Motorsport

SSMK mekaniker på EM-tävling

Motorsport Helgen som var arrangerades Rally-EM i de värmländska skogarna. Anders Hansson och Joakim Blansch från Skillingaryds MK var på plats för att serva det småländska rallyteamet

Anders Hansson. Foto Robin Sörensen

Tisdagen förra veckan åkte SSMK-mekanikerna Joakim och Anders med upp till Karlstad för att hjälpa till i serviceteamet hos Team Nybe som ställde upp med två ekipage, Fredrik Åhlin/Joakim Sjöberg och Jonas Åkesson/Maja Bengtsson. 

Joakim Blansch berättar:
– När vi anlände gjorde vi i ordning serviceplatsen och vi besiktigade teamets tävlingsbilar under onsdagen. På torsdagen förberedde vi allt och såg till att allt var i ordning. Bilarna var egentligen klara, så vi justerade inga inställningar. Vi var tre mekaniker per bil och vi har uppdelat vad vi ska ska göra, som oftast om det inte behövs riktad insats till någon. Allt från ansvaret för däck, justeringar, checka av allt, bilens ”setup”, sen är det såklart mycket fixande och torkande, tävlingsbilarna ska såklart se bra ut också. 

Ni är med i SM-sammanhang, är det någon skillnad med EM-tävling?
– Egentligen ingen stor skillnad. Allt runtomkring är väldigt noga. Besiktningen av tävlingsbilarna tog nog säkert två timmar, det är rätt mycket plomberingar. Sedan är det lite annat upplägg vad gäller själva servicen. Det finns mediazoner på serviceplatsen som är innan tidskontrollen in och tekniska zonen. 

Tävlingen var fredag och lördag, vad gjorde ni då?
– Under fredagen var det en en del justeringar som vi gjorde. Vi bytte slitagedelar, såsom länkarm och bromsbelägg och vi kontrollerar alltid hjulvinklarna under servicetiden. Under lördagen var det ”vanlig översyn”. Vi höjde bilarna något inför andra varvet för att skydda dem. Totalt 16 däck fick varje tävlande registrera in hos arrangören under helgen. Under helgen hade våra ekipage 45 minuters service vardera dag samt lunchservice var 30 minuter. Vi hade en hel Skoda Fabia med oss, som var nedplockad, där vi kunde plocka reservdelar om vi behövde.

Tävlingsbilarna är Skoda Fabia R5:or, som går i internationella 4WD-klassen, hur är dessa att meka med?
– Dessa tävlingsbilar är byggda på så sätt att det ”vanliga” underhållet vid servicetillfällen är rätt enkelt. Det finns hjälpmedel så man kan koppla upp datorn, om exempelvis motorstyrning eller elektronik skulle krångla. 

Hur summerar Joakim helgen som EM-mekaniker?
– Lärorik upplevelse. Det är större evenemang än SM, såklart. Folkfest. Ingen pratar svenska.

Maja Bengtsson, codriver åt Jonas Åkesson, kommenterar servicegänget från Skillingaryds MK, så här:
– Det är så fantastiskt kul att ha Jocke och Anders med i teamet. Engagerade, alltid goa och glada och fantastiskt duktiga på det de gör. Har det gått snett eller inte som man tänkt sig ute i skogen kan man alltid räkna med en varm kram när man kommer in på servicen. 

Fredrik Åhlin/Joakim Sjöberg fick punkteringar under fredagen men startade om under lördagens etapp.
Jonas Åkesson/Maja Bengtsson drog också på sig punkteringar under helgen. Men båda Nybeekipagen visade att man vill vara med och fajtas i världseliten då sträckplaceringarna noterades till topp tio placeringar för båda ekipagen. Tävlingen vanns totalt av Oliver Solberg/Elliot Edmonson under svensk flagg.

Foto: Robin Sörensen

Jonas Åkesson och Maja Bengtsson under EM-tävlingen i värmländska skogarna

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *