Motorsport

Redo för nya utmaningar

Motorsport Klassbyte och mötet med spanskt rallygrus. För Värnamoföraren Eddie Ramirez Eriksson väntar spännande tider.

Värnamoföraren Eddie Ramírez Eriksson gör sig redo för nya utmaningar.   [1/3]

Eddie gör tummen upp för det kommande klassbytet.   [2/3]

För att utvecklas ännu mer som rallyförare har Eddie varit på kurs hos kartläsaren Erica Ledin som har lärt honom att skriva noter. – Det var verkligen en lärorik upplevelse och jag vill rikta ett stort tack till Erica, avrundar Eddie.   [3/3]

Utanför fönstret till föräldrahemmet domineras himlen av gråa moln, men innanför entrén är det andra tongångar. Det är en förväntansfull Eddie Ramirez Eriksson som tar emot mig. Opel Astran som Värnamoföraren har rattat under sin debutsäsong som rallyförare är såld och ersätts framöver av en Volkswagen Polo. Standardklassen grupp E byts mot grupp N när Värnamoföraren kliver upp en tävlingsklass.

– Det handlar om mer effekt och betydligt mindre vikt. Opeln vägde runt 1 300 kilo och har runt 100 hästkrafter under huven, medan Polon väger runt 800 kilo samt har en turbomotor på runt 130 hästkrafter under huven. I den förra tävlingen jag körde var vi 20 sekunder bakom grupp N-bilarna, så det ska bli roligt att kunna vara en del av de kamperna. Går allt enligt planerna kommer bilen nästa vecka. Sedan det bara finjusteringar som behövs göras så är tanken att börja tävla med den direkt, säger Eddie.

Planerna är att tävla med bilen i två års tid. 2025 fyller Värnamoföraren 18 år och då har han möjlighet att uppgradera sin tävlingslicens.

– För mig handlar allt om att lära mig bilen och att bli mig bekväm med att köra längre sträckor. Det som har varit skönt i år är att vi har satsat på rallysprintar. Jag kör samma sträcka tre gånger under en och samma dag, vilket gör att jag blir snabbare oxh säkrare för varje gång jag sätter mig i bilen. Att ta klivet upp till grupp N innebär att jag helt plötsligt slåss mot fyrhjulsdrivna bilar såsom Mitsubishi Lancer Evo i den klassen. Det ger mig bra erfarenhet inför möjligheten att få ta C-licens, vilket ger mig möjlighet att köra ännu bättre och snabbare bilar i framtiden, säger Eddie.

Men Värnamoförarens känslonivåer styrs inte enbart av det kommande klassbytet. I början på oktober byts Sverige mot Spanien när Eddie ställer sig på startlinjen i Madrids största rallytävling, ACtronics Rallye Tierra De Madrid.

– Det är en ren grustävling och underlaget skiljer sig en hel del från svenskt klimat. På båda sidor om grusvägarna ligger det stenar överallt, ibland även i mitten. Jag har sett filmer från tidigare tävlingar och även om förarna kör på stora stenar så fortsätter dem. Jag ska köra en Toyota Aygo som ägs av Kobe Motorsport, men just nu är det oklart vem som blir min kartläsare så det blir många nya utmaningar med både ny bil, ny kartläsare och nytt underlag. Jag och familjen åker ner till Spanien veckan innan tävlingen för att få möjlighet att lära känna bilen och få grepp om underlaget innan tävlingen. Målet är att komma i mål, det är det viktigaste av allt, säger Eddie.

För att utvecklas ännu mer som rallyförare har Eddie varit på kurs hos kartläsaren Erica Ledin som har lärt honom att skriva noter.

– När man kör rallysprint så behöver man inte noter eftersom du kör samma sträcka flera gånger om, men vid vanliga tävlingar behövs noter för att föraren ska veta exakt hur man ska köra på sträckorna. Erica lärde mig hur du med siffersystem bedömer vägens skick. Exempelvis en kurvas hårdhet på skalan ett till fem, där ett är mjuk och fem väldigt hård. Jag fick bland annat öva kurvtagning med vinklar utifrån siffersystemet. Det var verkligen en lärorik upplevelse och jag vill rikta ett stort tack till Erica, avrundar Eddie.

Taggar

Dela


Lämna ett svar