inför helgen när jag pratat med andra förare. En stor fysisk utmaning, och det gäller att vara rätt förberedd, ha vätskenivåerna i balans och kanske ta en massage efter det första racet.

Båda helgens race körs över 250 varv, på kalenderns mest intensiva bana där fältet hela tiden är tätt samlat och utan chans till någon som helst återhämtning på ett varv som endast är 18 sekunder långt. Den fysiska prövningen är därmed uppenbar att se – men även omasfalteringen av de doserade kurvorna blir något att hålla ögonen på i helgen.

Den stora frågan är hur den nya beläggningen kan komma att påverka racingen. Nyligen genomförda tester har indikerat att den högre, andra linjen numera är förrädiskt hal. I ett försök att skapa underhållande racing hjul mot hjul har Indycar därför planlagt ett särskilt testpass på fredag, speciellt dedikerat till att lägga ner gummi på den övre delen av banan.

– Det blir intressant att se hur den höga linjen utvecklas under helgen, fortsätter Felix Rosenqvist. Det kan bli två kluriga race, särskilt i kombination med en del andra osäkra faktorer, bland annat vilka downforcenivåer vi kommer att köra. Dessutom är det här första ovaltävlingen för hybridmotorerna. Det blir mycket att tänka på, men normalt är Iowa en bana som bjuder på tight och spännande racing, så jag ser fram emot att komma tillbaka dit.

Hy-Vee Indycar Race Weekend inleds med fri träning på fredag. Kvalet körs på lördag, då startuppställningen till båda helgens race ska formeras. Varje förare får två flygande varv, där det första sätter gridden till race 1 och det andra till race 2.

Det första racet körs sent på natten mellan lördag och söndag svensk tid, med start 02.00. Race 2 körs på söndag kväll med start 18.15.

Tidsschema
Alla angivelser avser svensk tid

Ntt Indycar-serien | Deltävling 10 och 11

Hy-Vee Indycar Race Weekend
Iowa Speedway (USA)

Fredag 12 juli
Träning – high line: 21.35-22.15
Fri träning 1: 22.30-00.00

Lördag 13 juli
Kval: 21.45-22.45

Söndag 14 juli
Race 1 (250 varv): 02.00
Race 2 (250 varv): 18.15

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *