Sport

Elektrisk framtid för Felix Rosenqvist

Elektrisk framtid för Felix Rosenqvist

Sport Felix Rosenqvist från Värnamo blir den förste svensken någonsin att tävla i det internationella elbilsmästerskapet FIA Formula E Championship (Formel E) när han debuterar i den världsunika racingserien under kommande säsong.

Felix, regerande Europamästare i Formel 3, har skrivit på för Mahindra Racing och kommer att köra för teamet i 2016–17 års upplaga av Formel E – där uteslutande eldrivna formelbilar används. Rosenqvists teamkamrat blir den förre Formel 1-föraren Nick Heidfeld (Tyskland).

Formel E avgörs i några av världens mest spektakulära stadsmiljöer, med premiär i Hong Kong den 9 oktober. Säsongen spänner delvis över vinterhalvåret och årsskiftet, och finalen körs i New York den 30 juli 2017.

– Formel E blir något helt nytt för mig, och det känns väldigt spännande att ta det här steget under en intensiv och händelserik period i min karriär, säger Felix Rosenqvist. Det är ett steg in i det okända på många plan, men jag har fått ett otroligt fint välkomnande av Mahindra Racing och har en erfaren och snabb teamkamrat i Nick att luta mig emot. Jag har testat bilen vid några tillfällen och ser fram emot att intensifiera förberedelserna inför säsongen under de kommande dagarna och veckorna. Jag älskar nya utmaningar, och det här kommer definitivt att bli en rejäl sådan.

Mahindra Racing slutade på femte plats i teammästerskapet i Formel E under förra säsongen (2015-16), och går in i 2016-17 med den nyutvecklade bilen Mahindra M3Electro som tävlingsvapen. Rosenqvist kommer att göra sitt första offentliga framträdande i Formel E redan den här veckan, när de officiella försäsongstesterna inleds på brittiska Donington Park under tisdagen, onsdagen och torsdagen.

– Vi är enormt glada att få välkomna Felix till Mahindra Racing, säger teamchefen Dilbagh Gill. Som mästare i Formel 3, och med en mängd andra toppresultat i olika serier på sitt CV, har han bevisat gång på gång vilken komplett förare han är. Dessutom har han vunnit i Macau två gånger och är erkänt bra på trånga stadsbanor. Vi har högt ställda mål för den kommande säsongen och jag ser fram emot att jobba tillsammans med Felix för att uppnå dem.

Formel E-fältet hör till ett av de förarkvalitativt absolut starkaste i motorvärlden just nu, med en lång rad av etablerade toppnamn på gridden. Bland Rosenqvists rivaler under kommande säsong märks båda de två tidigare Formel E-mästarna Nelson Piquet Jr. (Brasilien) och Sébastien Buemi (Schweiz), men också namn som Jean-Éric Vergne (Frankrike), Nicolas Prost (Frankrike), Lucas di Grassi (Brasilien), Antonio Felix da Costa (Portugal) och flerfaldige WTCC-mästaren José-María López (Argentina).

– Jag är helt införstådd med att det kommer ta tid att lära sig den här typen av racing, och motståndet är ofantligt starkt, avslutar Rosenqvist. Teknologin i Formel E är extremt avancerad och skiljer sig markant från allt annat jag stött på, så jag räknar med att behöva en läroperiod. Framför allt måste jag sätta mig in i hur körningen påverkar batterierna och den tillgängliga energin. Det kommer att krävas både snabbhet och hjärna, och det är ett upplägg jag attraheras av. Detsamma gäller kalendern; fullt av gatlopp i några av världens största städer. Jag längtar redan till premiären i Hong Kong!

Formel E expanderar från tio race 2015-16 till 14 under den kommande säsongen, fördelade över 12 tävlingstillfällen på fem olika kontinenter. Efter debutloppet i Hong Kong i oktober väntar en deltävling i marockanska Marrakech för Rosenqvist den 12 november, följt av ett besök i Buenos Aires den 18 februari, 2017. Andra värdstäder på kalendern inkluderar Mexico City, Monaco, Paris och Montreal. Finalen körs alltså i New York den sista helgen i juli nästa år.

Felix Rosenqvist är 2015 års Europamästare i Formel 3, tvåfaldig vinnare av Masters of Formula 3 och det berömda stadsloppet Macau Grand Prix, samt trefaldig Formel Renault-mästare. Han har under 2016 kombinerat en satsning på amerikanska Indy Lights med åtaganden för Mercedes-Benz i europeisk GT-racing, med bland annat en andraplats i 24-timmarsloppet på belgiska Spa-Francorchamps. Rosenqvist ingår också i föraruppställningen för Mercedes-AMG i det starka standardbilsmästerskapet DTM, där han så sent som under den gångna helgen körde in på poängplats i sin tävlingsdebut i Moskva.

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *