Motorsport

Thomas vann finalen på Gelleråsen

Motorsport Thomas Tonelius summerar en framgångsrik tävlingshelg på Gelleråsen.

Thomas Tonelius summerar en framgångsrik tävlingshelg på Gelleråsen. Foto: Pressbild

Thomas Tonelius från Smålandsstenar och Anderstorp Racing Club körde under helgen finalen för det svenska mästerkapet för historiska motorcyklar på Gelleråsen utanför Karlskoga. Tävlingen lockade cirka 200 deltagare från flertalet Europeiska länder. Thomas som kör i största klassen Formula 1 krönte helgen med en seger på söndagen och en andra plats under lördagensrace.

Till lördagens race blev Thomas tvungen att byta ut sin första motorcykel mot reservmotorcykeln då förstacykeln drabbats av ett svårlöst elfel. Det skulle dock visa sig att det gick att prestera toppplaceringar även på reservmotorcykeln även om den är avsedd att köra med i regnförhållanden och är något effekt svagare och har mjukare fjädring mm. 

Under lördagens race kom Thomas iväg bra från startplattan och körde in i första kurvan som tvåa. Under racet körde Thomas, som siktade på första platsen, klassens snabbaste varv och hade som plan att köra om ledaren ut på långa raksträckan. Planen såg ut att gå i lås och Thomas låg precis i bakhjulet på ledaren under sista varvet. Ut på långa raksträckan tar han höjd för att ligga i ”suget” för minskat luftmotstånd. Planen ser ut gå i lås, men i sista kurvan ger Thomas på gas lite lite förtidigt och får sladd och riktar ett långt svart streck i asfalten och slutar 0,3 sekunder ifrån segraren när målflaggan faller.

Till söndagens race vår Thomas beslutsam och sa till sin teamkollega Ulf Martinsson att ”i dag blir det en buckla i handen eller en buckla i tanken”.

Under racet på lördagen hade Thomas problem med en bromsskiva som var skev och som innebar att han var tvungen att ”pumpa” i bromshandtaget innan inbromsning för att vara säker på att få stopp på sin Suzuki. Lördag efter racet bestämde Thomas tillsammans med sin förarkollega Ulf Martinsson från Varberg att åtgärd bromsproblemet. Framgaffel, hjul och bromsskivor och koppling byttes samt ett nytt klibbigt Bridgestoneslicks monterades fram och bak.

Söndagens morgonträning gav de svar Thomas önskade och han var överlägset snabbast i sin klass.

Racet går och Thomas som inte har haft möjlighet att göra några provstarter släpper kopplingen och Suzuki går högt upp på bakhjulet. För att inte ”slå runt” måste han slå av lite på gasen och är fjärde man in i första kurvan.

Efter ett varv är han uppe på tredje plats och ligger hjul i hjul med ettan och tvåan. Positionerna ändras hos de framförvarande och Thomas avvaktar lite då tempot är uppskruvat. Mycket riktigt försöker Mats som ligger tvåa bromsa om Martin Hjalmarsson som ligger i ledning men får sladd på sin motorcykel och för att inte köra på ledaren så mår han köra av banan på en ”escape road” och kan ansluta till racet men förlorar värdefull tid. Thomas har nu ”slagläge” på Martin och ligger precis i hans bakhjul för att ser i vilka partier på banan som passar bäst att köra om på. Thomas kör en 750-kubiksmotorcykel jämfört med konkurrenternas 1100 kubiks-maskiner och kan inte köra om på raksträckorna.

Thomas ligger i suget hela raksträckan och gör en sen inbromsning och går förbi men vet att nu gäller det att rycka för att inte bli omkörd på kommande raksträcka. Thomas kör på marginalen några varv och sätter snabbaste varv och skapar en lucka och kör i mål segrare med 3,7 sekunders marginal efter att slagit av lite på tempot under sista varvet.

– Denna seger var en riktig arbetsseger för hela teamet.  Planen var att köra med min nybyggda nr. 1 Suzuki men efter fredagens träningar insåg jag att vi inte snabbt nog kunde lösa det förmodade elfelet som gjorde att hojen misständer, så jag beslutade att köra resten av helgen på min ”regn-hoj” som är både liteeffekt svagare och har en fjädring som är lite för mjuk att köra med slicks på torr asfalt, säger Thomas. 

– Jag fick lida för den mindre effekten på lördagen där jag slutade tvåa bara 0,3 sekunder från segraren men till söndagen hade jag bestämt mig att i dag går jag för seger kosta vad det kosta vill. Tack vare ett fantastiskt arbete tillsammans med min förarkollega Ulf bytte vi under lördag kväll hela frampartiet på motorcykeln och monterade nya Bridgestone slicks för att ge gas tidigt ut ur varje kurva och var klara runt kl. 22.00 på lördag kvällen.

Klart snabbaste varv på söndagens morgonträning bekräftade att valen jag gjort var rätt. Racet blev en spännande historia där Thomas fick användning av min långa erfarenhet som racerförare med lite ”katt och råtta-lek”.

– Planen var egentligen inte att gå upp i ledningen så tidigt, men när jag såg luckan efter raksträckan stack jag in framhjulet och sedan var det bara att försöka skapa en lucka för att inte bli ifrånkörd på raksträcka och strategin fungerade perfekt. Segern dedikerar jag till min far Göran som fick hälsoproblem på torsdagen, och kördes med ambulans till sjukhus. Pappa och mamma har under lång tid stöttat mig och varit med på många race genom åren. Hoppas denna seger kan hjälpa dig så att du snart är uppe på benen igen, säger Thomas.

I och med en andra plats på lördagen och seger söndagen blev Thomas 2:a i det svenska mästerskapet för historiska motorcyklar.

Till säsongen år 2022 är det full satsning på det europeiska Mästerskapet och där har Thomas en silvermedalj att försvara och han nöjer sig nog inte med det.

Källa: Pressmeddelande från Team Classic Suzuki Sweden

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *